Fraktfritt

Hos Naturkompaniet är det alltid fraktfritt om du väljer att hämta ut din beställning i någon av våra butiker. Väljer du annat uthämtningsställe så är det fraktfritt vid beställningar över 500kr.

Hämta ut paketet i butik

Handla i vår webshop med leverans till butik så väntar produkten på dig och du kan enkelt prova, byta storlek eller returnera produkten direkt i butiken och du kan självklart få hjälp av vår kunniga personal. Observera att den normala leveranstiden är 3-5 arbetsdagar. 

Fria returer

På Naturkompaniet kan du alltid själv välja om du vill hämta, byta och returnera en produkt i valfri butik eller kostnadsfritt skicka produkten tillbaka till oss.

Läs mer om:

1. Allmänt

Följande villkor gäller för avtal med Naturkompaniet AB, nedan kallat "Naturkompaniet" eller "Vi" och gäller köp och leverans av vara/varor till kunder i Sverige samt kunder i de länder vi levererar till.
Naturkompaniet  säljer kläder och utrustning i fysiska butiker i enlighet med Konsumentköpslagen (1990:932). Villkoren nedan gäller vid butiksköp utan där undantag är angivna som t ex villkor kring öppet köp och returnerade varor.

Naturkompaniet  säljer även kläder och utrustning via webbutiken på Naturkompaniet.se, i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Naturkompaniet är medlem i Svensk Digital Handel, intresseorganisationen för svensk e-handel, och uppfyller dess krav för certifieringen Trygg e-handel.

Naturkompaniet säljer till privatpersoner och företag där i det senare fallet, syftet är att företagets anställda ska nyttja produkterna. Naturkompaniet säljer inte till företag för vidareförsäljning. Vid misstanke om vidareförsäljning förbehåller sig Naturkompaniet rätten att neka köp/ makulera order.

Naturkompaniet förbehåller sig rätten att uppdatera dessa köpvillkor om skäl för det föreligger utan att meddela kund, och rekommenderar därför att kund läser villkoren inför varje köp.

2. Priser

Alla våra priser anges i svenska kronor, SEK, och inkluderar moms, vilken redovisas på orderbekräftelsen/ kvittot. Vi reserverar oss för eventuella prishöjningar, momsjusteringar, valutaförändringar, tryckfel, prisfel, slutförsäljningar, lagerfel etc.

PRISER OCH RABATTKODER I WEBBUTIKEN
Vid köp i webbutiken gäller att en produkt som redan skickats från vårt lager påverkas inte av en eventuell höjning eller sänkning av priset som sker efter ordertillfället, i form av t ex kampanjer, rea, eller förändrad prissättning. 
Naturkompaniets kampanjer är alltid tidsbegränsade. För att ta del av olika kampanjer ger vi ibland ut rabattkoder som ska anges i varukorgen innan ordern skickas in. Koderna är i regel bara giltiga för ett köp och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Vi ber dig som använder en rabattkod att kontrollera extra noga att priset på din order blivit korrekt innan du klickar på ”Lägg order”. Är priset inte korrekt, kontakta Kundservice. Naturkompaniet förbehåller sig rätten att vid missbruk eller otillbörligt bruk av kampanjer eller rabattkoder, makulera order. Koder och kampanjer som publicerats på andra hemsidor än Naturkompaniet.se tar vi inte ansvar för. 
För eventuella tillkommande fraktavgifter, läs mer nedan under Fraktavgift.

3. Betalningsansvar och åldersgräns

Att lägga en order via Naturkompaniet.se medför betalningsskyldighet. Du som kund godkänner det betalningsansvaret genom att acceptera våra köpvillkor i kassasteget och klicka på knappen "Lägg order".

Naturkompaniet expedierar inte beställningar till personer under 18 år utan godkännande av målsman.

4. Betalning

Att handla hos Naturkompaniet är enkelt och säkert. Det finns flera olika sätt du kan betala på. Förutom kontanter i SEK som gäller som betalning i våra fysiska butiker kan du både i butik och i webbutiken betala med följande:

• Betalkort (MasterCard, Maestro, VISA kredit-/kontantkort, VISA Electron, American Express)
• Naturkompaniets presentkort

För kunder med bostadsadress i Sverige och svenskt personnummer (krav för faktura) finns dessa alternativ:
• Klarna Faktura
• Klarna Konto

Köp på Naturkompaniet.se kan också utföras med:
 • Direktbank (Handelsbanken, Swedbank, Nordea, SEB). Observera att online köp av presentkort endast kan betalas med direktbank.

Kunder bosatta utanför Sverige kan betala med följande:
• Betalkort (MasterCard, Maestro, VISA kredit-/kontantkort, VISA Electron)

Naturkompaniet tillämpar s k omnikanal vilket innebär bland annat att du som kund kan besöka en fysisk butik och där antingen själv lägga en order i vår webbutik, eller låta  någon av våra butikssäljare göra det åt dig. Leverans av varan kommer då ske senare medan betalning sker i butiken vid beställningstillfället. Betalningen i förskott är ett krav för att beställningen ska kunna läggas och expedieras. Du kan som kund ångra köpet både innan och efter varan levererats. Full återbetalning av köpesumman sker då, se avsnittet Återbetalning nedan.

 

BETALNING MED KORT
Kortbetalningar på Naturkompaniet.se hanteras av vår samarbetspartner, Dibs Payment Services AB, för att garantera snabb och säker betalning. När du väljer det betalningsalternativet reserveras beloppet på ditt kontokort vid din beställning och betalning genomförs först när varorna skickas från oss. Naturkompaniet garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds via webbutiken är säkra. Läs mer om säkerhet kring betalningar under det egna kapitlet Säkra betallösningar i webbutiken nedan.


NÄR SKER BETALNINGEN? När du gör beställningen online med kortbetalning auktoriseras kortet först, och du får ett e-postmeddelande som bekräftar att beställningen har kommit fram till Naturkompaniet. Vi drar inga pengar från kortet förrän vi har behandlat din order och skickat den från vårt lager. Om kortet inte blir auktoriserat visas ett meddelande på skärmen om att betalningen misslyckades. Du uppmanas då istället använda en annan betalningsmetod.

FAKTURA
För betalning med faktura samarbetar Naturkompaniet med Klarna AB, som gör en kreditprövning vilken i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post. 

Viktigt att notera vid köp på Naturkompaniet.se:

  • Fakturan från Klarna skickas inte i varupaketet utan via e-post, till den e-postadress du anger vid beställningen.
  • Fakturan skickas så snart vi expedierat din beställning. Du har då 14 dagar från det datumet att betala fakturan, om du inte valt annat upplägg med delbetalning.
  • Vid val av faktura måste din beställning levereras till adressen där du är folkbokförd. Det medför att när du fyller i dina uppgifter om leveransadress i webbutikens kassa, måste den överensstämma med din folkboksföringsadress.

Fakturabetalning innebär en tillkommande avgift på 19 SEK. Fakturan ska vara betald inom 14 dagar från fakturadatum. Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift från Klarna. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. För frågor kring din faktura från Klarna hänvisar vi till Klarna kundservice (öppnas i nytt fönster). Där hittar du uppgifter såsom telefonnummer och öppettider. 

DELBETALA FAKTURA
Om du redan lagt en beställning och önskar dela upp din faktura så erbjuder Klarna ”flexibel delbetalning” där din faktura kan omvandlas till delbetalningar. Det innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Du kan välja att dela din betalning på 6, 12 eller 24 månader.

Vet du redan när du lägger din beställning att du vill dela upp betalningen kan du välja att betala med Klarna konto. Då väljer du själv hur mycket du vill betala varje månad (lägst 50kr/ månad eller 1/24 av totalbeloppet) och du kan när du vill betala av hela beloppet på en gång. 
Som räkneexempel, vid ett köp på 10000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr. Gällande årsränta är 19,90 %, motsvarande en effektiv ränta på 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid. Läs mer om Klarnas om regler och villkor på deras hemsida (öppnas i nytt fönster).


DIREKTBETALNING GENOM DIN BANK
Du som är ansluten till Internetbank hos SEB, Nordea, Swedbank, eller Handelsbanken kan välja att betala direkt via ditt bankkonto när du beställer på Naturkompaniet.se . När du väljer direktbetalning som betalningsalternativ skickas du automatiskt vidare till din bank och loggar in på vanligt sätt. Betalningen genomförs sedan direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen. Om du betalar med direktbetalning via bank sker transaktionen direkt och pengarna dras omedelbart från ditt konto.
 

5. Betalning med presentkort

Naturkompaniets presentkort finns i digital form som email eller sms, och som fysiska kort i trä. Oavsett format kan du använda presentkortet för betalning i våra butiker eller på Naturkompaniet.se. Du kan använda ett eller flera presentkort för att betala ett köp/en beställning, eller så kan du använda presentkortet som en delbetalning och kombinera det med ett annat betalningsalternativ för att täcka totalsumman. Köper du varor för mindre än presentkortets värde så sparas återstoden av beloppet på ditt presentkort.
Om du har betalt en vara/beställning med presentkort och sedan väljer att byta mot en billigare vara, så återbetalas beloppet till ditt presentkort.

6. Säkra betalningslösningar i webbutiken

Naturkompaniet garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds via webbutiken på Naturkompaniet.se är säkra. För betaltransaktioner samarbetar vi med DIBS Payment Services AB som säkerställer att ditt kortnummer skickas genom en krypterad förbindelse med SSL (Secure Sockets Layer), en industristandard för säkra betalningstransaktioner. DIBS Payment Services AB, uppfyller även kraven för PCI DSS (Payment Card Industry Standard Data Security Standard) - en standard för säker hantering av kortinformation framtaget av de internationella kortnätverken MasterCard och Visa. I praktiken innebär det att Naturkompaniet inte har tillgång till några kortuppgifter eller annan information som gäller din betalning, utan dessa hanteras av DIBS.
För ytterligare säkerhet använder vi också 3D Secure, en teknik framtagen för att säkerställa kundens identitet. 3DSecure innebär att du får en extra möjlighet att verifiera att du är den verkliga kortinnehavaren, därmed är det mindre risk att ditt kort skulle användas i bedrägligt syfte om det hamnat i orätta händer. 

7. Fraktavgift vid köp i webbutiken

Vid beställningsvärde över 500 SEK, eller om du väljer att hämta ditt paket i någon av våra butiker, så tillkommer ingen fraktavgift. Vid beställningsvärde under 500 SEK är fraktkostnaden 50 SEK för leverans inom Sverige. För frakt till adress i annat land än Sverige är avgiften 175 kr.
Om din beställning måste delas upp på fler än en leverans, debiteras du inte extra fraktavgifter för efterföljande leveranser.

8. Leveranser

LEVERANS TILL VALFRI NATURKOMPANIET BUTIK
Vid ett köp på Naturkompaniet.se kan du, som har bostadsadress i Sverige, välja att få ordern levererad till en valfri Naturkompanietbutik för att där själv hämta ut paketet.
Du blir meddelad via e-post när paketet finns att hämta, och behöver vid avhämtningen kunna uppvisa en giltig ID-handling. Anlitar du ett ombud att hämta ut ditt paket behöver denne kunna visa både sin egen och din giltiga ID-handlingar.
Paket som levereras till butik ligger kvar ca 14 dagar. Kontakta vår kundservice om du behöver förlänga perioden. Om paketet inte hämtas ut eller vi blir meddelade om fördröjd uthämtning, går paketet i retur och vi förbehåller oss rätten att ta en administrativ avgift. Läs mer nedan under Ej utlösta paket.

Om vi har de produkterna du önskar beställa i lager så är leveranstiden 3-5 arbetsdagar. Måste vi beställa produkten/produkterna tar det i regel mellan 5-8 arbetsdagar, med reservation för att leveranstiden kan bli längre i enskilda fall. Om din beställning av någon anledning skulle bli försenad, kontaktar vi dig. Din beställning kan behöva delas upp på fler än en leverans, vilket innebär att paket kommer fram med olika ankomstdatum. Det framgår då av leveransbeskedet (email) att fler leveranser väntas. Du har alltid rätt att häva köpet hos oss vid en eventuell leveransförsening.

 

LEVERANS TILL UTLÄMNINGSSTÄLLE
Alla våra leveranser inom Sverige sker med Posten och det innebär att paketet kommer till Postens ombud, t.ex. en livsmedelsbutik eller annat utlämningsställe på din hemort.

Om du uppgav uppgifter om e-postadress och/eller mobilnummer vid din beställning, kommer du få uppgifter om kolli-ID skickat till dig så snart Posten mottagit ditt paket för leverans. Med hjälp av kolli-ID kan du bevaka ditt pakets status på Postens hemsida. Om du har några specifika önskemål gällande leveransen kontakta alltid vår kundservice så försöker vi hitta en lösning.



När paketet anlänt till utlämningsstället skickas en avi till dig. Om du anger ditt mobiltelefonnummer vid beställningen så får du ett ankomstmeddelande via sms. Om du är bosatt i Sverige och vi har de produkterna du önskar beställa i lager så är leveranstiden 3-5 arbetsdagar. Måste vi beställa produkten/produkterna tar det i regel mellan 5-8 arbetsdagar, med reservation för att leveranstiden kan bli längre i enskilda fall. Om din beställning av någon anledning skulle bli försenad, kontaktar vi dig. Din beställning kan behöva delas upp på fler än en leverans, vilket innebär att paket kommer fram med olika ankomstdatum. Det framgår då av leveransbeskedet (email) att fler leveranser väntas. Du har alltid rätt att häva köpet hos oss vid en eventuell leveransförsening.

Efter att paketet levererats till Postens ombud så ligger det kvar i cirka 14 dagar. För frågor kring din paket, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare. Har du som företag lagt en beställning kommer paketet att skickas med Företagspaket. Paketet levereras då till företagets leveransadress på vardagar mellan kl. 08.00-16.00. Posten levererar ut paketet oanmälda och skulle det inte finnas någon mottagare på plats kommer en avi att lämnas. Med hjälp av avin kan företaget hämta ut paketet på Postens centrallager eller Postens Åkeri.



9. Leveranser utanför Sverige

Vi skickar beställningar till länder inom Europeiska Unionen (EU) samt till Norge, Island och Schweiz. Notera att det tillkommer en fraktkostnad till beställningar som skickas utanför Sveriges landsgräns på 175 SEK per paket.

Betalning för beställningar som ska skickas utanför Sverige kan endast ske med kontokort. För order som skickas till Norge, Island eller Schweiz tillkommer det en tullavgift samt en administrativ avgift. Tullavgiften baseras på beställningens belopp, och betalningen sker i samband med att du hämtar ut paketet. Den administrativa avgiften i Norge är 217 NOK.


Leveranstiden till mottagare bosatt utanför Sverige blir någon dag längre än leveranstiden inom Sverige. För mer detaljerade uppgifter kontakta oss order@naturkompaniet.se eller ring +46 (0)8 20 03 42 så hjälper vi dig.

10. Ej utlösta paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera kunden en avgift för ett paket som inte hämtats ut från ombudet. Avgiften (för närvarande 250 SEK) avser kostnaden för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnad.

Paketet ligger kvar i cirka 14 dagar från ankomstdagen hos ditt ombud. För frågor kring din paket, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.

11. Öppet köp i butik

Julerbjudande: fr o m 18 november 2016 har du förlängt öppet köp t o m 9 januari 2017.
Vid köp i någon av våra fysiska butiker erbjuder Naturkompaniet dig 30 dagars öppet köp mot uppvisande av kvitto. Observera att för frystorkad mat, säkerhetsutrustning, brutna plomberade varor gäller inte öppet köp.

12. Ångerrätt och ångerfrist

Julerbjudande - förlängd ångerrätt: köp i webbutiken mottagna fr o m 18 nov kan returneras t o m 9 januari 2017. 


När du handlar på Naturkompaniet.se har du ångerrätt på 16 dagar*, och sedan ytterligare 14 dagar att sända oss din vara i retur. Inom de första 16 dagarna ska du ha meddelat oss ditt beslut om att ångra köpet. Du behöver inte ange något skäl, men vi är glada om vi får återkoppling på vad du inte är nöjd med så vi har en chans att rätta till det.
Några få produktkategorier är undantagna från ångerrätten. Läs om vilka under ”Hur du returnerar eller byter”.

*Enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59) har du ångerrätt vid köp på webben inom 14 dagar, vilket vi förlängt till 16 dagar. Perioden kallas ångerfristen och gäller från den dag du, eller det ombud du anlitat, har mottagit varan. Om du har beställt varor i en och samma beställning som levereras var för sig, dvs i två paket eller fler, så gäller ångerfristen från dagen du, eller det ombud du anlitat, mottagit det sista paketet.
 

13. Hur du returnerar eller byter

Du kan byta eller lämna tillbaka produkten i valfri butik oavsett i vilken butik du gjorde inköpet från början, det innefattar även köp du gjort på Naturkompaniet.se.
Du har som kund rätt att öppna och undersöka/prova produkten. Vid en eventuell retur måste dock produkten vara ren, oskadad och i originalförpackning. Bytes-/returrätt gäller inte frystorkad mat, säkerhetsutrustning, eller brutna plomberade varor. 

Vill du på distans utöva ångerrätten för köp på Naturkompaniet.se ska du till Naturkompaniet (se adress nedan) skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut, t.ex. ett via e-post eller brev per post, innan ångerfristen (se ovan) gått ut. Meddelandet ska innehålla ditt namn, adress, kundnummer eller personnummer, ordernummer och vilka artiklar du vill returnera eller om det gäller hela ordern. Ange också helst kontaktuppgifter där vi kan nå dig dagtid.
Du kan använda Konsumentverkets mall för Ångerblankett (öppnas i nytt webbläsarfönster), men du måste inte använda den.

Vill du returnera eller byta en vara, kontakta kundservice:

E-post: info@naturkompaniet.se

Endast brev: Kungstensgatan 38, 113 51 Stockholm

Paket skickas till:
Box 3084, 103 61 Stockholm

Tel: 08-20 03 42 

Fax: 08-24 30 53

Returen ska vara oss tillhanda utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag du meddelat oss om ditt beslut att ångra köpet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna, eller kan uppvisa bevis på att du återsänt varorna, innan denna 14-dagarsperiod löpt ut. I händelse att dina varor skickas till oss senare, förbehåller vi oss rätten att neka returen/bytet.
 

14. Vad kostar det att returnera eller byta?

Hos Naturkompaniet har du som kund alltid fri returfrakt inom Sverige. Vid en eventuell retur måste du använda dig av den bifogade returfraktsedeln för att Naturkompaniet ska stå för returfrakten, annars står du som kund för fraktavgiften. Väljer du att själv bekosta frakten och hur varan skickas tillbaka, så ansvarar du själv för varan tills den når oss, alltså även under transporten.
Returfraktsedeln bifogas i ditt paket tillsammans med din beställning. Lägg ner produkterna som du önskar skicka tillbaka och märk paketet med "Kundretur". Naturkompaniet betalar även för frakt på paket som skickas tillbaka till dig vid en eller flera byten.
 

15. Återbetalning

Återbetalning kan ske i butik eller via vår kundservice för returer per post. När återbetalning sker varierar beroende på betalsätt och returställe. Ett butiksköp betalat med kort som returneras i butik kan vanligtvis återbetalas direkt, och normal återbetalningstid för köp via Naturkompaniet.se är 1-3 bankdagar från att vi har mottagit varan. Undantagsvis kan återbetalning dröja längre, dock senast 14 dagar efter att vi mottagit varan från dig, alternativt att du kan uppvisa bevis på att du återsänt varorna.

Har du beställt och betalat orden med kontokort återbetalar vi pengarna till kortet. Har du beställt och betalat via Klarna Faktura eller delbetalning sker återbetalningen via Klarna Faktura. Vid återbetalning av varor betalda med direkt bankbetalning sätter vi in pengarna på ditt bankkonto eller postgiro inom senast 14 dagar. Har du beställt och betalat med presentkort sker återbetalningen till ditt presentkort. Var noga med att bifoga alla nödvändiga kontouppgifter med returpaketet eller ring in dina uppgifter till vår kundservice.
 

16. Reklamation

Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera i upp till tre år från köpet, dock inom skälig tid (två månader) från att ett fel upptäckts. Reklamationer kan göras både i butik eller genom att kontakta Naturkompaniets kundservice. Om du kontaktar vår kundservice inför en reklamation så har vi möjlighet att snabbare hantera ärendet. Var beredd på att uppge ditt fullständiga namn, ordernummer samt vilken produkt det gäller. Ersättningsleveransen sker helt utan kostnad för dig. Vid reklamation står Naturkompaniet för fraktkostnader, det är därför viktigt att använda sig av frakthandlingarna som skickats från Naturkompaniet. Väljer du att själv bekosta frakten och hur varan skickas tillbaka, så ansvarar du själv för varan tills den når oss, alltså även under transporten.
Produkten/-er som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av Naturkompaniet.
Vill du reklamera en vara, kontakta kundservice 

E-post: info@naturkompaniet.se
Endast brev: Kungstensgatan 38, 113 51 Stockholm

Paket skickas till:
Box 3084, 103 61 Stockholm

Tel: 08-20 03 42
 

17. Tvist

I händelse av tvist där Naturkompaniet och kund inte kan komma överens avser vi att medverka i s k  Alternativt tvisteförfarande (ADR, Alternative Dispute Resolution) i enlighet med de av EU framtagna reglerna därikring (Lag (SFS 2015:671) om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden.

AlLTERNATIVT TVISTEFÖRFARANDE - ADR
Avsikten med alternativt tvisteförfarande är att bl a att utanför domstol möjliggöra ett enkelt, effektivt och billigt sätt att lösa tvister mellan konsumenter och näringsidkare inom EU. Istället för domstol behandlas ärendet av neutrala tvistlösningsnämnder som för parterna, konsumenten och näringsidkaren, föreslår eller ålägger en lösning.

Om du önskar få ditt ärende behandlat som ett alternativt tvistförfarande kontaktar du den lokala tvistlösningsnämnd som hanterar din fråga. För konsumenttvister inom Sverige är det Allmänna reklamationsnämnden (ARN):
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
Stockholm, 10123
Sverige
http://www.arn.se

Vid eventuell tvist följer Naturkompaniet Allmänna Reklamationsnämndens beslut. 

 

TVISTLÖSNING ONLINE - ODR
Är du som kund som är missnöjd med en köpt vara eller tjänst från Naturkompaniet, kan du anmäla ärendet via ARN:s webbplats, se ovan, eller till en EU-gemensam webbplats för att få din tvist prövad online, s k ODR (Online Dispute Resolution). EU:s webbplats för tvistlösning på nätet finner du här http://ec.europa.eu/odr (öppnas i nytt fönster).

Naturkompaniet AB
Postadress: Box 177, 891 24 Örnsköldsvik, Sverige.
Org.nr: 556433-7037
E-post: info@naturkompaniet.se

Telefon: 08-20 03 42
 

18. Medlemsklubben 365

Att vara medlem i vår kundklubb 365 är fullt av fördelar. Du får bonus på dina köp hos oss, du får magasinet 365 direkt hem i brevlådan, och erbjudanden bara riktade till medlemmar samt specialinbjudningar. Medlemskapet är kostnadsfritt och utan bindningstid, du kan när som helst begära att avsluta ditt medlemskap. Att ha gjort ett köp hos Naturkompaniet är inte ett krav för medlemskap, däremot begär vi att du har ett svenskt personnummer och är folkbokförd i Sverige. Du behöver inget medlemskort, utan när du som medlem gör ett köp i våra butiker registreras det mot uppvisande av ID-handling, och i webbutiken loggar du in för att köpet ska registreras på din profil. Legitimeringen/inloggningen syftar enbart till att du ska kunna få din kundbonus. Läs de fullständiga villkoren för medlemskap i kundklubb 365 här, http://www.naturkompaniet.se/terms-and-agreements/ (öppnas i nytt fönster)
 

19. Personuppgifter

De personuppgifter du lämnar till Naturkompaniet AB hanteras med största respekt och i enlighet med Personuppgiftslagen SFS 1998:204 och EU Direktivet 95/46/EC. Genom att lämna dina personuppgifter samtycker du till att vi använder insamlad information för att fullgöra våra åtaganden mot dig och tillhandahålla den service du förväntar dig. Vi behöver dina personliga uppgifter för följande ändamål:

• För att du ska kunna skapa ett personligt konto på Naturkompaniet.se.
• För att vi ska kunna behandla din beställning och göra eventuell kreditkontroll
• För att via SMS och e-post kunna meddela leveransstatus, eller kontakta dig i händelse av problem med leveransen av din order.
• För att kunna beräkna den bonus du har rätt till som kundklubbsmedlem (kräver bl a personnummer och köptransaktioner)
• För att kunna skicka och vårt magasin 365 och annan information om händelser och kampanjer på Naturkompaniet via t.ex. nyhetsbrev

Naturkompaniet AB lämnar inte ut personuppgifter till tredje part, men den egna hanteringen av personuppgifter och databearbetning kan ske i system tillhandahållna av tredje part både inom och utanför EU (EES). I de fall personuppgifterna hanteras utanför EU, sker det med amerikanska system och vi säkerställer då att tredje part är ansluten till dataskyddsdirektivet Safe Harbour, ett avtal mellan EU och USA till skydd av personuppgifter. Naturkompaniet tillåter inte på något sätt att underleverantörerna använder uppgifterna i andra syften än de som angetts ovan av oss.
Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har du rätt att få ta del av den information som vi har registrerad om dig, och få uppgifter ändrade eller raderade. Kontakta vår kundservice för vidare assistans. Personuppgiftsansvarig är Naturkompaniet AB, se Bolagsinformation nedan.
Mer om PUL kan du läsa här på Rikdagens webbplats (öppnas i nytt fönster).
 

20. Force Majeure

Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i de här villkoren i händelse av ändrad lagstiftning, myndighets åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.

21. Cookies

En cookie är en fil som skickas från en websida, t.ex. www.naturkompaniet.se, till din dator där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en textfil (textbaserade cookies). Cookies används för att lagra inloggningsinformation samt din kundvagn när du surfar runt hos oss. Om din webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att göra någon beställning i vår webbutik. Du kan lätt ändra detta under inställningar i din webbläsare. Observera att vi inte använder cookies för att spara personlig information om dig.
 

22. Lagen om elektroniska anslagstavlor

Naturkompaniet följer Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor, som t ex gäller för kommentarer som publiceras av våra användare via Facebook på Naturkompaniet.se. Enligt lagen är vi skyldiga att ha uppsikt över publicerade kommentarer, och vi förbehåller oss därför rätten att gå igenom och ta bort meddelanden som innebär hets mot folkgrupp, uppvigling, barnpornografibrott, våldsskildring, annat material som kan verka stötande eller om en användare gjort sig skyldig till upphovsrättsintrång.
 

23. Bolagsinformation

Naturkompaniet AB är del av Frilufts Retail Europe AB med säte i Örnsköldsvik.
Postadress: Box 177, 891 24 ÖRNSKÖLDSVIK
Kontor: Kungstensgatan 38, 113 59 STOCKHOLM
Org.nr: 556433-7037
Momsregistreringsnummer: SE556433703701
Kontakt: Naturkompaniets kundservice
E-post: info@naturkompaniet.se

Telefon: 08-20 03 42
Fax: 08-24 30 53