Förslag på märken

    Förslag på kategorier

      Förslag på sökning

        Produkter

        • L.I.M MIMIC VEST WOMEN 1
        • L.I.M MIMIC VEST WOMEN 2
        1 / 2
        #getText: ads.product.badge.reading.sample.headline#
        Outlet
        a greener choice

        Haglöfs
        L.I.M MIMIC VEST WOMEN Dam - Väst

        Art.nr: 2084371

        Extra värme till mycket låg vikt - den här västen består av ett superlätt inner- och yttertyg av återvunnen polyamid samt har en fyllning av grafen kombinerat med återvunnen polyester. 

        1 499 kr
        Rekommenderat pris:  2 199 kr

        Prisinformation

        1.
        1 499 kr
        Nedsatt pris, vanligtvis tillämpligt för utgångna eller föregående säsongers produkter.
        2.
        2 199 kr
        Rekommenderat försäljningspris: Det pris som tillverkaren av produkten föreslår att den ska säljas för.
        Välj färg:
        magnetite
        %
        L.I.M MIMIC VEST WOMEN Dam - Väst - MAGNETITE
        +

          Välj Storlek
        Online 1 st i lager
        Köp online, hämta i butik Beställ till butik
        Lägg till i favoritlistan

        Beskrivning

        Tekniska detaljer

        Storleksguide

        Superlätt och packbar väst

        Extra värme till mycket låg vikt - den här västen består av ett superlätt inner- och yttertyg av återvunnen polyamid samt har en fyllning av grafen kombinerat med återvunnen polyester

        En väst är ett mycket smidigt och packbart förstärkningsplagg och just den här västen är riktigt lätt. Packas med fördel ned i vandringsryggsäcken eller i skidryggsäcken. Väl hemma från äventyren går den utmärkt att använda under stadsjackan om extra värme behövs. 

        I korthet

        • Väst med syntetfyllning (grafen och återvunnen polyester)
        • Mimic Platinum-fyllning (nanoplatta av grafen)
        • Kan packas i sin egen ficka
        • Elastisk nedtill
        • Två handfickor
        • Superlätt ytter- och innertyg
        Video

        Ett Grönare val

        För att få märkas med "Ett grönare val" behöver en produkt uppfylla vissa kriterier. Ett grönare val innebär inte att en produkt är till 100 procent miljöanpassad, men den garanterar att tillverkaren har gjort aktiva val för att göra produkten mer miljövänlig. Denna produkt uppfyller följande kriterier för "Ett grönare val":
        • Cirkularitet

          Inom detta kriterium ger vi poäng till produkter som är designade för reparation, återvinning eller återanvändning. På det sättet hålls produkten och materialet i cirkulation längre och livslängden på produkten ökar. Detta i sin tur minskar tillverkningen av nya material.

          Reparation
          Här handlar det om att under design- och utvecklingsfasen av produkten se till att den är lätt att reparera antingen av kunden själv eller av annan part, exempelvis varumärket själv.

          Återvinning
          Här ligger fokuset på att minska användandet av nya material. Produkter som består av endast ett material, eller kan brytas ned till sina individuella komponenter, är lättare att återvinna. Ett exempel på detta är Cradle-to-Cradle principen som ämnar att skapa hållbara avfallsfria produktionskedjor.

          Återanvändning
          Här premierar vi affärsmodeller från varumärken som innefattar egen insamling av utslitna produkter för återvinning eller återanvändning.

        • Analys av miljömässig och/eller social påverkan

          Vilken påverkan har produkten genom sin livscykel? Detta är viktigt för företag att veta för att kunna prioritera, sätta upp konkreta mål och förbättra.

          Vi ger poäng till produkter där en komplett, eller delar av en, livscykelanalys (LCA) är tillgänglig. En livscykelanalys är en beräkning av det ekologiska fotavtrycket eller en beräkning av miljömässig/social påverkan.

        • Återvunna material

          Inom detta kriterium ger vi poäng till produkter där minst ett av huvudmateralen består av minst 30% certifierade återvunna material. Användandet av återvunna material minskar konsumtionen av energi- och naturresurser, samt minskar utsläppen som annars skulle uppkomma av utvinnandet av nya råmaterial och produktionen av nya produkter.

          Exempel på accepterade material är återvunnen polyester och polyamid testade enligt standarder som Global Recycled Standard (GRS). Andra material som accepteras enligt kriteriumet är återvunnen bomull, dun, ull och stål. I vår bedömning vägleds vi av Preferred Fiber and Material Matrix av Textile Exchange.

        • Välgörande ändamål eller kompensation

          Många friluftsföretag vill ge tillbaka till naturen och samhället omkring dem. Vi ger poäng till produkter som vi bedömer stödjer välgörande ändamål och/eller kompenserar för negativ miljöpåverkan (till exempel koldioxidutsläpp). Dessutom förväntas att det finns en aktiv strategi om utsläppsminskning kopplat till produkterna.

          Lowe Alpine, Ortovox, Rab och Vaude är alla exempel på varumärken som tillverkar mer klimatsmarta produkter. De samarbetar med externa partners för att beräkna sina utsläpp, skapa klimatstrategier för sänkta utsläpp och kompensera för återstående utsläpp genom attt stödja certifierade projekt.

          Ett exempel på varumärken som stödjer välgörande ändamål är Fjällräven som genom Arctic Fox Initiative ger 1% av försäljningen från utvalda produkter till olika icke-vinstdrivande organisationer som arbetar med klimatskydd.

        • Mer hållbar hantering av kemikalier

          Inom detta kriterium ligger fokuset på kemikaliehanteringen i produktens tillverkningsprocess. Poäng ges till arbetssätt som överträffar legala krav. Utöver det ska kemikalier (klassade som chemicals of very high concern av EU:s kemikaliemyndighet ECHA) som annars är vanligt förekommande i tillverkningen av en viss produktkategori, undvikas.

          En mer hållbar kemikaliehantering kan exempelvis innefatta ett åtagande av principerna inom ZDHC (zero discharge of hazardous chemicals).

          Även Bluesign-certifierade produkter tas i beaktande då materialet eller produkten i sig är tillverkad under en kemikaliehantering som anses strikt.

          Ett annat exempel är läder från certifierade garverier, exempelvis The Leather Working Group. Målet med denna organisation är att utvärdera lädertillverkare utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Här inkluderas exempelvis Terracare-certifierat läder från det tyska garveriet Heinen.

        • Socialt ansvar

          Här ger vi poäng till produkter som tillverkats under förbättrade sociala förhållanden. Vi baserar bedömningen på sociala granskningar och belönar produkter med särskilt goda resultat. Ett sådant resultat kännetecknas av bra arbetsförhållanden som till exempel förbättrad sjukvård, säker arbetsmiljö, barnomsorg, måltider och boende för anställda.

          Granskningarna görs vanligtvis av ett oberoende granskningsföretag som följer internationella standarder som FLA (Fair Labour Association), FairTrade, eller FWF (Fair Wear Foundation).

          Precis som vi använder Corruption Perception Index (CPI) av Transparency International för att identifiera högriskländer, använder vi även verktyget för att identifiera länder som presterar särskilt bra och har en hög ranking. Med en god bedömning av politiska- och ekonomiska risker, men framförallt jämförbart lägre människorättsrisker och korruption, kan vi anta att arbetares rättigheter och säkerhet respekteras.

        • "No-Go" criterias

          • Per- och polyflourerade alkylsubstanser (PFAS)
          • Biocider
          • Produktion i så kallade ”riskländer”
          • Bisfenol A (BPA)
          • Flamskyddsmedel
          • Polyvinylklorid (PVC)
          • Aluminium med direkt livsmedelskontakt
          • Solskydd eller annan kosmetik innehållande oxybenzone
          • Engångsartiklar
          • Tritium i självlysande färger
        Storlek
        L
        Vikt
        169 g
        Viktreferens
        i storlek M
        Material
        100 % Återvunnen Polyamid, 10D Ripstop, 28 g/m²
        Innermaterial
        100 % Återvunnen Polyamid, 10D Ripstop, 28 g/m²
        Fyllning
        Mimic PLATINUM Ultra Cluster Graphene mixad med Återvunnen Polyester
        Produktserie
        L.I.M
        Ett grönare val
        ja
        Ett Grönare Val - uppfyllda kriterier
        Cirkularitet, Analys av miljömässig och/eller social påverkan, Återvunna material, Välgörande ändamål eller kompensation, Mer hållbar hantering av kemikalier, Socialt ansvar
        Hållbarhet
        Återvunnen
        L.I.M MIMIC VEST WOMEN

        Beskrivning

        Superlätt och packbar väst

        Extra värme till mycket låg vikt - den här västen består av ett superlätt inner- och yttertyg av återvunnen polyamid samt har en fyllning av grafen kombinerat med återvunnen polyester

        En väst är ett mycket smidigt och packbart förstärkningsplagg och just den här västen är riktigt lätt. Packas med fördel ned i vandringsryggsäcken eller i skidryggsäcken. Väl hemma från äventyren går den utmärkt att använda under stadsjackan om extra värme behövs. 

        I korthet

        • Väst med syntetfyllning (grafen och återvunnen polyester)
        • Mimic Platinum-fyllning (nanoplatta av grafen)
        • Kan packas i sin egen ficka
        • Elastisk nedtill
        • Två handfickor
        • Superlätt ytter- och innertyg

        Ett Grönare val

        För att få märkas med "Ett grönare val" behöver en produkt uppfylla vissa kriterier. Ett grönare val innebär inte att en produkt är till 100 procent miljöanpassad, men den garanterar att tillverkaren har gjort aktiva val för att göra produkten mer miljövänlig. Denna produkt uppfyller följande kriterier för "Ett grönare val":
        • Cirkularitet

          Inom detta kriterium ger vi poäng till produkter som är designade för reparation, återvinning eller återanvändning. På det sättet hålls produkten och materialet i cirkulation längre och livslängden på produkten ökar. Detta i sin tur minskar tillverkningen av nya material.

          Reparation
          Här handlar det om att under design- och utvecklingsfasen av produkten se till att den är lätt att reparera antingen av kunden själv eller av annan part, exempelvis varumärket själv.

          Återvinning
          Här ligger fokuset på att minska användandet av nya material. Produkter som består av endast ett material, eller kan brytas ned till sina individuella komponenter, är lättare att återvinna. Ett exempel på detta är Cradle-to-Cradle principen som ämnar att skapa hållbara avfallsfria produktionskedjor.

          Återanvändning
          Här premierar vi affärsmodeller från varumärken som innefattar egen insamling av utslitna produkter för återvinning eller återanvändning.

        • Analys av miljömässig och/eller social påverkan

          Vilken påverkan har produkten genom sin livscykel? Detta är viktigt för företag att veta för att kunna prioritera, sätta upp konkreta mål och förbättra.

          Vi ger poäng till produkter där en komplett, eller delar av en, livscykelanalys (LCA) är tillgänglig. En livscykelanalys är en beräkning av det ekologiska fotavtrycket eller en beräkning av miljömässig/social påverkan.

        • Återvunna material

          Inom detta kriterium ger vi poäng till produkter där minst ett av huvudmateralen består av minst 30% certifierade återvunna material. Användandet av återvunna material minskar konsumtionen av energi- och naturresurser, samt minskar utsläppen som annars skulle uppkomma av utvinnandet av nya råmaterial och produktionen av nya produkter.

          Exempel på accepterade material är återvunnen polyester och polyamid testade enligt standarder som Global Recycled Standard (GRS). Andra material som accepteras enligt kriteriumet är återvunnen bomull, dun, ull och stål. I vår bedömning vägleds vi av Preferred Fiber and Material Matrix av Textile Exchange.

        • Välgörande ändamål eller kompensation

          Många friluftsföretag vill ge tillbaka till naturen och samhället omkring dem. Vi ger poäng till produkter som vi bedömer stödjer välgörande ändamål och/eller kompenserar för negativ miljöpåverkan (till exempel koldioxidutsläpp). Dessutom förväntas att det finns en aktiv strategi om utsläppsminskning kopplat till produkterna.

          Lowe Alpine, Ortovox, Rab och Vaude är alla exempel på varumärken som tillverkar mer klimatsmarta produkter. De samarbetar med externa partners för att beräkna sina utsläpp, skapa klimatstrategier för sänkta utsläpp och kompensera för återstående utsläpp genom attt stödja certifierade projekt.

          Ett exempel på varumärken som stödjer välgörande ändamål är Fjällräven som genom Arctic Fox Initiative ger 1% av försäljningen från utvalda produkter till olika icke-vinstdrivande organisationer som arbetar med klimatskydd.

        • Mer hållbar hantering av kemikalier

          Inom detta kriterium ligger fokuset på kemikaliehanteringen i produktens tillverkningsprocess. Poäng ges till arbetssätt som överträffar legala krav. Utöver det ska kemikalier (klassade som chemicals of very high concern av EU:s kemikaliemyndighet ECHA) som annars är vanligt förekommande i tillverkningen av en viss produktkategori, undvikas.

          En mer hållbar kemikaliehantering kan exempelvis innefatta ett åtagande av principerna inom ZDHC (zero discharge of hazardous chemicals).

          Även Bluesign-certifierade produkter tas i beaktande då materialet eller produkten i sig är tillverkad under en kemikaliehantering som anses strikt.

          Ett annat exempel är läder från certifierade garverier, exempelvis The Leather Working Group. Målet med denna organisation är att utvärdera lädertillverkare utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Här inkluderas exempelvis Terracare-certifierat läder från det tyska garveriet Heinen.

        • Socialt ansvar

          Här ger vi poäng till produkter som tillverkats under förbättrade sociala förhållanden. Vi baserar bedömningen på sociala granskningar och belönar produkter med särskilt goda resultat. Ett sådant resultat kännetecknas av bra arbetsförhållanden som till exempel förbättrad sjukvård, säker arbetsmiljö, barnomsorg, måltider och boende för anställda.

          Granskningarna görs vanligtvis av ett oberoende granskningsföretag som följer internationella standarder som FLA (Fair Labour Association), FairTrade, eller FWF (Fair Wear Foundation).

          Precis som vi använder Corruption Perception Index (CPI) av Transparency International för att identifiera högriskländer, använder vi även verktyget för att identifiera länder som presterar särskilt bra och har en hög ranking. Med en god bedömning av politiska- och ekonomiska risker, men framförallt jämförbart lägre människorättsrisker och korruption, kan vi anta att arbetares rättigheter och säkerhet respekteras.

        • "No-Go" criterias

          • Per- och polyflourerade alkylsubstanser (PFAS)
          • Biocider
          • Produktion i så kallade ”riskländer”
          • Bisfenol A (BPA)
          • Flamskyddsmedel
          • Polyvinylklorid (PVC)
          • Aluminium med direkt livsmedelskontakt
          • Solskydd eller annan kosmetik innehållande oxybenzone
          • Engångsartiklar
          • Tritium i självlysande färger

         

        YouTube
        Video

        Tekniska detaljer

        Storlek
        L
        Vikt
        169 g
        Viktreferens
        i storlek M
        Material
        100 % Återvunnen Polyamid, 10D Ripstop, 28 g/m²
        Innermaterial
        100 % Återvunnen Polyamid, 10D Ripstop, 28 g/m²
        Fyllning
        Mimic PLATINUM Ultra Cluster Graphene mixad med Återvunnen Polyester
        Produktserie
        L.I.M
        Ett grönare val
        ja
        Ett Grönare Val - uppfyllda kriterier
        Cirkularitet, Analys av miljömässig och/eller social påverkan, Återvunna material, Välgörande ändamål eller kompensation, Mer hållbar hantering av kemikalier, Socialt ansvar
        Hållbarhet
        Återvunnen
        Art.nr
        2084371

        Storleksguide

        L.I.M MIMIC VEST WOMEN
        Ställ en fråga
        Undrar du någonting om denna specifika produkt som du inte funnit svar på ännu? Då är du välkommen att fråga oss. Våra experter har lång erfarenhet och hjälper dig gärna.

        Vi kommer att besvara din fråga så snart vi har möjlighet.

        Med vänlig hälsning, Naturkompaniets kundtjänst

        Passande tillbehör

        Du kanske också gillar 
        0
        0 Recensioner
        Skriv din recension

          I recensionen skriver du vad du tyckte om produkten när du använt den.
          Frågor om produkten inför ett köp skickar du via knappen "Ställ en fråga" ovan.

          Endast förnamn & första bokstaven i efternamn visas i recensionen när den publiceras.

               
        double-arrows-up
        Tack för din registrering!

        Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken vi har skickat till den angivna e-postadressen.
        Tack för din registrering!

        Ange en giltig e-postadress