Förslag på märken

    Förslag på kategorier

      Förslag på sökning

        Produkter

        • M' S L/S P-6 LOGO RESPONSIBILI-TEE 1
        1 / 1
        #getText: ads.product.badge.reading.sample.headline#
        a greener choice

        Patagonia
        M' S L/S P-6 LOGO RESPONSIBILI-TEE Herr - Långärmad t-shirt

        Art.nr: 2067196

        T-shirt med lång ärm tillverkad av 4,8 stycken plastflaskor och 120 gram skräp från fabriksgolvet.

        549 kr
        Välj färg:
        white

          Välj Storlek
        Online 3 st i lager
        Köp online, hämta i butik Tillgänglig i 36 butiker

        Beskrivning

        Tekniska detaljer

        Storleksguide

        Långärmad t-shirt i återvunna material

        T-shirt med lång ärm tillverkad av 4,8 stycken plastflaskor och 120 gram skräp från fabriksgolvet.

        Av spill från fabriksgolvet och återvunna plastflaskor har Patagonia producerat L/S Logo Responsibilit-tee. Inte bara har tröjan tillverkats av återvunna material, under produktion har även en stor mängd vatten sparats jämfört med traditionell tillverkning. Det är en långärmad t-shirt i enkel design med större logga på ryggen och mindre på framsidan, samt tejpade axelsömmar för god komfort och passform. Materialet är Bluesign®-certifierat och tröjan är sydd i en fabrik certifierad av Fairtrade™. 

         

        • Tillverkad av 4,8 plastflaskor och 120 g skräp från fabriksgolvet
        • 238 liter vatten har sparats i produktion
        • Tryck är fritt från PVC och ftalater

         

        Ett Grönare val

        För att få märkas med "Ett grönare val" behöver en produkt uppfylla vissa kriterier. Ett grönare val innebär inte att en produkt är till 100 procent miljöanpassad, men den garanterar att tillverkaren har gjort aktiva val för att göra produkten mer miljövänlig. Denna produkt uppfyller följande kriterier för "Ett grönare val":
        • Transparens och spårbarhet

          Bakom en friluftsprodukt finns ofta en lång kedja av leverantörer, med tillverkare av material, fabriker där plaggen sys, transportörer etc. När vi bedömer produkters miljö- och sociala påverkan underlättar det mycket om ett varumärke berättar öppet om så stora delar av leverantörs- och produktionskedjan som möjligt, det som brukar kallas transparens. Exempel på transparanta system som kan ge Ett grönare val-poäng är Down Codex från Mountain Equipment och Footprint Chronicles från Patagonia. Poäng kan även ges om delar av kedjan är synlig.

          En öppen och transparent leverantörs- och produktionskedja är också viktig för företaget själva. Det ger insyn i var och hur deras produkt är producerad och ger därmed viktig information och mätbara data för förändring. Denna information ger möjlighet för företag att lättare bevaka och agera när det kommer till sociala eller miljömässiga överträdelser inom leverantörskedjan. När vi bedömer en produkt utifrån detta kriterium måste delar av, eller hela leverantörskedjan vara kartlagd på produktnivå. Dessutom måste informationen vara offentligt tillgänglig/synlig.

        • Förbättrat ekologiskt fotavtryck

          Grundtanken bakom begreppet ekologiskt fotavtryck är att mänskliga aktiviteter påverkar mark, vatten och luft. Material och tillverkning kräver naturresurser, men även utsläpp och avfall till följd av produktionsprocessen påverkar. Genom Ett grönare val vill vi främja varumärken som minskar naturresurserna som behövs för deras produkter. Detta kan exempelvis handla om en förbättrad, mer effektiv vattenanvändning och vattenrening.

          Poäng kan ges på grund av en förbättrad produktionsprocess, till exempel lägre vatten, koldioxid, eller energikonsumtion. Men också om minst ett av produktens huvudmaterial har producerats hållbart enligt kriterium 1 (Användning av föredragna naturmaterial) och 2 (Återvunna material). En förbättrad process kan exempelvis vara SpinDye-processen där återvunnen polyester från PET-flaskor och uttjänta textiler smälts ner tillsammans med pigment. Eftersom materialet och pigmentet smälts samman innan materialet blir till polyestertråd används inget vatten. Metoden minskar därmed vattenanvändningen och kemikalieanvändningen med 75 respektive 90 procent jämfört med konventionell tillverkning.

        • Cirkularitet

          Smart design kan ge produkter längre liv, genom att de kan återanvändas, repareras och/eller återvinnas. Vi vill främja sådana cirkulära system och ger poäng om det tydligt framgår att en produkt designats och tillverkats med dessa cirkulära aspekter i åtanke.

          Reparation – När det kommer till reparationsmöjlighet ska väsentliga delar av produkten kunna repareras, till exempel vandringsskor med skosulor som kan bytas ut eller repareras. I produktens utvecklingsstadium designas produkten för att på ett enklaste sätt kunna repareras i ett senare skede, antingen av kunden eller genom professionell service.

          Återanvändning – Vi har breddat kriteriet att även omfatta affärsmodeller från märken som vill erbjuda uthyrning av eller leasing av andrahandsprodukter.

          Återvinning – Fokuset här ligger på att använda så lite nya material som möjligt. Produkter som består av endast ett material är lättare att återvinna. Likaså produkter som lätt kan brytas ner till sina individuella komponenter.

          Vi ger en poäng inom detta kriterium om produkten är designad för att återanvändas, återvinnas och där produkt eller material kan återgå till ett cirkulärt system för att öka livslängden och reducera det ekologiska fotavtrycket. Externa märkningar som till exempel principen Cradle to Cradle är en bra indikator på att produkten förtjänar en poäng inom detta kriterium.

        • Återvunna material

          Återvunna material är en viktig beståndsdel i omställningen mot mer cirkulär produktion. De vanligaste återvunna materialen är polyester och polyamid, men den tekniska utvecklingen på detta område går snabbt. Nylon tillverkad av uttjänta fiskenät är ett material som används alltmer. Ull, bomull, dun och metall är andra exempel. Minst 20% av ett huvudmaterial (till exempel yttertyget i en skaljacka) måste bestå av återvunnet material för att få poäng.

          Användandet av återvunna material minskar användningen av energi och naturresurser, samt sänker utsläppen som annars genereras vid utvinningen av nya råmaterial och produktion av nya produkter. Vid bedömningen av återvunnen polyester, polyamid, bomull, och ull går vi efter Textile Exchange Preferred Fiber Matrix (PFMM).

        • Välgörande ändamål eller kompensation

          Många friluftsföretag vill ge tillbaka till naturen och samhället omkring dem. Vi ger poäng till produkter som vi bedömer stödjer välgörande ändamål och/eller kompenserar för negativ miljöpåverkan, till exempel koldioxidutsläpp. Till exempel Fjällräven har produkter där en del av intäkterna går till Arctic Fox Initiative Fund. Exped och Ortovox är exempel på företag som tillverkar olika klimatneutrala produkter.

          I utvärderingen av produkten krävs att den är direkt kopplad till ett välgörande ändamål eller en kompensation. Ett exempel är Fjällrävens Arctic Fox-initiativ där 1 procent av intäkterna från utvalda produkter går till olika ideella organisationer som har som målsättning att skydda miljön eller inspirera människor att spendera tid i naturen. Poäng kan även ges för CO2-kompenserade produkter om ett certifikat kan uppvisas.

        • Mer hållbar hantering av kemikalier

          Hur hanteras kemikalier i fabrikerna där produkten tillverkas? Och kan en leverantör garantera att riskfyllda kemikalier undviks när det kommer till produktion och material? En produkt kan få poäng om det kan styrkas att kemikalier hanteras på ett ansvarsfullt sätt, eller att tveksamma kemikalier som annars är vanligt förekommande inom tillverkningen av produktkategorin undviks. Certifieringar som kan verifiera detta är till exempel Zero Discharge of Hazardous Chemicals -programmet (ZDHC), Bluesign, och Leather Working Group.

          En mer hållbar kemikaliehantering för oss inkluderar exempelvis ett verifierbart åtagande av Zero Discharge of Hazardous Chemicals-programmet (ZDHC) som består av ett flertal klädes-och skoföretag som tillsammans arbetar för att fasa ut specifika kemikalier. Programmet grundades 2011 som svar på Greenpeace DeTox kampanj. Även Bluesign-certifierade material eller produkter ger poäng. Denna certifiering innebär att produkten eller materialet tillverkats under ett kemikaliehanteringssystem som anses strikt.

        • Socialt ansvar

          Goda arbetsförhållanden är viktigt, såsom bra hälsovård, säkerhet på arbetsplatsen och aspekter som barnomsorg, måltider och boende för anställda. Vi använder resultat av sociala granskningar och poängsätter produkter utifrån dem. Granskningarna görs vanligtvis av ett oberoende granskningsföretag som följer internationella standarder som FLA (Fair Labor Association), FairTrade, FWF (Fair Wear Foundation), BSCI (Business Social Compliance Initiative), eller liknande.

          För att få poäng inom detta kriterium måste minst 50 procent av produkten ha producerats i en fabrik med goda eller mycket goda resultat inom hälsa, säkerhet och arbetsförhållanden. Ett giltigt certifikat med hög ranking måste kunna tillhandahållas. Sådana certifikat kan exempelvis vara BSCI A+B, WRAP Gold och Platinum, eller SA8000.

        • "No-Go" criterias

          • PFC-användning
          • Biocider
          • Produktion i så kallade ”riskländer”
          • Produkten innehåller Bisfenol A (BPA)
          • Flamskyddsmedel
          • Polyvinylklorid (PVC)
          • Aluminium med direkt livsmedelskontakt
          • Solskydd eller annan kosmetik innehållande oxybenzone
          • Engångsartiklar
          • Komponenten tritium i självlysande färger
        Storlek
        M
        Vikt
        255 g
        Passform
        Normal passform
        Material
        50 % återvunnen bomull, 50 % återanvänd, återvunnen polyester
        Ett grönare val
        ja
        Ett Grönare Val - uppfyllda kriterier
        Transparens och spårbarhet, Förbättrat ekologiskt fotavtryck, Cirkularitet, Återvunna material, Välgörande ändamål eller kompensation, Mer hållbar hantering av kemikalier, Socialt ansvar
        M' S L/S P-6 LOGO RESPONSIBILI-TEE

        Beskrivning

        Långärmad t-shirt i återvunna material

        T-shirt med lång ärm tillverkad av 4,8 stycken plastflaskor och 120 gram skräp från fabriksgolvet.

        Av spill från fabriksgolvet och återvunna plastflaskor har Patagonia producerat L/S Logo Responsibilit-tee. Inte bara har tröjan tillverkats av återvunna material, under produktion har även en stor mängd vatten sparats jämfört med traditionell tillverkning. Det är en långärmad t-shirt i enkel design med större logga på ryggen och mindre på framsidan, samt tejpade axelsömmar för god komfort och passform. Materialet är Bluesign®-certifierat och tröjan är sydd i en fabrik certifierad av Fairtrade™. 

         

        • Tillverkad av 4,8 plastflaskor och 120 g skräp från fabriksgolvet
        • 238 liter vatten har sparats i produktion
        • Tryck är fritt från PVC och ftalater

         

        Ett Grönare val

        För att få märkas med "Ett grönare val" behöver en produkt uppfylla vissa kriterier. Ett grönare val innebär inte att en produkt är till 100 procent miljöanpassad, men den garanterar att tillverkaren har gjort aktiva val för att göra produkten mer miljövänlig. Denna produkt uppfyller följande kriterier för "Ett grönare val":
        • Transparens och spårbarhet

          Bakom en friluftsprodukt finns ofta en lång kedja av leverantörer, med tillverkare av material, fabriker där plaggen sys, transportörer etc. När vi bedömer produkters miljö- och sociala påverkan underlättar det mycket om ett varumärke berättar öppet om så stora delar av leverantörs- och produktionskedjan som möjligt, det som brukar kallas transparens. Exempel på transparanta system som kan ge Ett grönare val-poäng är Down Codex från Mountain Equipment och Footprint Chronicles från Patagonia. Poäng kan även ges om delar av kedjan är synlig.

          En öppen och transparent leverantörs- och produktionskedja är också viktig för företaget själva. Det ger insyn i var och hur deras produkt är producerad och ger därmed viktig information och mätbara data för förändring. Denna information ger möjlighet för företag att lättare bevaka och agera när det kommer till sociala eller miljömässiga överträdelser inom leverantörskedjan. När vi bedömer en produkt utifrån detta kriterium måste delar av, eller hela leverantörskedjan vara kartlagd på produktnivå. Dessutom måste informationen vara offentligt tillgänglig/synlig.

        • Förbättrat ekologiskt fotavtryck

          Grundtanken bakom begreppet ekologiskt fotavtryck är att mänskliga aktiviteter påverkar mark, vatten och luft. Material och tillverkning kräver naturresurser, men även utsläpp och avfall till följd av produktionsprocessen påverkar. Genom Ett grönare val vill vi främja varumärken som minskar naturresurserna som behövs för deras produkter. Detta kan exempelvis handla om en förbättrad, mer effektiv vattenanvändning och vattenrening.

          Poäng kan ges på grund av en förbättrad produktionsprocess, till exempel lägre vatten, koldioxid, eller energikonsumtion. Men också om minst ett av produktens huvudmaterial har producerats hållbart enligt kriterium 1 (Användning av föredragna naturmaterial) och 2 (Återvunna material). En förbättrad process kan exempelvis vara SpinDye-processen där återvunnen polyester från PET-flaskor och uttjänta textiler smälts ner tillsammans med pigment. Eftersom materialet och pigmentet smälts samman innan materialet blir till polyestertråd används inget vatten. Metoden minskar därmed vattenanvändningen och kemikalieanvändningen med 75 respektive 90 procent jämfört med konventionell tillverkning.

        • Cirkularitet

          Smart design kan ge produkter längre liv, genom att de kan återanvändas, repareras och/eller återvinnas. Vi vill främja sådana cirkulära system och ger poäng om det tydligt framgår att en produkt designats och tillverkats med dessa cirkulära aspekter i åtanke.

          Reparation – När det kommer till reparationsmöjlighet ska väsentliga delar av produkten kunna repareras, till exempel vandringsskor med skosulor som kan bytas ut eller repareras. I produktens utvecklingsstadium designas produkten för att på ett enklaste sätt kunna repareras i ett senare skede, antingen av kunden eller genom professionell service.

          Återanvändning – Vi har breddat kriteriet att även omfatta affärsmodeller från märken som vill erbjuda uthyrning av eller leasing av andrahandsprodukter.

          Återvinning – Fokuset här ligger på att använda så lite nya material som möjligt. Produkter som består av endast ett material är lättare att återvinna. Likaså produkter som lätt kan brytas ner till sina individuella komponenter.

          Vi ger en poäng inom detta kriterium om produkten är designad för att återanvändas, återvinnas och där produkt eller material kan återgå till ett cirkulärt system för att öka livslängden och reducera det ekologiska fotavtrycket. Externa märkningar som till exempel principen Cradle to Cradle är en bra indikator på att produkten förtjänar en poäng inom detta kriterium.

        • Återvunna material

          Återvunna material är en viktig beståndsdel i omställningen mot mer cirkulär produktion. De vanligaste återvunna materialen är polyester och polyamid, men den tekniska utvecklingen på detta område går snabbt. Nylon tillverkad av uttjänta fiskenät är ett material som används alltmer. Ull, bomull, dun och metall är andra exempel. Minst 20% av ett huvudmaterial (till exempel yttertyget i en skaljacka) måste bestå av återvunnet material för att få poäng.

          Användandet av återvunna material minskar användningen av energi och naturresurser, samt sänker utsläppen som annars genereras vid utvinningen av nya råmaterial och produktion av nya produkter. Vid bedömningen av återvunnen polyester, polyamid, bomull, och ull går vi efter Textile Exchange Preferred Fiber Matrix (PFMM).

        • Välgörande ändamål eller kompensation

          Många friluftsföretag vill ge tillbaka till naturen och samhället omkring dem. Vi ger poäng till produkter som vi bedömer stödjer välgörande ändamål och/eller kompenserar för negativ miljöpåverkan, till exempel koldioxidutsläpp. Till exempel Fjällräven har produkter där en del av intäkterna går till Arctic Fox Initiative Fund. Exped och Ortovox är exempel på företag som tillverkar olika klimatneutrala produkter.

          I utvärderingen av produkten krävs att den är direkt kopplad till ett välgörande ändamål eller en kompensation. Ett exempel är Fjällrävens Arctic Fox-initiativ där 1 procent av intäkterna från utvalda produkter går till olika ideella organisationer som har som målsättning att skydda miljön eller inspirera människor att spendera tid i naturen. Poäng kan även ges för CO2-kompenserade produkter om ett certifikat kan uppvisas.

        • Mer hållbar hantering av kemikalier

          Hur hanteras kemikalier i fabrikerna där produkten tillverkas? Och kan en leverantör garantera att riskfyllda kemikalier undviks när det kommer till produktion och material? En produkt kan få poäng om det kan styrkas att kemikalier hanteras på ett ansvarsfullt sätt, eller att tveksamma kemikalier som annars är vanligt förekommande inom tillverkningen av produktkategorin undviks. Certifieringar som kan verifiera detta är till exempel Zero Discharge of Hazardous Chemicals -programmet (ZDHC), Bluesign, och Leather Working Group.

          En mer hållbar kemikaliehantering för oss inkluderar exempelvis ett verifierbart åtagande av Zero Discharge of Hazardous Chemicals-programmet (ZDHC) som består av ett flertal klädes-och skoföretag som tillsammans arbetar för att fasa ut specifika kemikalier. Programmet grundades 2011 som svar på Greenpeace DeTox kampanj. Även Bluesign-certifierade material eller produkter ger poäng. Denna certifiering innebär att produkten eller materialet tillverkats under ett kemikaliehanteringssystem som anses strikt.

        • Socialt ansvar

          Goda arbetsförhållanden är viktigt, såsom bra hälsovård, säkerhet på arbetsplatsen och aspekter som barnomsorg, måltider och boende för anställda. Vi använder resultat av sociala granskningar och poängsätter produkter utifrån dem. Granskningarna görs vanligtvis av ett oberoende granskningsföretag som följer internationella standarder som FLA (Fair Labor Association), FairTrade, FWF (Fair Wear Foundation), BSCI (Business Social Compliance Initiative), eller liknande.

          För att få poäng inom detta kriterium måste minst 50 procent av produkten ha producerats i en fabrik med goda eller mycket goda resultat inom hälsa, säkerhet och arbetsförhållanden. Ett giltigt certifikat med hög ranking måste kunna tillhandahållas. Sådana certifikat kan exempelvis vara BSCI A+B, WRAP Gold och Platinum, eller SA8000.

        • "No-Go" criterias

          • PFC-användning
          • Biocider
          • Produktion i så kallade ”riskländer”
          • Produkten innehåller Bisfenol A (BPA)
          • Flamskyddsmedel
          • Polyvinylklorid (PVC)
          • Aluminium med direkt livsmedelskontakt
          • Solskydd eller annan kosmetik innehållande oxybenzone
          • Engångsartiklar
          • Komponenten tritium i självlysande färger

         

        Tekniska detaljer

        Storlek
        M
        Vikt
        255 g
        Passform
        Normal passform
        Material
        50 % återvunnen bomull, 50 % återanvänd, återvunnen polyester
        Ett grönare val
        ja
        Ett Grönare Val - uppfyllda kriterier
        Transparens och spårbarhet, Förbättrat ekologiskt fotavtryck, Cirkularitet, Återvunna material, Välgörande ändamål eller kompensation, Mer hållbar hantering av kemikalier, Socialt ansvar
        Art.nr
        2067196

        Storleksguide

        M' S L/S P-6 LOGO RESPONSIBILI-TEE
        Ställ en fråga
        Undrar du någonting om denna specifika produkt som du inte funnit svar på ännu? Då är du välkommen att fråga oss. Våra experter har lång erfarenhet och hjälper dig gärna.

        Vi kommer att besvara din fråga så snart vi har möjlighet.
        Med vänlig hälsning,Naturkompaniets kundtjänst

        Passande tillbehör

        Du kanske också gillar 
        2
        1 Recension
        Skriv din recension

          I recensionen skriver du vad du tyckte om produkten när du använt den.
          Frågor om produkten inför ett köp skickar du via knappen "Ställ en fråga" ovan.

          Endast förnamn & första bokstaven i efternamn visas i recensionen när den publiceras.

               

        14.04.2024 White inte vit - snarare ljusblå
        från: Jörn H.
        Beställde en vit men om man drar på sig en vit skjorta över är den snarare ljust ljusblå vilket gör att den inte funkar ihop med andra kläder på samma sätt.
        Storlek och kvalitet ok.
        Hjälpte den här recensionen dig? Klicka på upp - eller nerpilen.
        Din åsikt har skickats.
        Rapportera recensionen till Naturkompaniet
        double-arrows-up
        Tack för din registrering!

        Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken vi har skickat till den angivna e-postadressen.
        Tack för din registrering!

        Ange en giltig e-postadress