Förslag på märken

    Förslag på kategorier

      Förslag på sökning

        Produkter

        • MIMIC SILVER PANT MEN 1
        • MIMIC SILVER PANT MEN 2
        1 / 2
        #getText: ads.product.badge.reading.sample.headline#
        a greener choice

        Haglöfs
        MIMIC SILVER PANT MEN Herr - Termobyxor

        Art.nr: 2102423

        Mångsidig, varm byxa som kan bäras både som överdragsbyxa och som förstärkningsbyxa under skalbyxan. I vardagslivet är de perfekta att bära kalla kvällar på väg till gymmet och på hundpromenaden.

        Välj färg:
        true black
        +

          Välj Storlek
        Online Finns i lager
        Köp online, hämta i butik Tillgänglig i 36 butiker

        Beskrivning

        Tekniska detaljer

        Storleksguide

        Fodrad byxa från Haglöfs

        Mångsidig, varm byxa som kan bäras både som överdragsbyxa och som förstärkningsbyxa under skalbyxan. I vardagslivet är de perfekta att bära kalla kvällar på väg till gymmet och på hundpromenaden.

        Under outdooraktiviteterna är de perfekta att bära under skalbyxan i skidbacken eller som förstärkningsplagg när du vilar under kalla vandringar och vinterturer. Isoleringen består av en värmande syntetfyllning av återvunnen polyester och yttertyget av tunt och slitstarkt tyg, även den av återvunnen polyester.

        I korthet

        • Termobyxa från Haglöfs
        • Elastisk midja med dragsko
        • Långa dragkedjor längs sidorna
        • En ficka med dragkedja
        • Slitstarkt yttertyg av återvunnet material (Pertex Quantum)
        • Syntetisolering av återvunnet material (Mimic SILVER, 60 g)
        • Fluorkarbonfri impregnering

        Ett Grönare val

        För att få märkas med "Ett grönare val" behöver en produkt uppfylla vissa kriterier. Ett grönare val innebär inte att en produkt är till 100 procent miljöanpassad, men den garanterar att tillverkaren har gjort aktiva val för att göra produkten mer miljövänlig. Denna produkt uppfyller följande kriterier för "Ett grönare val":
        • Förbättrat ekologiskt fotavtryck

          Grundtanken bakom begreppet ekologiskt fotavtryck är att mänskliga aktiviteter påverkar mark, vatten och luft. Material och tillverkning kräver naturresurser, men även utsläpp och avfall till följd av produktionsprocessen påverkar. Genom Ett grönare val vill vi främja varumärken som minskar naturresurserna som behövs för deras produkter. Detta kan exempelvis handla om en förbättrad, mer effektiv vattenanvändning och vattenrening.

          Poäng kan ges på grund av en förbättrad produktionsprocess, till exempel lägre vatten, koldioxid, eller energikonsumtion. Men också om minst ett av produktens huvudmaterial har producerats hållbart enligt kriterium 1 (Användning av föredragna naturmaterial) och 2 (Återvunna material). En förbättrad process kan exempelvis vara SpinDye-processen där återvunnen polyester från PET-flaskor och uttjänta textiler smälts ner tillsammans med pigment. Eftersom materialet och pigmentet smälts samman innan materialet blir till polyestertråd används inget vatten. Metoden minskar därmed vattenanvändningen och kemikalieanvändningen med 75 respektive 90 procent jämfört med konventionell tillverkning.

        • Cirkularitet

          Smart design kan ge produkter längre liv, genom att de kan återanvändas, repareras och/eller återvinnas. Vi vill främja sådana cirkulära system och ger poäng om det tydligt framgår att en produkt designats och tillverkats med dessa cirkulära aspekter i åtanke.

          Reparation – När det kommer till reparationsmöjlighet ska väsentliga delar av produkten kunna repareras, till exempel vandringsskor med skosulor som kan bytas ut eller repareras. I produktens utvecklingsstadium designas produkten för att på ett enklaste sätt kunna repareras i ett senare skede, antingen av kunden eller genom professionell service.

          Återanvändning – Vi har breddat kriteriet att även omfatta affärsmodeller från märken som vill erbjuda uthyrning av eller leasing av andrahandsprodukter.

          Återvinning – Fokuset här ligger på att använda så lite nya material som möjligt. Produkter som består av endast ett material är lättare att återvinna. Likaså produkter som lätt kan brytas ner till sina individuella komponenter.

          Vi ger en poäng inom detta kriterium om produkten är designad för att återanvändas, återvinnas och där produkt eller material kan återgå till ett cirkulärt system för att öka livslängden och reducera det ekologiska fotavtrycket. Externa märkningar som till exempel principen Cradle to Cradle är en bra indikator på att produkten förtjänar en poäng inom detta kriterium.

        • Analys av miljömässig och/eller social påverkan

          Hur ser produktens miljöpåverkan ut under resan ”från vaggan till graven”? Det är viktigt att veta för att företag ska kunna prioritera rätt, sätta mål och förbättra. Företag som arbetar systematiskt med detta vill vi därför premiera. Vi ger poäng till produkter där en komplett, eller delar av en livscykelanalys (LCA), en beräkning av det ekologiska fotavtrycket, eller en beräkning av miljömässig påverkan är tillgänglig.

          Det finns många organisationer som tillhandahåller klimatberäkningar och för att få poäng inom detta kriterium godkänns endast specifikt utvalda leverantörer. Vidare måste det även kunna tillhandahållas kvantitativa data från till exempel Higg Product Module eller liknande.

        • Återvunna material

          Återvunna material är en viktig beståndsdel i omställningen mot mer cirkulär produktion. De vanligaste återvunna materialen är polyester och polyamid, men den tekniska utvecklingen på detta område går snabbt. Nylon tillverkad av uttjänta fiskenät är ett material som används alltmer. Ull, bomull, dun och metall är andra exempel. Minst 20% av ett huvudmaterial (till exempel yttertyget i en skaljacka) måste bestå av återvunnet material för att få poäng.

          Användandet av återvunna material minskar användningen av energi och naturresurser, samt sänker utsläppen som annars genereras vid utvinningen av nya råmaterial och produktion av nya produkter. Vid bedömningen av återvunnen polyester, polyamid, bomull, och ull går vi efter Textile Exchange Preferred Fiber Matrix (PFMM).

        • Välgörande ändamål eller kompensation

          Många friluftsföretag vill ge tillbaka till naturen och samhället omkring dem. Vi ger poäng till produkter som vi bedömer stödjer välgörande ändamål och/eller kompenserar för negativ miljöpåverkan, till exempel koldioxidutsläpp. Till exempel Fjällräven har produkter där en del av intäkterna går till Arctic Fox Initiative Fund. Exped och Ortovox är exempel på företag som tillverkar olika klimatneutrala produkter.

          I utvärderingen av produkten krävs att den är direkt kopplad till ett välgörande ändamål eller en kompensation. Ett exempel är Fjällrävens Arctic Fox-initiativ där 1 procent av intäkterna från utvalda produkter går till olika ideella organisationer som har som målsättning att skydda miljön eller inspirera människor att spendera tid i naturen. Poäng kan även ges för CO2-kompenserade produkter om ett certifikat kan uppvisas.

        • Socialt ansvar

          Goda arbetsförhållanden är viktigt, såsom bra hälsovård, säkerhet på arbetsplatsen och aspekter som barnomsorg, måltider och boende för anställda. Vi använder resultat av sociala granskningar och poängsätter produkter utifrån dem. Granskningarna görs vanligtvis av ett oberoende granskningsföretag som följer internationella standarder som FLA (Fair Labor Association), FairTrade, FWF (Fair Wear Foundation), BSCI (Business Social Compliance Initiative), eller liknande.

          För att få poäng inom detta kriterium måste minst 50 procent av produkten ha producerats i en fabrik med goda eller mycket goda resultat inom hälsa, säkerhet och arbetsförhållanden. Ett giltigt certifikat med hög ranking måste kunna tillhandahållas. Sådana certifikat kan exempelvis vara BSCI A+B, WRAP Gold och Platinum, eller SA8000.

        • "No-Go" criterias

          • PFC-användning
          • Biocider
          • Produktion i så kallade ”riskländer”
          • Produkten innehåller Bisfenol A (BPA)
          • Flamskyddsmedel
          • Polyvinylklorid (PVC)
          • Aluminium med direkt livsmedelskontakt
          • Solskydd eller annan kosmetik innehållande oxybenzone
          • Engångsartiklar
          • Komponenten tritium i självlysande färger
        Storlek
        S
        Material
        Pertex Quantum (100 % Återvunnen Polyester)(72 g/m²)
        Vattentätt membran
        Nej
        Fyllning
        Mimic Silver (100 % Återvunnen Polyester)
        Fyllningsvikt
        60 g
        Midja
        Elastiskt midjeband
        Benlängd (långbyxor)
        Normal längd (Reg)
        Benslut
        Fastlängd
        Ventilationsdragkedjor
        Nej
        Ett grönare val
        ja
        Ett Grönare Val - uppfyllda kriterier
        Förbättrat ekologiskt fotavtryck, Cirkularitet, Analys av miljömässig och/eller social påverkan, Återvunna material, Välgörande ändamål eller kompensation, Socialt ansvar
        Hållbarhet
        Återvunnen, Fluorkarbonfri impregnering
        MIMIC SILVER PANT MEN

        Beskrivning

        Fodrad byxa från Haglöfs

        Mångsidig, varm byxa som kan bäras både som överdragsbyxa och som förstärkningsbyxa under skalbyxan. I vardagslivet är de perfekta att bära kalla kvällar på väg till gymmet och på hundpromenaden.

        Under outdooraktiviteterna är de perfekta att bära under skalbyxan i skidbacken eller som förstärkningsplagg när du vilar under kalla vandringar och vinterturer. Isoleringen består av en värmande syntetfyllning av återvunnen polyester och yttertyget av tunt och slitstarkt tyg, även den av återvunnen polyester.

        I korthet

        • Termobyxa från Haglöfs
        • Elastisk midja med dragsko
        • Långa dragkedjor längs sidorna
        • En ficka med dragkedja
        • Slitstarkt yttertyg av återvunnet material (Pertex Quantum)
        • Syntetisolering av återvunnet material (Mimic SILVER, 60 g)
        • Fluorkarbonfri impregnering

        Ett Grönare val

        För att få märkas med "Ett grönare val" behöver en produkt uppfylla vissa kriterier. Ett grönare val innebär inte att en produkt är till 100 procent miljöanpassad, men den garanterar att tillverkaren har gjort aktiva val för att göra produkten mer miljövänlig. Denna produkt uppfyller följande kriterier för "Ett grönare val":
        • Förbättrat ekologiskt fotavtryck

          Grundtanken bakom begreppet ekologiskt fotavtryck är att mänskliga aktiviteter påverkar mark, vatten och luft. Material och tillverkning kräver naturresurser, men även utsläpp och avfall till följd av produktionsprocessen påverkar. Genom Ett grönare val vill vi främja varumärken som minskar naturresurserna som behövs för deras produkter. Detta kan exempelvis handla om en förbättrad, mer effektiv vattenanvändning och vattenrening.

          Poäng kan ges på grund av en förbättrad produktionsprocess, till exempel lägre vatten, koldioxid, eller energikonsumtion. Men också om minst ett av produktens huvudmaterial har producerats hållbart enligt kriterium 1 (Användning av föredragna naturmaterial) och 2 (Återvunna material). En förbättrad process kan exempelvis vara SpinDye-processen där återvunnen polyester från PET-flaskor och uttjänta textiler smälts ner tillsammans med pigment. Eftersom materialet och pigmentet smälts samman innan materialet blir till polyestertråd används inget vatten. Metoden minskar därmed vattenanvändningen och kemikalieanvändningen med 75 respektive 90 procent jämfört med konventionell tillverkning.

        • Cirkularitet

          Smart design kan ge produkter längre liv, genom att de kan återanvändas, repareras och/eller återvinnas. Vi vill främja sådana cirkulära system och ger poäng om det tydligt framgår att en produkt designats och tillverkats med dessa cirkulära aspekter i åtanke.

          Reparation – När det kommer till reparationsmöjlighet ska väsentliga delar av produkten kunna repareras, till exempel vandringsskor med skosulor som kan bytas ut eller repareras. I produktens utvecklingsstadium designas produkten för att på ett enklaste sätt kunna repareras i ett senare skede, antingen av kunden eller genom professionell service.

          Återanvändning – Vi har breddat kriteriet att även omfatta affärsmodeller från märken som vill erbjuda uthyrning av eller leasing av andrahandsprodukter.

          Återvinning – Fokuset här ligger på att använda så lite nya material som möjligt. Produkter som består av endast ett material är lättare att återvinna. Likaså produkter som lätt kan brytas ner till sina individuella komponenter.

          Vi ger en poäng inom detta kriterium om produkten är designad för att återanvändas, återvinnas och där produkt eller material kan återgå till ett cirkulärt system för att öka livslängden och reducera det ekologiska fotavtrycket. Externa märkningar som till exempel principen Cradle to Cradle är en bra indikator på att produkten förtjänar en poäng inom detta kriterium.

        • Analys av miljömässig och/eller social påverkan

          Hur ser produktens miljöpåverkan ut under resan ”från vaggan till graven”? Det är viktigt att veta för att företag ska kunna prioritera rätt, sätta mål och förbättra. Företag som arbetar systematiskt med detta vill vi därför premiera. Vi ger poäng till produkter där en komplett, eller delar av en livscykelanalys (LCA), en beräkning av det ekologiska fotavtrycket, eller en beräkning av miljömässig påverkan är tillgänglig.

          Det finns många organisationer som tillhandahåller klimatberäkningar och för att få poäng inom detta kriterium godkänns endast specifikt utvalda leverantörer. Vidare måste det även kunna tillhandahållas kvantitativa data från till exempel Higg Product Module eller liknande.

        • Återvunna material

          Återvunna material är en viktig beståndsdel i omställningen mot mer cirkulär produktion. De vanligaste återvunna materialen är polyester och polyamid, men den tekniska utvecklingen på detta område går snabbt. Nylon tillverkad av uttjänta fiskenät är ett material som används alltmer. Ull, bomull, dun och metall är andra exempel. Minst 20% av ett huvudmaterial (till exempel yttertyget i en skaljacka) måste bestå av återvunnet material för att få poäng.

          Användandet av återvunna material minskar användningen av energi och naturresurser, samt sänker utsläppen som annars genereras vid utvinningen av nya råmaterial och produktion av nya produkter. Vid bedömningen av återvunnen polyester, polyamid, bomull, och ull går vi efter Textile Exchange Preferred Fiber Matrix (PFMM).

        • Välgörande ändamål eller kompensation

          Många friluftsföretag vill ge tillbaka till naturen och samhället omkring dem. Vi ger poäng till produkter som vi bedömer stödjer välgörande ändamål och/eller kompenserar för negativ miljöpåverkan, till exempel koldioxidutsläpp. Till exempel Fjällräven har produkter där en del av intäkterna går till Arctic Fox Initiative Fund. Exped och Ortovox är exempel på företag som tillverkar olika klimatneutrala produkter.

          I utvärderingen av produkten krävs att den är direkt kopplad till ett välgörande ändamål eller en kompensation. Ett exempel är Fjällrävens Arctic Fox-initiativ där 1 procent av intäkterna från utvalda produkter går till olika ideella organisationer som har som målsättning att skydda miljön eller inspirera människor att spendera tid i naturen. Poäng kan även ges för CO2-kompenserade produkter om ett certifikat kan uppvisas.

        • Socialt ansvar

          Goda arbetsförhållanden är viktigt, såsom bra hälsovård, säkerhet på arbetsplatsen och aspekter som barnomsorg, måltider och boende för anställda. Vi använder resultat av sociala granskningar och poängsätter produkter utifrån dem. Granskningarna görs vanligtvis av ett oberoende granskningsföretag som följer internationella standarder som FLA (Fair Labor Association), FairTrade, FWF (Fair Wear Foundation), BSCI (Business Social Compliance Initiative), eller liknande.

          För att få poäng inom detta kriterium måste minst 50 procent av produkten ha producerats i en fabrik med goda eller mycket goda resultat inom hälsa, säkerhet och arbetsförhållanden. Ett giltigt certifikat med hög ranking måste kunna tillhandahållas. Sådana certifikat kan exempelvis vara BSCI A+B, WRAP Gold och Platinum, eller SA8000.

        • "No-Go" criterias

          • PFC-användning
          • Biocider
          • Produktion i så kallade ”riskländer”
          • Produkten innehåller Bisfenol A (BPA)
          • Flamskyddsmedel
          • Polyvinylklorid (PVC)
          • Aluminium med direkt livsmedelskontakt
          • Solskydd eller annan kosmetik innehållande oxybenzone
          • Engångsartiklar
          • Komponenten tritium i självlysande färger

         

        Tekniska detaljer

        Storlek
        S
        Material
        Pertex Quantum (100 % Återvunnen Polyester)(72 g/m²)
        Vattentätt membran
        Nej
        Fyllning
        Mimic Silver (100 % Återvunnen Polyester)
        Fyllningsvikt
        60 g
        Midja
        Elastiskt midjeband
        Benlängd (långbyxor)
        Normal längd (Reg)
        Benslut
        Fastlängd
        Ventilationsdragkedjor
        Nej
        Ett grönare val
        ja
        Ett Grönare Val - uppfyllda kriterier
        Förbättrat ekologiskt fotavtryck, Cirkularitet, Analys av miljömässig och/eller social påverkan, Återvunna material, Välgörande ändamål eller kompensation, Socialt ansvar
        Hållbarhet
        Återvunnen, Fluorkarbonfri impregnering
        Art.nr
        2102423

        Storleksguide

        MIMIC SILVER PANT MEN
        Ställ en fråga
        Undrar du någonting om denna specifika produkt som du inte funnit svar på ännu? Då är du välkommen att fråga oss. Våra experter har lång erfarenhet och hjälper dig gärna.

        Vi kommer att besvara din fråga så snart vi har möjlighet.
        Med vänlig hälsning,Naturkompaniets kundtjänst

        Passande tillbehör

        Du kanske också gillar 
        0
        0 Recensioner
        Skriv din recension

          I recensionen skriver du vad du tyckte om produkten när du använt den.
          Frågor om produkten inför ett köp skickar du via knappen "Ställ en fråga" ovan.

          Endast förnamn & första bokstaven i efternamn visas i recensionen när den publiceras.

               
        double-arrows-up
        Tack för din registrering!

        Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken vi har skickat till den angivna e-postadressen.
        Tack för din registrering!

        Ange en giltig e-postadress