Förslag på märken

    Förslag på kategorier

      Förslag på sökning

        Produkter

        • M' S ESSENTIAL BOXER BRIEFS - 3 IN. 1
        1 / 1
        #getText: ads.product.badge.reading.sample.headline#
        a greener choice

        Patagonia
        M' S ESSENTIAL BOXER BRIEFS - 3 IN. Herr - Funktionsunderkläder

        Art.nr: 2049203

        Kalsong i boxermodell som känns sval och torr mot huden. De har gylf, platta sömmar vilket minskar risk för skav och behagligt resår i midjan.

        Välj färg:
        fathom stripe: new navy
        %
        M' S ESSENTIAL BOXER BRIEFS - 3 IN. Herr - Funktionsunderkläder - FATHOM: FORGE GREY
        +

          Välj Storlek
        Online 8 st i lager
        Köp online, hämta i butik Tillgänglig i 36 butiker

        Beskrivning

        Tekniska detaljer

        Storleksguide

        Boxerkalsonger från Patagonia

        Kalsong i boxermodell som känns sval och torr mot huden. De har gylf, platta sömmar vilket minskar risk för skav och behagligt resår i midjan.

        I korthet

        • Gylf och platta sömmar
        • Behagligt resår i midjan
        • Kalsongerna säljs styckvis (3 IN i produktnamnet betyder inches, längden är alltså 3 inches=alltså cirka 7,5 cm)

         

        Ett Grönare val

        För att få märkas med "Ett grönare val" behöver en produkt uppfylla vissa kriterier. Ett grönare val innebär inte att en produkt är till 100 procent miljöanpassad, men den garanterar att tillverkaren har gjort aktiva val för att göra produkten mer miljövänlig. Denna produkt uppfyller följande kriterier för "Ett grönare val":
        • Transparens och spårbarhet

          Bakom en friluftsprodukt finns ofta en lång kedja av leverantörer, med tillverkare av material, fabriker där plaggen sys, transportörer etc. När vi bedömer produkters miljö- och sociala påverkan underlättar det mycket om ett varumärke berättar öppet om så stora delar av leverantörs- och produktionskedjan som möjligt, det som brukar kallas transparens. Exempel på transparanta system som kan ge Ett grönare val-poäng är Down Codex från Mountain Equipment och Footprint Chronicles från Patagonia. Poäng kan även ges om delar av kedjan är synlig.

          En öppen och transparent leverantörs- och produktionskedja är också viktig för företaget själva. Det ger insyn i var och hur deras produkt är producerad och ger därmed viktig information och mätbara data för förändring. Denna information ger möjlighet för företag att lättare bevaka och agera när det kommer till sociala eller miljömässiga överträdelser inom leverantörskedjan. När vi bedömer en produkt utifrån detta kriterium måste delar av, eller hela leverantörskedjan vara kartlagd på produktnivå. Dessutom måste informationen vara offentligt tillgänglig/synlig.

        • Förbättrat ekologiskt fotavtryck

          Grundtanken bakom begreppet ekologiskt fotavtryck är att mänskliga aktiviteter påverkar mark, vatten och luft. Material och tillverkning kräver naturresurser, men även utsläpp och avfall till följd av produktionsprocessen påverkar. Genom Ett grönare val vill vi främja varumärken som minskar naturresurserna som behövs för deras produkter. Detta kan exempelvis handla om en förbättrad, mer effektiv vattenanvändning och vattenrening.

          Poäng kan ges på grund av en förbättrad produktionsprocess, till exempel lägre vatten, koldioxid, eller energikonsumtion. Men också om minst ett av produktens huvudmaterial har producerats hållbart enligt kriterium 1 (Användning av föredragna naturmaterial) och 2 (Återvunna material). En förbättrad process kan exempelvis vara SpinDye-processen där återvunnen polyester från PET-flaskor och uttjänta textiler smälts ner tillsammans med pigment. Eftersom materialet och pigmentet smälts samman innan materialet blir till polyestertråd används inget vatten. Metoden minskar därmed vattenanvändningen och kemikalieanvändningen med 75 respektive 90 procent jämfört med konventionell tillverkning.

        • Välgörande ändamål eller kompensation

          Många friluftsföretag vill ge tillbaka till naturen och samhället omkring dem. Vi ger poäng till produkter som vi bedömer stödjer välgörande ändamål och/eller kompenserar för negativ miljöpåverkan, till exempel koldioxidutsläpp. Till exempel Fjällräven har produkter där en del av intäkterna går till Arctic Fox Initiative Fund. Exped och Ortovox är exempel på företag som tillverkar olika klimatneutrala produkter.

          I utvärderingen av produkten krävs att den är direkt kopplad till ett välgörande ändamål eller en kompensation. Ett exempel är Fjällrävens Arctic Fox-initiativ där 1 procent av intäkterna från utvalda produkter går till olika ideella organisationer som har som målsättning att skydda miljön eller inspirera människor att spendera tid i naturen. Poäng kan även ges för CO2-kompenserade produkter om ett certifikat kan uppvisas.

        • Användning av föredragna naturmaterial

          Det första kriteriet handlar om material från växt- och djurvärlden. Förnybara råvaror är bra ur miljösynpunkt – men materialen måste dessutom vara producerade på ett hållbart och/eller ansvarsfullt sätt. Vi utgår från de ledande internationella certifieringarna inom till exempel eko-bomull, merinoull och dun. För att få poäng i denna kategori ska minst 20 procent av ett huvudmaterial komma från en sådan källa.

          Certifieringar vi tar i beaktande när vi bedömer produkten är till exempel GOTS-certifierad ekologisk bomull, RDS-certifierat dun, samt märkningar inom andra materialkategorier som ull, hampa, linne och läder. Även träbaserade material som Tencel från hållbart producerade cellulosafibrer tas med i bedömningen. Här krävs då att råvaran har en certifiering, till exempel FSC (Forest Stewardship Council).

        • Socialt ansvar

          Goda arbetsförhållanden är viktigt, såsom bra hälsovård, säkerhet på arbetsplatsen och aspekter som barnomsorg, måltider och boende för anställda. Vi använder resultat av sociala granskningar och poängsätter produkter utifrån dem. Granskningarna görs vanligtvis av ett oberoende granskningsföretag som följer internationella standarder som FLA (Fair Labor Association), FairTrade, FWF (Fair Wear Foundation), BSCI (Business Social Compliance Initiative), eller liknande.

          För att få poäng inom detta kriterium måste minst 50 procent av produkten ha producerats i en fabrik med goda eller mycket goda resultat inom hälsa, säkerhet och arbetsförhållanden. Ett giltigt certifikat med hög ranking måste kunna tillhandahållas. Sådana certifikat kan exempelvis vara BSCI A+B, WRAP Gold och Platinum, eller SA8000.

        • "No-Go" criterias

          • PFC-användning
          • Biocider
          • Produktion i så kallade ”riskländer”
          • Produkten innehåller Bisfenol A (BPA)
          • Flamskyddsmedel
          • Polyvinylklorid (PVC)
          • Aluminium med direkt livsmedelskontakt
          • Solskydd eller annan kosmetik innehållande oxybenzone
          • Engångsartiklar
          • Komponenten tritium i självlysande färger
        Storlek
        S
        Vikt
        91 g
        Material
        95 % Tencel® Lyocell, 5 % spandex jersey
        Ett grönare val
        ja
        Ett Grönare Val - uppfyllda kriterier
        Transparens och spårbarhet, Förbättrat ekologiskt fotavtryck, Välgörande ändamål eller kompensation, Användning av föredragna naturmaterial, Socialt ansvar
        Hållbarhetsmärkningar
        Fairtrade
        M' S ESSENTIAL BOXER BRIEFS - 3 IN.

        Beskrivning

        Boxerkalsonger från Patagonia

        Kalsong i boxermodell som känns sval och torr mot huden. De har gylf, platta sömmar vilket minskar risk för skav och behagligt resår i midjan.

        I korthet

        • Gylf och platta sömmar
        • Behagligt resår i midjan
        • Kalsongerna säljs styckvis (3 IN i produktnamnet betyder inches, längden är alltså 3 inches=alltså cirka 7,5 cm)

         

        Ett Grönare val

        För att få märkas med "Ett grönare val" behöver en produkt uppfylla vissa kriterier. Ett grönare val innebär inte att en produkt är till 100 procent miljöanpassad, men den garanterar att tillverkaren har gjort aktiva val för att göra produkten mer miljövänlig. Denna produkt uppfyller följande kriterier för "Ett grönare val":
        • Transparens och spårbarhet

          Bakom en friluftsprodukt finns ofta en lång kedja av leverantörer, med tillverkare av material, fabriker där plaggen sys, transportörer etc. När vi bedömer produkters miljö- och sociala påverkan underlättar det mycket om ett varumärke berättar öppet om så stora delar av leverantörs- och produktionskedjan som möjligt, det som brukar kallas transparens. Exempel på transparanta system som kan ge Ett grönare val-poäng är Down Codex från Mountain Equipment och Footprint Chronicles från Patagonia. Poäng kan även ges om delar av kedjan är synlig.

          En öppen och transparent leverantörs- och produktionskedja är också viktig för företaget själva. Det ger insyn i var och hur deras produkt är producerad och ger därmed viktig information och mätbara data för förändring. Denna information ger möjlighet för företag att lättare bevaka och agera när det kommer till sociala eller miljömässiga överträdelser inom leverantörskedjan. När vi bedömer en produkt utifrån detta kriterium måste delar av, eller hela leverantörskedjan vara kartlagd på produktnivå. Dessutom måste informationen vara offentligt tillgänglig/synlig.

        • Förbättrat ekologiskt fotavtryck

          Grundtanken bakom begreppet ekologiskt fotavtryck är att mänskliga aktiviteter påverkar mark, vatten och luft. Material och tillverkning kräver naturresurser, men även utsläpp och avfall till följd av produktionsprocessen påverkar. Genom Ett grönare val vill vi främja varumärken som minskar naturresurserna som behövs för deras produkter. Detta kan exempelvis handla om en förbättrad, mer effektiv vattenanvändning och vattenrening.

          Poäng kan ges på grund av en förbättrad produktionsprocess, till exempel lägre vatten, koldioxid, eller energikonsumtion. Men också om minst ett av produktens huvudmaterial har producerats hållbart enligt kriterium 1 (Användning av föredragna naturmaterial) och 2 (Återvunna material). En förbättrad process kan exempelvis vara SpinDye-processen där återvunnen polyester från PET-flaskor och uttjänta textiler smälts ner tillsammans med pigment. Eftersom materialet och pigmentet smälts samman innan materialet blir till polyestertråd används inget vatten. Metoden minskar därmed vattenanvändningen och kemikalieanvändningen med 75 respektive 90 procent jämfört med konventionell tillverkning.

        • Välgörande ändamål eller kompensation

          Många friluftsföretag vill ge tillbaka till naturen och samhället omkring dem. Vi ger poäng till produkter som vi bedömer stödjer välgörande ändamål och/eller kompenserar för negativ miljöpåverkan, till exempel koldioxidutsläpp. Till exempel Fjällräven har produkter där en del av intäkterna går till Arctic Fox Initiative Fund. Exped och Ortovox är exempel på företag som tillverkar olika klimatneutrala produkter.

          I utvärderingen av produkten krävs att den är direkt kopplad till ett välgörande ändamål eller en kompensation. Ett exempel är Fjällrävens Arctic Fox-initiativ där 1 procent av intäkterna från utvalda produkter går till olika ideella organisationer som har som målsättning att skydda miljön eller inspirera människor att spendera tid i naturen. Poäng kan även ges för CO2-kompenserade produkter om ett certifikat kan uppvisas.

        • Användning av föredragna naturmaterial

          Det första kriteriet handlar om material från växt- och djurvärlden. Förnybara råvaror är bra ur miljösynpunkt – men materialen måste dessutom vara producerade på ett hållbart och/eller ansvarsfullt sätt. Vi utgår från de ledande internationella certifieringarna inom till exempel eko-bomull, merinoull och dun. För att få poäng i denna kategori ska minst 20 procent av ett huvudmaterial komma från en sådan källa.

          Certifieringar vi tar i beaktande när vi bedömer produkten är till exempel GOTS-certifierad ekologisk bomull, RDS-certifierat dun, samt märkningar inom andra materialkategorier som ull, hampa, linne och läder. Även träbaserade material som Tencel från hållbart producerade cellulosafibrer tas med i bedömningen. Här krävs då att råvaran har en certifiering, till exempel FSC (Forest Stewardship Council).

        • Socialt ansvar

          Goda arbetsförhållanden är viktigt, såsom bra hälsovård, säkerhet på arbetsplatsen och aspekter som barnomsorg, måltider och boende för anställda. Vi använder resultat av sociala granskningar och poängsätter produkter utifrån dem. Granskningarna görs vanligtvis av ett oberoende granskningsföretag som följer internationella standarder som FLA (Fair Labor Association), FairTrade, FWF (Fair Wear Foundation), BSCI (Business Social Compliance Initiative), eller liknande.

          För att få poäng inom detta kriterium måste minst 50 procent av produkten ha producerats i en fabrik med goda eller mycket goda resultat inom hälsa, säkerhet och arbetsförhållanden. Ett giltigt certifikat med hög ranking måste kunna tillhandahållas. Sådana certifikat kan exempelvis vara BSCI A+B, WRAP Gold och Platinum, eller SA8000.

        • "No-Go" criterias

          • PFC-användning
          • Biocider
          • Produktion i så kallade ”riskländer”
          • Produkten innehåller Bisfenol A (BPA)
          • Flamskyddsmedel
          • Polyvinylklorid (PVC)
          • Aluminium med direkt livsmedelskontakt
          • Solskydd eller annan kosmetik innehållande oxybenzone
          • Engångsartiklar
          • Komponenten tritium i självlysande färger

         

        Tekniska detaljer

        Storlek
        S
        Vikt
        91 g
        Material
        95 % Tencel® Lyocell, 5 % spandex jersey
        Ett grönare val
        ja
        Ett Grönare Val - uppfyllda kriterier
        Transparens och spårbarhet, Förbättrat ekologiskt fotavtryck, Välgörande ändamål eller kompensation, Användning av föredragna naturmaterial, Socialt ansvar
        Hållbarhetsmärkningar
        Fairtrade
        Art.nr
        2049203

        Storleksguide

        M' S ESSENTIAL BOXER BRIEFS - 3 IN.
        Ställ en fråga
        Undrar du någonting om denna specifika produkt som du inte funnit svar på ännu? Då är du välkommen att fråga oss. Våra experter har lång erfarenhet och hjälper dig gärna.

        Vi kommer att besvara din fråga så snart vi har möjlighet.
        Med vänlig hälsning,Naturkompaniets kundtjänst

        Passande tillbehör

        Du kanske också gillar 
        0
        0 Recensioner
        Skriv din recension

          I recensionen skriver du vad du tyckte om produkten när du använt den.
          Frågor om produkten inför ett köp skickar du via knappen "Ställ en fråga" ovan.

          Endast förnamn & första bokstaven i efternamn visas i recensionen när den publiceras.

               
        double-arrows-up
        Tack för din registrering!

        Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken vi har skickat till den angivna e-postadressen.
        Tack för din registrering!

        Ange en giltig e-postadress