Förslag på märken

    Förslag på kategorier

      Förslag på sökning

        Produkter

        • LIGHTNING 60 1
        • LIGHTNING 60 2
        1 / 2
        #getText: ads.product.badge.reading.sample.headline#
        a greener choice

        Exped
        LIGHTNING 60 Unisex - Vandringsryggsäck

        Art.nr: 2096702

        Rör dig snabbt och lätt på vandringarna med Lightning från Exped - en toppmatad vandringsryggsäck med rullstängning och längdjustering i ryggen som sträcker sig över tre storlekar.

        Välj färg:
        black
        +
        Online Finns i lager
        Köp online, hämta i butik Beställ till butik

        Beskrivning

        Tekniska detaljer

        60-liters vandringsryggsäck

        Rör dig snabbt och lätt på vandringarna med Lightning från Exped - en toppmatad vandringsryggsäck med rullstängning och längdjustering i ryggen som sträcker sig över tre storlekar.

        I korthet

        • Lätt och smidig 60-litersryggsäck
        • Toppmatad med rullstängning
        • Tåligt nylontyg
        • Fluorkarbonfri impregnering
        • Bekväm vaddering och stark aluminiumram
        • Få kontaktpunkter på ryggen för att optimera ventilation
        • Stretchiga sidofickor och midjebältesfickor
        • Kompressionsremmar längs hela fronten
        • Justerbar rygglängd: passar rygglängd 41- 58 cm (S- L)

         

        Ett Grönare val

        För att få märkas med "Ett grönare val" behöver en produkt uppfylla vissa kriterier. Ett grönare val innebär inte att en produkt är till 100 procent miljöanpassad, men den garanterar att tillverkaren har gjort aktiva val för att göra produkten mer miljövänlig. Denna produkt uppfyller följande kriterier för "Ett grönare val":
        • Transparens och spårbarhet

          Outdoorprodukter har ofta en komplex leverantörskedja som inkluderar materialtillverkning, fabriker där kläder sys, transport, med mera. För att kunna utvärdera dessa produkters miljömässiga och sociala påverkan krävs en hög nivå av transparens och spårbarhet. Det betyder i praktiken att varumärken och tillverkare måste synliggöra en produkts hela leverantörs- och produktionskedja när det är möjligt för att få poäng. Vi ger även poäng där delar av leverantörskedjan är synlig.

          Exempel på varumärken som implementerat denna praxis är Arc'teryx, Hanwag och Vaude som synliggör tillverkningsplatser på produktnivå. Även Exped gör detta för flertalet produkter.

        • Förbättrat ekologiskt fotavtryck

          Ideén bakom konceptet ekologiskt fotavtryck är att mänskliga aktiviteter och tillverkning av exempelvis produkter har en påverkan på land, vatten och luft. Inom detta kriterium ger vi poäng till produkter med ett lägre ekologiskt fotavtryck än andra liknande produkter.

          Det lägre ekologiska fotavtrycket kan vara ett resultat av en förbättrad tillverkningsprocess genom exempelvis minskad vattenanvändning, CO2-utsläpp, eller energianvändning. Ett exempel är spin-dying där färgpigment tillsätts direkt till återvunnen polyester. Detta minskar vatten- och kemikalieanvändningen i tillverkningsprocessen avsevärt.

          Poäng ges även om minst hälften av produktens huvudmaterial har tillverkats på ett hållbart sätt, i linje med kriterium 1 och 2. Användning av återvunna syntetiska material minskar till exempel beroendet av fossila råmaterial.

        • Cirkularitet

          Inom detta kriterium ger vi poäng till produkter som är designade för reparation, återvinning eller återanvändning. På det sättet hålls produkten och materialet i cirkulation längre och livslängden på produkten ökar. Detta i sin tur minskar tillverkningen av nya material.

          Reparation
          Här handlar det om att under design- och utvecklingsfasen av produkten se till att den är lätt att reparera antingen av kunden själv eller av annan part, exempelvis varumärket själv.

          Återvinning
          Här ligger fokuset på att minska användandet av nya material. Produkter som består av endast ett material, eller kan brytas ned till sina individuella komponenter, är lättare att återvinna. Ett exempel på detta är Cradle-to-Cradle principen som ämnar att skapa hållbara avfallsfria produktionskedjor.

          Återanvändning
          Här premierar vi affärsmodeller från varumärken som innefattar egen insamling av utslitna produkter för återvinning eller återanvändning.

        • Analys av miljömässig och/eller social påverkan

          Vilken påverkan har produkten genom sin livscykel? Detta är viktigt för företag att veta för att kunna prioritera, sätta upp konkreta mål och förbättra.

          Vi ger poäng till produkter där en komplett, eller delar av en, livscykelanalys (LCA) är tillgänglig. En livscykelanalys är en beräkning av det ekologiska fotavtrycket eller en beräkning av miljömässig/social påverkan.

        • Återvunna material

          Inom detta kriterium ger vi poäng till produkter där minst ett av huvudmateralen består av minst 30% certifierade återvunna material. Användandet av återvunna material minskar konsumtionen av energi- och naturresurser, samt minskar utsläppen som annars skulle uppkomma av utvinnandet av nya råmaterial och produktionen av nya produkter.

          Exempel på accepterade material är återvunnen polyester och polyamid testade enligt standarder som Global Recycled Standard (GRS). Andra material som accepteras enligt kriteriumet är återvunnen bomull, dun, ull och stål. I vår bedömning vägleds vi av Preferred Fiber and Material Matrix av Textile Exchange.

        • Välgörande ändamål eller kompensation

          Många friluftsföretag vill ge tillbaka till naturen och samhället omkring dem. Vi ger poäng till produkter som vi bedömer stödjer välgörande ändamål och/eller kompenserar för negativ miljöpåverkan (till exempel koldioxidutsläpp). Dessutom förväntas att det finns en aktiv strategi om utsläppsminskning kopplat till produkterna.

          Lowe Alpine, Ortovox, Rab och Vaude är alla exempel på varumärken som tillverkar mer klimatsmarta produkter. De samarbetar med externa partners för att beräkna sina utsläpp, skapa klimatstrategier för sänkta utsläpp och kompensera för återstående utsläpp genom attt stödja certifierade projekt.

          Ett exempel på varumärken som stödjer välgörande ändamål är Fjällräven som genom Arctic Fox Initiative ger 1% av försäljningen från utvalda produkter till olika icke-vinstdrivande organisationer som arbetar med klimatskydd.

        • Mer hållbar hantering av kemikalier

          Inom detta kriterium ligger fokuset på kemikaliehanteringen i produktens tillverkningsprocess. Poäng ges till arbetssätt som överträffar legala krav. Utöver det ska kemikalier (klassade som chemicals of very high concern av EU:s kemikaliemyndighet ECHA) som annars är vanligt förekommande i tillverkningen av en viss produktkategori, undvikas.

          En mer hållbar kemikaliehantering kan exempelvis innefatta ett åtagande av principerna inom ZDHC (zero discharge of hazardous chemicals).

          Även Bluesign-certifierade produkter tas i beaktande då materialet eller produkten i sig är tillverkad under en kemikaliehantering som anses strikt.

          Ett annat exempel är läder från certifierade garverier, exempelvis The Leather Working Group. Målet med denna organisation är att utvärdera lädertillverkare utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Här inkluderas exempelvis Terracare-certifierat läder från det tyska garveriet Heinen.

        • "No-Go" criterias

          • Per- och polyflourerade alkylsubstanser (PFAS)
          • Biocider
          • Produktion i så kallade ”riskländer”
          • Bisfenol A (BPA)
          • Flamskyddsmedel
          • Polyvinylklorid (PVC)
          • Aluminium med direkt livsmedelskontakt
          • Solskydd eller annan kosmetik innehållande oxybenzone
          • Engångsartiklar
          • Tritium i självlysande färger
        Storlek
        OneSize
        Vikt
        1 220 g
        Rekommenderad maxlast
        24 kg
        Material
        210D HMPE Ripstop Nylon, PU-beläggning, Återvunnen 600D Oxford Polyester, PU-beläggning
        Material 2
        6061-T6 series Aluminiumram
        Volym
        60 l
        Bredd
        34 cm
        Höjd
        75 cm
        Djup
        27 cm
        Regnskydd
        ingår inte
        Ett grönare val
        ja
        Ett Grönare Val - uppfyllda kriterier
        Transparens och spårbarhet, Förbättrat ekologiskt fotavtryck, Cirkularitet, Analys av miljömässig och/eller social påverkan, Återvunna material, Välgörande ändamål eller kompensation, Mer hållbar hantering av kemikalier
        Hållbarhet
        Fluorkarbonfri impregnering

        Beskrivning

        60-liters vandringsryggsäck

        Rör dig snabbt och lätt på vandringarna med Lightning från Exped - en toppmatad vandringsryggsäck med rullstängning och längdjustering i ryggen som sträcker sig över tre storlekar.

        I korthet

        • Lätt och smidig 60-litersryggsäck
        • Toppmatad med rullstängning
        • Tåligt nylontyg
        • Fluorkarbonfri impregnering
        • Bekväm vaddering och stark aluminiumram
        • Få kontaktpunkter på ryggen för att optimera ventilation
        • Stretchiga sidofickor och midjebältesfickor
        • Kompressionsremmar längs hela fronten
        • Justerbar rygglängd: passar rygglängd 41- 58 cm (S- L)

         

        Ett Grönare val

        För att få märkas med "Ett grönare val" behöver en produkt uppfylla vissa kriterier. Ett grönare val innebär inte att en produkt är till 100 procent miljöanpassad, men den garanterar att tillverkaren har gjort aktiva val för att göra produkten mer miljövänlig. Denna produkt uppfyller följande kriterier för "Ett grönare val":
        • Transparens och spårbarhet

          Outdoorprodukter har ofta en komplex leverantörskedja som inkluderar materialtillverkning, fabriker där kläder sys, transport, med mera. För att kunna utvärdera dessa produkters miljömässiga och sociala påverkan krävs en hög nivå av transparens och spårbarhet. Det betyder i praktiken att varumärken och tillverkare måste synliggöra en produkts hela leverantörs- och produktionskedja när det är möjligt för att få poäng. Vi ger även poäng där delar av leverantörskedjan är synlig.

          Exempel på varumärken som implementerat denna praxis är Arc'teryx, Hanwag och Vaude som synliggör tillverkningsplatser på produktnivå. Även Exped gör detta för flertalet produkter.

        • Förbättrat ekologiskt fotavtryck

          Ideén bakom konceptet ekologiskt fotavtryck är att mänskliga aktiviteter och tillverkning av exempelvis produkter har en påverkan på land, vatten och luft. Inom detta kriterium ger vi poäng till produkter med ett lägre ekologiskt fotavtryck än andra liknande produkter.

          Det lägre ekologiska fotavtrycket kan vara ett resultat av en förbättrad tillverkningsprocess genom exempelvis minskad vattenanvändning, CO2-utsläpp, eller energianvändning. Ett exempel är spin-dying där färgpigment tillsätts direkt till återvunnen polyester. Detta minskar vatten- och kemikalieanvändningen i tillverkningsprocessen avsevärt.

          Poäng ges även om minst hälften av produktens huvudmaterial har tillverkats på ett hållbart sätt, i linje med kriterium 1 och 2. Användning av återvunna syntetiska material minskar till exempel beroendet av fossila råmaterial.

        • Cirkularitet

          Inom detta kriterium ger vi poäng till produkter som är designade för reparation, återvinning eller återanvändning. På det sättet hålls produkten och materialet i cirkulation längre och livslängden på produkten ökar. Detta i sin tur minskar tillverkningen av nya material.

          Reparation
          Här handlar det om att under design- och utvecklingsfasen av produkten se till att den är lätt att reparera antingen av kunden själv eller av annan part, exempelvis varumärket själv.

          Återvinning
          Här ligger fokuset på att minska användandet av nya material. Produkter som består av endast ett material, eller kan brytas ned till sina individuella komponenter, är lättare att återvinna. Ett exempel på detta är Cradle-to-Cradle principen som ämnar att skapa hållbara avfallsfria produktionskedjor.

          Återanvändning
          Här premierar vi affärsmodeller från varumärken som innefattar egen insamling av utslitna produkter för återvinning eller återanvändning.

        • Analys av miljömässig och/eller social påverkan

          Vilken påverkan har produkten genom sin livscykel? Detta är viktigt för företag att veta för att kunna prioritera, sätta upp konkreta mål och förbättra.

          Vi ger poäng till produkter där en komplett, eller delar av en, livscykelanalys (LCA) är tillgänglig. En livscykelanalys är en beräkning av det ekologiska fotavtrycket eller en beräkning av miljömässig/social påverkan.

        • Återvunna material

          Inom detta kriterium ger vi poäng till produkter där minst ett av huvudmateralen består av minst 30% certifierade återvunna material. Användandet av återvunna material minskar konsumtionen av energi- och naturresurser, samt minskar utsläppen som annars skulle uppkomma av utvinnandet av nya råmaterial och produktionen av nya produkter.

          Exempel på accepterade material är återvunnen polyester och polyamid testade enligt standarder som Global Recycled Standard (GRS). Andra material som accepteras enligt kriteriumet är återvunnen bomull, dun, ull och stål. I vår bedömning vägleds vi av Preferred Fiber and Material Matrix av Textile Exchange.

        • Välgörande ändamål eller kompensation

          Många friluftsföretag vill ge tillbaka till naturen och samhället omkring dem. Vi ger poäng till produkter som vi bedömer stödjer välgörande ändamål och/eller kompenserar för negativ miljöpåverkan (till exempel koldioxidutsläpp). Dessutom förväntas att det finns en aktiv strategi om utsläppsminskning kopplat till produkterna.

          Lowe Alpine, Ortovox, Rab och Vaude är alla exempel på varumärken som tillverkar mer klimatsmarta produkter. De samarbetar med externa partners för att beräkna sina utsläpp, skapa klimatstrategier för sänkta utsläpp och kompensera för återstående utsläpp genom attt stödja certifierade projekt.

          Ett exempel på varumärken som stödjer välgörande ändamål är Fjällräven som genom Arctic Fox Initiative ger 1% av försäljningen från utvalda produkter till olika icke-vinstdrivande organisationer som arbetar med klimatskydd.

        • Mer hållbar hantering av kemikalier

          Inom detta kriterium ligger fokuset på kemikaliehanteringen i produktens tillverkningsprocess. Poäng ges till arbetssätt som överträffar legala krav. Utöver det ska kemikalier (klassade som chemicals of very high concern av EU:s kemikaliemyndighet ECHA) som annars är vanligt förekommande i tillverkningen av en viss produktkategori, undvikas.

          En mer hållbar kemikaliehantering kan exempelvis innefatta ett åtagande av principerna inom ZDHC (zero discharge of hazardous chemicals).

          Även Bluesign-certifierade produkter tas i beaktande då materialet eller produkten i sig är tillverkad under en kemikaliehantering som anses strikt.

          Ett annat exempel är läder från certifierade garverier, exempelvis The Leather Working Group. Målet med denna organisation är att utvärdera lädertillverkare utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Här inkluderas exempelvis Terracare-certifierat läder från det tyska garveriet Heinen.

        • "No-Go" criterias

          • Per- och polyflourerade alkylsubstanser (PFAS)
          • Biocider
          • Produktion i så kallade ”riskländer”
          • Bisfenol A (BPA)
          • Flamskyddsmedel
          • Polyvinylklorid (PVC)
          • Aluminium med direkt livsmedelskontakt
          • Solskydd eller annan kosmetik innehållande oxybenzone
          • Engångsartiklar
          • Tritium i självlysande färger

         

        Tekniska detaljer

        Storlek
        OneSize
        Vikt
        1 220 g
        Rekommenderad maxlast
        24 kg
        Material
        210D HMPE Ripstop Nylon, PU-beläggning, Återvunnen 600D Oxford Polyester, PU-beläggning
        Material 2
        6061-T6 series Aluminiumram
        Volym
        60 l
        Bredd
        34 cm
        Höjd
        75 cm
        Djup
        27 cm
        Regnskydd
        ingår inte
        Ett grönare val
        ja
        Ett Grönare Val - uppfyllda kriterier
        Transparens och spårbarhet, Förbättrat ekologiskt fotavtryck, Cirkularitet, Analys av miljömässig och/eller social påverkan, Återvunna material, Välgörande ändamål eller kompensation, Mer hållbar hantering av kemikalier
        Hållbarhet
        Fluorkarbonfri impregnering
        Art.nr
        2096702
        Ställ en fråga
        Undrar du någonting om denna specifika produkt som du inte funnit svar på ännu? Då är du välkommen att fråga oss. Våra experter har lång erfarenhet och hjälper dig gärna.

        Vi kommer att besvara din fråga så snart vi har möjlighet.

        Med vänlig hälsning, Naturkompaniets kundtjänst

        Passande tillbehör

        Du kanske också gillar 
        0
        0 Recensioner
        Skriv din recension

          I recensionen skriver du vad du tyckte om produkten när du använt den.
          Frågor om produkten inför ett köp skickar du via knappen "Ställ en fråga" ovan.

          Endast förnamn & första bokstaven i efternamn visas i recensionen när den publiceras.

               
        double-arrows-up
        Tack för din registrering!

        Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken vi har skickat till den angivna e-postadressen.
        Tack för din registrering!

        Ange en giltig e-postadress