Förslag på märken

    Förslag på kategorier

      Förslag på sökning

        Produkter

        Historien om Salomon – det sitter i väggarna

        Med banbrytande innovationer har franska Salomon flyttat gränser sedan år 1947. Men det som är gjort är gjort. Blicken är stadigt riktad framåt, mot morgondagens möjligheter.

        George Salomon visste tidigt att han ville vara med och utveckla sin pappa Francois företag. Då i ett litet trä- och stålverk i sluttningarna runt Annecy. I dag har Salomon vuxit till ett multinationellt bolag – men fortfarande med fötterna förankrade i den franska alpstaden.

        Först med självutlösande bindning

        Under årens lopp har Salomon genom innovation och nytänkande revolutionerat alpinbranschen. 1955 utvecklade George Salomon den första säkerhetsbindningen som ersatte de klassiska läderremmarna. 1967 lanserades världens första självutlösande skidbindning.

        Samma innovationsanda sitter fortfarande i kontorets väggar i Annecy, säger Simon Sjöberg, market manager, Salomon Norden.

        De banbrytande bindningarna gav snart eko utanför Frankrike. Redan på 1970-talet hade företaget två tredjedelar av sin omsättning utanför landets gränser och det dröjde inte länge innan Salomon började kännas igen även i Sverige. 1982 släppte Salomon nästa ikoniska produkt, skidpjäxan SX60.

        Längdskidor succé i Sverige

        När den pjäxan lanserades nådde Salomon för första gången ut till den breda allmänheten. I takt med succén börjar Salomon även satsa på längdskidor. Det är framför allt pjäxor och bindningar som utvecklas och med Gunde Svans och Thomas Wassbergs framgångar i skidspåren blir det en omedelbar succé i Sverige. Viljan att testa ny funktionalitet har hela tiden drivit det franska företaget framåt.

        Företagets kreativa ingenjörsarv går inte att ta miste på när man besöker designcentret i Annecy. Men mellan de revolutionerande produkterna som tagit fram genom åren finns det så klart många produktprototyper som utvecklats men aldrig sett dagens ljus. Succé eller inte, det finns lärdomar att dra av alla produkter man utvecklar, säger han.

        Salomon breddar sortimentet

        Från att helt och hållet ha fokuserat på vintersport lanserade Salomon företagets första vandringssko år 1992. Sedan dess har modeller som Adventure 7 och Exit II Low blivit riktiga klassiker i Sverige.

        I första säsongen av Robinsons hade alla deltagare skomodellen Exit II Low. Efter det skulle alla ha den modellen, minns Simon Sjöberg.

        I dag läggs mycket krut på att hitta mer hållbara material och lösningar. De återvinningsbara trailrunningskorna Index.01 och Index.02 är några exempel. Ett annat är skidhjälmen Brigade index, som kan malas ner och bli en ny produkt. För Salomon är det viktigt att vara transparenta mot marknaden med hur produkterna tillverkas.

        På så sätt flyttar vi fram positionerna för hela branschen, säger Simon Sjöberg.

        Med satsningen ”Change our tomorrow” är målet att bli klimatneutrala år 2030 och helt fria från skadliga material.

        Naturen och inte minst snön är vår spelplats och det är jätteviktigt att vi har natur och snö kvar i framtiden. Om vi inte värnar om miljön och naturen så kommer vi inte kunna skapa en bättre värld, säger Simon Sjöberg

        Under år 2024 hoppas Salomon att fler kan hitta hem, till skogarna och bergen. Med företagets nya motto ”Welcome back to earth” vill man inspirera till en djupare, närmare relation till naturen.

        Det handlar väldigt mycket om att släppa vardagens stress och ta oss tillbaka till platser där vi verkligen hör hemma, säger Simon Sjöberg.

        Text: Andreas Björkman

        double-arrows-up
        Tack för din registrering!

        Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken vi har skickat till den angivna e-postadressen.
        Tack för din registrering!

        Ange en giltig e-postadress