Köp online

Hur vet jag att min orderbeställning mottagits av Naturkompaniet?

Efter att du lagt din beställning kommer du få en bekräftelse skickad till din angivna e-postadress. Det är en bekräftelse på att Naturkompaniet mottagit din beställning.

Hur gör jag ifall jag vill avbryta en orderbeställning som jag lagt?

Du kan inte avbryta beställningen själv utan kontakta vår kundtjänst via order@naturkompaniet.se eller ring 08-20 03 42 under förutsättningar att din beställning inte har skickats från lagret. Är paketet skickat måste du hämta ut paketet och skicka tillbaka det till oss. Bifoga uppgifter om ditt fullständiga namn, vilken e-postadress du gjorde beställningen under samt ordernummer.

Vad kostar frakten inom Sverige?

Det är fraktfritt vid beställning över 500 SEK, understiger beställningens värde 500 SEK tillkommer en fraktkostnad på 50 SEK. Väljer du att själv hämta ditt paket i någon av våra butiker, så tillkommer ingen fraktkostnad.

Vad kostar frakten utanför Sverige?

Vid en beställning som ska skickas utanför Sverige tillkommer en fraktavgift på 175 SEK.

Hur länge gäller öppet köp hos Naturkompaniet?

Naturkompaniet har 30 dagars öppet köp i fysiska butiker. Vid köp på Naturkompaniet.se gäller ångerrätt enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
Du har då ångerrätt på 16 dagar, och sedan ytterligare 14 dagar att sända oss din vara i retur. Läs mer på https://www.naturkompaniet.se/support/kopvillkor

Ångerrätt

Jag vill göra ett återköp/en retur, hur gör jag?

Du får en returfraktsedel med i ditt paket. Lägg ner produkten/produkterna du önskar lämna tillbaka i en förpackning, bifoga ditt orderkvitto med en notering att du önskar lämna tillbaka beställningen. Klistra på returfraktsedeln utanpå förpackningen och lämna in paketet till Postens ombud. När vi mottagit ditt paket kommer vi göra en återbetalning eller ta bort din faktura, beroende på vilket betalsätt du valt. Har du valt betalning mot postförskott behöver du notera på orderkvittot vilken bank du har samt clearingnummer och bankkontonummer.

Jag vill göra ett byte, hur gör jag?

Det går att byta en eller flera produkter så länge produktvärdet är motsvarande vid bytet eller högre. Gäller bytet ett högre värde kommer mellanskillnaden debiteras via postförskott. Gäller bytet till en eller flera produkter vars värde understiger de produkter du önskar byta in, måste du göra en retur till Naturkompaniet. Du får sedan göra en enskild beställning på produkten/produkterna du önskar istället. När du ska skicka in ditt byte använd dig av returfraktsedel som fanns med i paket. Lägg ner produkten/produkterna du önskar byta i en förpackning, bifoga ditt orderkvitto med en notering vad du önskar lämna tillbaka och vad du önskar byta till. Klistra på returfraktsedeln utanpå förpackningen och lämna in paketet till Postens ombud. När vi mottagit ditt paket kommer vi att göra ett byte i ditt namn.

Jag vill göra en reklamation, hur gör jag?

Vänd dig i första hand till din lokala butik, butikspersonalen kan möjligen göra en snabbare bedömning av reklamationen. I annat fall kontakta vår kundtjänst via info@naturkompaniet.se eller ring 08-20 03 42 så kommer vi skicka ut en blankett som du får fylla i samt en returfraktsedel. Lägg ner produkten i en förpackning, lägg ner en kopia av reklamationsblanketten samt giltigt köpbevis. Klistra på returfraktsedeln och lämna in paketet till Postens ombud. När vi mottagit ditt paket kommer vi att börja hantera din reklamation.

Behöver jag betala en faktura om jag ska göra ett återköp?

Skickar du din retur till oss inom några dagar från det att du fått ditt paket behöver du inte betala fakturan. Har du behållit delar av din beställning kommer du få en ny faktura skickad till dig via e-post med den aktuella betalsumman.

Hur och när kan  jag förvänta mig att få tillbaka min betalning vid en retur?

När vi mottagit din retur kommer vi att återbetala dig utlägget för din retur.. Har du valt betalning mot faktura kommer vi ta bort fakturan och en bekräftelse på detta skickas till din e-postadress. Har du betalat via kort kommer återbetalning göras till kortet du använda vid beställningen. Om du behållit delar av din beställning kommer du få en ny faktura skickad till dig via e-post med den aktuella betalsumman.Om du betalade via postförskott behöver vi dina kontouppgifter till din bank såsom bankens namn, cleanr samt kontonummer.

Betalning

Vilka betalsätt kan jag välja mellan?

Kortbetalning med VISA, Mastercard eller American Express
Direktbetalning via Swedbank, Handelsbanken, Nordea eller SEB,
Faktura via Klarna, och delbetalning via densamma.
Naturkompaniets presentkort.

Hur använder jag mitt presentkort?

Under "Betalningsmetod" kan du välja betalsätt "Presentkort". Välj sedan vilken typ av presentkort du vill betala med. När du fyller i presentkortsnumret så glöm inte att ange kontrollkoden som står på baksidan av kortet och skriv in kontrollkoden i fältet under PIN-kod. Har du fått ett presentkort via sms är presentkortsnummret ditt telefonnummer och pinkoden finns i sms:et. Om du har ett e-post presentkort så hittar du både presentkortsnummret och pinkoden i mailet.

Kan jag delbetala min beställning med ett presentkort?

Du kan delbetala din beställning med presentkort. Väljer att du vill betala med presentkort innan du väljer något av de andra betalningsalternativen för den kvarvarande betalsumman.

Hur använder jag mina rabattkuponger?

På våra rabattkuponger från Magasin 365 finns det en angiven rabattkod på respektive rabattkupong. Koden anger du i första steget i kassan: "Varukorg".

Jag har en bonuscheck, hur betalar jag med den?

Är du medlem i vår kundklubb och har fått en bonuscheck ska den registreras som ett presentkort under "Betalningsmetod". Om du önskar att delbetala din beställning måste bonuschecken registreras innan du väljer ett annat betalningsalternativ.

När skickas fakturan till mig?

Fakturan skickas separat till din angivna e-postadress så snart din beställning avslutats.

Leverans

Vad har Naturkompaniet för leveranstid?

I normala fall, om du är bosatt i Sverige och vi har de produkter du önskar i lager så har du din beställning inom 3-5 arbetsdagar. Har du valt att hämta ditt paket i någon av våra butiker kan det gå fortare än med hemleverans, om paketet inte behöver skickas med Posten.

Levererar ni utanför Sverige?

Vi levererar till länder inom Europeiska Unionen (EU) samt till Norge, Island och Schweiz. Notera att det tillkommer en fraktkostnad på 175 SEK om beställningen ska skickas utanför Sverige. För beställningar som skickas till Norge,Island och Schweiz tillkommer det tullavgift samt en administrativ avgift.

När får jag uppgifter om paketets kolli-ID?

Du kommer att få uppgifter om kolli-ID skickat till din angivna e-postadress så snart Posten mottagit ditt paket för leverans.

Hur vet jag när paketet kan hämtas från mitt postombud?

Om du angett ett mobilnummer vid beställningen får du en avisering via sms, i annat fall får du en avisering via brev som skickas till den hemadressen du angivit.

Hur lång tid finns paketet hos mitt postombud?

Paketet finns kvar hos postens ombud 14 dagar efter ankomstdagen.

Kundklubb 365

Vad får jag som medlem i kundklubben?

Som medlem i kundklubb 365 får du bonus på inköp i våra butiker och webbutik när dina samlade köp överstiger 2000 kr (bonusen beräknas då från första kronan). Du får också medlemstidning "365", specialerbjudanden som inbjudningar till temakvällar och föreläsningar i butikerna. Med magasinet får du också ett följebrev med erbjudanden och rabattkuponger exklusivt riktade för dig som medlem. Kundklubben erbjuder även resor och kurser från våra samarbetspartner, så du kan uppleva äventyret runt hörnet, såväl som betydligt längre bort.

Får jag ett medlemskort?

Som medlem i vår kundklubb registreras dina köp på ditt personnummer eller organisationsnummer, inget medlemskort kommer att skickas ut. I butik registreras ditt köp via ditt ID-kort vid betalning. Handlar du via webbplatsen måste du registrera ett personligt konto och logga in på det vid dina köp, så blir dessa registrerade och du får korrekt bonus.

Hur gör jag om jag önskar prenumerera på nyhetsbrev via e-post?

Gå in på webbplatsen www.naturkompaniet.se och skapa ett konto eller logga in på ditt befintliga konto. I menyfältet under ”Mina sidor” väljer du ”Nyhetsbrev” och du kan här välja mellan olika varianter av nyhetsbrev.

Hur gör jag för att logga in på mina sidor på hemsidan?

Gå in på webbplasten www.naturkompaniet.se och välj ”Bli medlem/logga in”-fliken som du hittar längst upp till höger på startsidan. Du anger sedan din e-postadress som användarnamn och ditt valda lösenord. Har du glömt bort ditt lösenord kan du välja att få ett nytt skickat till din angivna e-postadress. Alternativet ”Glömt lösenord” hittar du under fältet för lösenord. 

Jag kan inte logga in på hemsidan, vad ska jag göra?

Kontakta vår kundtjänst om du har tekniska problem att logga in på ditt konto. Skicka ärendet via e-post på info@naturkompaniet.se och beskriv ditt ärende. Vår kundtjänst kontaktar dig under vardagar inom 48 timmar.

Varför kräver Naturkompaniet personnummer för att vara medlem i kundklubben?

Det är för att identifierar våra medlemmar och dina inköp registreras via personnummer är denna typ av information nödvändig. Naturkompaniet behandlar personuppgifter enligt Personuppgiftslagen (PUL). Mer information om företagets säkerhetspolicy kan du läsa här >>

Hur fungerar det med utbetalning av bonus?

I början av varje kalenderår skickar vi ut en bonuscheck i form av ett presentkort. Bonusen baseras på föregående års registrerade inköp. För att du som medlem ska få en bonuscheck krävs det att du handlat för minst 2000 SEK under föregående kalenderår. Bonuschecken skickas ut till din angivna e-postadress och har en giltighetstid på ca 6 månader. Exakt giltighetstid står angiven i bonusmailet. Bonuschecken går att använda både i butik och på webbplasten. Det går inte att växla in bonuschecken mot kontanter och handlar du inte för hela beloppet ges ingen växel tillbaka.

Hur ser jag att mina köp registreras och ger bonus?

Logga in på ditt personliga konto på Naturkompaniets webbplats. I menyfältet under ”Mina sidor” väljer du ”Översikt” så finns där uppgift om din aktuella bonus, både den du kommer få som bonuscheck och Naturbonusen. Under "Mina order" kan du se din köphistorik över dina registrerade inköp från butikerna och webbutiken som utgör grunden för bonusen. Observera att vid varje årsskifte så nollställs din bonus. Dina order finns dock kvar under "Mina order", så du kan själv räkna fram din bonus. Har du frågor kring det så kontakta kundtjänst på info@naturkompaniet.se eller telefon 08-20 03 42.

Hur fungerar uträkning av bonus?

Bonuschecken du får är 2 % av det totala beloppet för samtliga registrerade inköp under föregående kalenderår. För att du som medlem ska få en bonuscheck krävs det att du handlat för minst 2000 SEK under föregående kalenderår. Köp av presentkort ger inte bonus, däremot om du väljer att handla och betala med ett giltigt presentkort. Till Naturbonusen räknas 1% av samtliga dina registrerade köp, vilket tillsammans med alla Naturkompaniets medlemsköp blir en summa som Naturkompaniet skänker till utvalt projekt eller organisation.

Hur gör jag för att avregistrera mitt medlemskap?

Önskar du att avsluta ditt medlemskap skickar du ett meddelande via e-post till info@naturkompaniet.se och uppger att du vill avsluta ditt medlemskap. Ange även ditt personnummer, fullständiga namn, folkbokföringsadress, telefonnummer och e-postadressen du registrerat på vår webbplats.

Följer ni Personuppgiftslagen (PUL)?

Vi följer Personuppgiftlagen och dina personuppgifter kommer inte att lämnas ut till en tredje part. Vi behandlar personuppgifterna med anledning av handläggning av ärenden gällande medlemskap och beställningar.Med personuppgifter avses namn, folkbokföringsadress, telefonnummer, personnummer eller annan information som kan härleda till fysisk person. Naturkompaniet har ansvar att uppgifterna hanteras med säkerhet och att informationen inte lämnas utanför företaget. Mer information om företagets säkerhetspolicy kan du läsa här >>

Jag har bytt adress, hur gör jag?

Logga in på ditt personliga konto på Naturkompaniets webbplats. I menyfältet under ”Mina sidor” väljer du ”Adressuppgifter” och här kan du ändra namn eller/och adressuppgifter.

Hittade du inte vad du sökte efter?

Välkommen att kontakta oss:

E-post, kundtjänst

info@naturkompaniet.se

Telefon, kundtjänst

08-20 03 42

Öppet mån-fre 09.00-17.00 och lör 09.00-15.00. Frågor skickade med e-post som gäller köp/beställning besvaras inom 48 timmar vardagar