Förslag på märken

    Förslag på kategorier

      Förslag på sökning

        Produkter

        FAQ - VANLIGA FRÅGOR


        Aktuella frågor på grund av Covid-19/Corona


        Kan jag fortfarande komma i kontakt med er kundservice?
        Ja, vår kundservice jobbar hemifrån just nu men det går fortfarande att nå oss både på telefon eller mail, info@naturkompaniet.se eller 08-200342.
        Just nu har vi öppet måndag-fredag mellan 8.30-17.00.

        Kan jag fortfarande göra onlinebeställningar hos er?
        Ja, det går att göra beställningar hos oss just nu. Orderna hanteras och skickas av oss som vanligt.

        Kommer min order att hanteras och skickas?
        Ja, vi jobbar på som vanligt med leveranser och din order kommer att skickas från oss enligt våra vanliga leveransvillkor så länge det är möjligt. Vid hög belastning på våra lager kan det dock innebära en något förlängd leveranstid.

        Är det några förändringar i era leveranstider?
        Vi har en hög orderingång just nu och därför kan det ta någon dag extra innan du får din beställning men vi jobbar för fullt för att du ska få leverans med våra vanliga leveransvillkor. Vi har tät kontakt med vår leveranspartner och tillsammans med dem gör vi vårt allra bästa för att du ska få din beställning utan förseningar.

        Är det möjligt att ändra leveransadress och mottagare på min order?
        Ja, det är möjligt, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig att ändra uppgifterna.

        info@naturkompaniet.se eller 08-200342

        Jag har valt att hämta min order i en av era butiker, men är i karantän just nu, hur länge kan paketet ligga kvar hos er?
        Vi kan ha kvar ditt paket tills du är redo att hämta paketet, skulle du inte ha möjlighet att hämta paketet inom 14 dagar kan du kontakta vår kundservice och informera om det, info@naturkompaniet.se, 08-200342

        Jag har valt att hämta min order i en av era butiker men vill få det skickat till postombud istället, går det?
        Det kan vi hjälpa dig med, kontakta vår kundservice på mail info@naturkompaniet.se eller på telefon: 08-200342, så hjälper de dig med ändringen.

        Jag har fått min order men är i karantän, hur lång tid har jag på mig att returnera eller byta produkterna?
        Vi har förlängt våran bytes och returrätt från 30 dagar till 60 dagar men skulle du inte ha möjlighet att returnera din order under dessa dagar kan du kontakta kundservice så hittar vi en lösning som fungerar för dig.

        Är era butiker fortfarande öppna?
        Ja, våra butiker håller öppet och vi har vidtagit säkerhetsåtgärder i butikerna för att alla ska känna sig säkra. Alla våra medarbetare håller en god handhygien och använder regelbundet tvål, vatten och handsprit under arbetstid och tar ansvar för att hålla avstånd mellan varandra i butiken, både till kollegor men även till dig som kund.

        • Alla våra medarbetare håller en god handhygien och använder regelbundet tvål, vatten och handsprit under arbetstid.
        • Våra anställda ska hålla sig hemma om de upplever några influensaliknande symptom.
        • Vi har infört möjligheten att få rådgivning och handla över telefon.
        • Vi undviker fysisk kontakt såsom att ta i hand.
        • Städningen sker nu dubbelt så ofta i alla butiker och vi torkar av kortterminaler och allmänna ytor flera gånger om dagen.
        • Vi har satt upp avståndsmarkeringar på golvet vid kassan.
        • Vi har infört service med avstånd, vi kommer att fortsätta hålla vår höga servicenivå i våra butiker men samtidigt ta ansvar för att vi håller avstånd till varandra.
        • Vi har satt upp skyltar i våra butiker med påminnelse om att hålla avstånd till varandra och våra medarbetare har fått en pin som de har på sig med ett tack för att du håller avstånd.
        • Vi ber dig som kund att själv hålla fram legitimation vid identifiering i kassan och scanna legitimationen samt att själv skrapa fram pinkod på presentkortet och även scanna presentkortet själv.
        • Vi gör justeringar i butikernas möblering för att det ska kännas lättare att hålla avstånd till varandra.
        • Plexiglas kommer att installeras vid kassorna i vissa butiker och i våra större butiker där det kan bli mycket kunder vid till exempel skoavdelningen så kommer vi införa ett kösystem med nummerlappar för att du som kund ska känna dig trygg och känna att du kan prova dina skor på ett bra sätt. 

        Du hittar din favoritbutiks aktuella öppettider och annan butiksinformation på naturkompaniet.se/butiker.

        Vad innebär Service med avstånd?
        Vi vill fortsätta hålla vår höga servicenivå i våra butiker men samtidigt ta ansvar för att vi håller avstånd till varandra. Till exempel kommer vi att demonstrera produkter såsom ryggsäckar, kläder och annan teknisk utrustning på oss själva samtidigt som du som kund har samma ryggsäck eller klädesplagg på dig. Vi förklarar produktens funktioner och visar hur man ska passas in för att du som kund ska kunna prova varan på rätt sätt. Vid skoavdelningen kommer du själv få mäta din fot med hjälp av våra instruktioner för att vi ska kunna hjälpa dig att hitta den perfekta kängan eller skon för ditt ändamål.
        Tack för att du hjälper oss att hålla avstånd!

        Hur arbetar ni för att förhindra spridning av Covid-19?
        Vi på Naturkompaniet jobbar för att förhindra spridningen av Coronaviruset (Covid-19) och trygga våra anställdas och kunders hälsa. Vi gör det genom att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har en aktiv beredskap för att kunna agera snabbt när nya direktiv ges. Vi har vidtagit säkerhetsåtgärder i butiker, på våra kontor och lager för att alla ska kunna känna sig säkra.

        • Vi har ställt in alla fysiska möten och tjänsteresor inom och utanför Sveriges gränser, och vi avråder våra medarbetare från privata resor även inom Sverige.
        • Våra kontor håller stängt och de medarbetare som arbetar på kontor arbetar hemifrån.
        • Vi har löpande intern kommunikation och får snabbt ut information till alla våra medarbetare för att vi ska agera snabbt när nya direktiv ges.


        Köp online

        Hur vet jag att min orderbeställning mottagits av Naturkompaniet?
        Efter att du lagt din beställning kommer du få en bekräftelse skickad till din angivna e-postadress. Det är en bekräftelse på att vi har mottagit din beställning.

        Hur gör jag ifall jag vill avbryta en orderbeställning som jag lagt?
        Du kan inte avbryta beställningen själv, utan kontakta snarast vår kundservice: skicka e-post till info@naturkompaniet.se eller ring 08-20 03 42. Är ordern redan packad och skickad från lagret måste du hämta ut paketet och skicka tillbaka det till oss. Bifoga uppgifter om ditt fullständiga namn, vilken e-postadress du gjorde beställningen under samt ordernummer.

        Vad kostar frakten inom Sverige?
        Vid ordervärde över 500 kr (SEK), eller om du väljer att hämta ditt paket i någon av våra butiker, så tillkommer ingen fraktavgift. Vid beställningsvärde under 500 kr är fraktkostnaden 50 kr för leverans inom Sverige. Om din beställning måste delas upp på fler än en leverans, debiteras du inte extra fraktavgifter för efterföljande leveranser.

        Vad kostar frakten utanför Sverige?
        Vid en beställning som ska skickas utanför Sverige tillkommer en fraktavgift på 175 SEK.

        Hur länge gäller öppet köp hos Naturkompaniet?
        Naturkompaniet har 60 dagars* öppet köp i fysiska butiker, och vid köp på Naturkompaniet.se gäller ångerrätt enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Du har då också 60 dagar* att returnera din order från det att du mottagit paketet. Läs mer på https://www.naturkompaniet.se/support/kopvillkor 
        * Gäller fr o m 2020-03-19 tills annat meddelas i våra Köpvillkor.



        Ångerrätt

        Jag vill göra ett återköp/en retur, hur gör jag?
        Du får en returfraktsedel med i ditt paket. Lägg ner produkten/produkterna du önskar lämna tillbaka i en förpackning, bifoga ditt orderkvitto med en notering att du önskar lämna tillbaka beställningen. Klistra på returfraktsedeln utanpå förpackningen och lämna in paketet till Postnords ombud. När vi mottagit ditt paket kommer vi göra en återbetalning eller ta bort din faktura, beroende på vilket betalsätt du valt. Har du valt betalning mot postförskott behöver du notera på orderkvittot vilken bank du har samt clearingnummer och bankkontonummer.

        Jag vill göra ett byte, hur gör jag?
        Det går att byta en eller flera produkter så länge produktvärdet är motsvarande vid bytet eller högre. Gäller bytet ett högre värde kommer mellanskillnaden debiteras via postförskott. Gäller bytet till en eller flera produkter vars värde understiger de produkter du önskar byta in, måste du göra en retur till Naturkompaniet. Du får sedan göra en enskild beställning på produkten/produkterna du önskar istället. När du ska skicka in ditt byte använd dig av returfraktsedel som fanns med i paket. Lägg ner produkten/produkterna du önskar byta i en förpackning, bifoga ditt orderkvitto med en notering vad du önskar lämna tillbaka och vad du önskar byta till. Klistra på returfraktsedeln utanpå förpackningen och lämna in paketet till Postnords ombud. När vi mottagit ditt paket kommer vi att göra ett byte i ditt namn.

        Behöver jag betala en faktura om jag ska göra ett återköp?
        Skickar du din retur till oss inom några dagar från det att du fått ditt paket behöver du inte betala fakturan. Har du behållit delar av din beställning kommer du få en ny faktura skickad till dig via e-post med den aktuella betalsumman.

        Hur och när kan  jag förvänta mig att få tillbaka min betalning vid en retur?
        I samband med att vi mottar din retur skapar vi även ett återbetalningsärende på det belopp som matchar returordern.
        Har du betalat med direktbank, betal- eller kreditkort kommer återbetalning att göras till det konto eller kort som du använde vid ordertillfället. Inom 3-5 bankdagar efter att du har mottagit ditt returbevis på e-mail bör du kunna se att pengarna är återsatta.
        Har du valt att betala med Klarnafaktura kommer vi meddela Klarna om retur och du får en bekräftelse via e-mail att fakturan är makulerad. Har du behållit delar av din order skickas en uppdaterad Klarnafaktura ut till dig via e-mail.
        Använde du presentkort som betalmedel återsätter vi motsvarande värde på det presentkort som användes, förutsatt att det fortfarande har giltigt datum.
        Är din order betald mot postförskott gör vi en manuell återbetalning. För att kunna göra det behöver vi uppgifter om bankens namn, clearingnummer och det kontonummer du önskar att vi gör återbetalningen till. Vänligen ring till vår kundservice och lämna uppgifterna muntligt och uppge ditt ordernummer i samband med detta.



        Betalning

        Vilka betalsätt kan jag välja mellan?
        Kortbetalning med VISA eller Mastercard.
        Direktbetalning via Swedbank, Handelsbanken, Nordea, SEB, Sparbanken, Skandiabanken eller Länsförsäkringar. 
        Faktura via Klarna.
        Naturkompaniets presentkort - läs mer om det under rubriken Presentkort.

        Hur använder jag mina rabattkuponger?
        På våra rabattkuponger i följebrevet till 365 Magazine finns det en angiven rabattkod på respektive kupong. Koden anger du webbutikens sista steg, i fältet med rubrik "Presentkort och rabattkod".

        Jag har en bonuscheck, hur betalar jag med den?
        Är du medlem i vår kundklubb och har fått en bonuscheck ska den registreras som ett presentkort under "Presentkort och rabattkod". Om du önskar att delbetala din beställning måste bonuschecken registreras innan du väljer ett annat betalningsalternativ.

        När skickas fakturan till mig?
        Har du valt att betala med faktura via Klarna skickas en sådan separat till din angivna e-postadress så snart din beställning avslutats. Den kommer alltså inte med i paketet du mottar.



        Presentkort

        Hur använder jag mitt presentkort?
        I webbutikens kassa hittar du "Använd presentkort" som ett betalalternativ. Där anger du din 16-siffriga kod eller ditt mobilnummer (det senare gäller endast för SMS-presentkort köpta innan 28 februari 2019). Vid betalning med presentkort ska alltid en kontrollkod anges i fältet "PIN-kod". Har du ett fysiskt presentkort så står kontrollkoden på baksidan av kortet, medan om du har fått ett presentkort via sms så gå via dess länk till en sida där kontrollkoden visas. För presentkort som skickats via e-post gäller att både presentkortsnumret och pinkoden finns i mailet.

        Kan jag delbetala min beställning med ett presentkort?
        Du kan delbetala din beställning med presentkort. Väljer att du vill betala med presentkort innan du väljer något av de andra betalningsalternativen för den kvarvarande betalsumman.

        Hur kan jag se hur mycket som finns att handla för på mitt presentkort?
        Gå vidare på den här sidan för att kontrollera saldot på ditt presentkort ». Välj där om du vill ange din 16-siffriga kod eller mobilnummer (gäller endast för SMS-presentkort).



        Reklamation

        Vad har ni för reklamationspolicy?
        Vår reklamationspolicy bygger främst på vårt miljötänk och vi tror inte på slit och släng konsumtion. Vi säljer produkter av högsta kvalitet med så liten påverkan på miljön som möjligt. Hos oss repareras och lagas oftast produkterna för att sedan tas i bruk av dig igen med lång produktlivslängd, för att reparationen ska bli professionellt utförd skickar vi merparten av alla reklamationer till våra leverantörer. I de fall det inte är möjligt så ersätts kunden med en ny produkt eller får pengarna tillbaka. I vissa fall kan beslut tas direkt i butik, då lämnar vi reklamationerna i vår egen återvinningsstation och de går till återvinning.

        Jag vill göra en reklamation, hur gör jag?
        Det är viktigt att din produkt är nytvättad och rengjord innan du lämnar in den på reklamation, smutsiga produkter åtgärdas inte.
        Vänd dig i första hand till din lokala butik, butikspersonalen kan möjligen göra en snabbare bedömning av reklamationen. I annat fall kontakta vår kundtjänst via info@naturkompaniet.se eller ring 08-20 03 42 så kommer vi skicka ut en reklamationsblankett samt en returfraktsedel. Lägg ner den nytvättade, rengjorda produkten i en förpackning tillsammans med en kopia av reklamationsblanketten samt giltigt köpebevis (butikskvitto eller orderkvitto). Klistra på returfraktsedeln och lämna in paketet till Postnords ombud. När vi mottagit ditt paket kommer vi att börja hantera din reklamation.
        Spara ett reklamationsunderlag hos dig, ärendenumret som står på blanketten är unikt och det numret kan du uppge till oss om du har några frågor gällande din reklamation.



        Leverans

        Vad har Naturkompaniet för leveranstid?
        I normala fall, om du är bosatt i Sverige och vi har de produkter du önskar i lager så har du din beställning inom 2-5 arbetsdagar. Har du valt att hämta ditt paket i någon av våra butiker kan det gå fortare än med hemleverans, om paketet inte behöver skickas med Postnord.

        Levererar ni utanför Sverige?
        Vi levererar till länder inom Europeiska Unionen (EU). Notera att det tillkommer en fraktkostnad på 175 SEK om beställningen ska skickas utanför Sverige. 

        Var är mitt paket? När får jag uppgifter om paketets kolli-ID?
        Du kommer att få uppgifter om kolli-ID skickat till din angivna e-postadress så snart Postnord mottagit ditt paket för leverans. På Postnords webbplats kan du med hjälp av ditt kolli-ID spåra paketet och se dess resa. Från Postnord får du även ett sms med länk för att kunna följa leveransen, och när ditt paket finns att hämta på utlämningsstället får du ett ytterligare ett sms med en kod som behövs vid avhämtningen. Har du istället valt att hämta ditt paket i någon av Naturkompaniets butiker får du ett e-mail när paketet kan hämtas.
        Om din beställning skickas i fler än ett paket så kommer du få ett meddelande per paket.

        Hur vet jag när paketet kan hämtas från mitt postombud?
        Om du har valt leverans med Postnord och angav ett mobilnummer vid beställningen får du en avisering via sms. I annat fall får du en avisering via brev som skickas till den hemadressen du angivit.

        Hur lång tid finns paketet hos mitt postombud?
        Paketet finns kvar hos Postnords ombud 14 dagar efter ankomstdagen.

        Kan jag välja att få hemleverans om jag beställer hos er?
        Ja, tillsammans med vår logistikpartner Postnord har vi möjlighet att erbjuda Flexibel hemleverans på vardagar mellan klockan 08:00-17:00, du väljer själv via Postnords app vilken tid du vill få ditt paket levererat.
        Som vanligt är det fri frakt för order över 500 SEK, fraktkostnad för order under 500 SEK är 129 SEK.
        När du är i kassasteget väljer du vilken typ av leverans du vill ha, hemleverans, hämta hos ombud eller hämta i någon av våra butiker.

        Varför får jag flera paket?
        Vi försöker alltid i första hand skicka samtliga varor från en och samma lager eller butik för att göra det så enkelt som möjligt för dig som kund, men beroende på innehållet i din order kan vi behöva skicka varorna från olika platser. Det blir då fler än ett paket och du får meddelande om det via e-post.



        Kundklubb 365

        Vad får jag som medlem i kundklubben?
        Som medlem i kundklubb 365 får du bonus på inköp i våra butiker och webbutik när dina samlade köp överstiger 2000 kr (bonusen beräknas då från första kronan). Du får också medlemstidning "365", specialerbjudanden som inbjudningar till temakvällar och föreläsningar i butikerna. Med magasinet får du också ett följebrev med erbjudanden och rabattkuponger exklusivt riktade för dig som medlem. Kundklubben erbjuder även resor och kurser från våra samarbetspartner, så du kan uppleva äventyret runt hörnet, såväl som betydligt längre bort.


        Får jag ett medlemskort?
        Som medlem i vår kundklubb registreras dina köp på ditt personnummer eller organisationsnummer, inget medlemskort kommer att skickas ut. I butik registreras ditt köp via ditt ID-kort vid betalning. Handlar du via webbplatsen måste du registrera ett personligt konto och logga in på det vid dina köp, så blir dessa registrerade och du får korrekt bonus.


        Hur gör jag om jag önskar prenumerera på nyhetsbrev via e-post?
        Gå in på www.naturkompaniet.se och skapa ett konto eller logga in på ditt befintliga konto. I menyfältet under ”Mina sidor” väljer du ”Nyhetsbrev” och du kan här välja mellan olika varianter av nyhetsbrev. 

        Har du inte ett konto i vår webbutik kan du anmäla dig för att få våra nyhetsbrev genom att fylla i din emailadress i fält som finns på sajtens startsida, nästan längst ner. Efter detta får du ett e-postmeddelande där du behöver bekräfta prenumerationen innan våra nyhetsbrev börjar skickas till dig.

        Hur gör jag för att logga in på Mina sidor på?
        Gå in på www.naturkompaniet.se och välj ”Logga in/Mina sidor”-länken som du hittar längst upp på startsidan. Du anger sedan din e-postadress som användarnamn och ditt valda lösenord. Har du glömt bort ditt lösenord kan du välja att få ett nytt skickat till din angivna e-postadress, klicka dig då vidare på länken "Glömt ditt lösenord?". 


        Jag kan inte logga in på hemsidan, vad ska jag göra?
        Kontakta vår kundservice om du har tekniska problem att logga in på ditt konto. Skicka ärendet via e-post på info@naturkompaniet.se och beskriv ditt ärende. Frågor via e-post besvaras normalt nästföljande vardag.


        Varför kräver Naturkompaniet personnummer för att vara medlem i kundklubben?
        Det är för att identifierar våra medlemmar och dina inköp registreras via personnummer är denna typ av information nödvändig. Naturkompaniet behandlar personuppgifter enligt dataskyddsförordningen GDPR sedan 25 maj 2018. Mer information om företagets dataskyddspolicy kan du läsa här »


        Hur fungerar det med utbetalning av bonus?
        Bonuschecken skickas ut i form av ett presentkort i början av varje nytt kalenderår (februari/mars). Bonusen baseras på föregående års registrerade inköp. För att du som medlem ska få en bonuscheck krävs det att du handlat för minst 2000 SEK under föregående kalenderår. Bonuschecken skickas ut till din angivna e-postadress och har en giltighetstid på ca 6 månader. Exakt giltighetstid står angiven i bonusmailet. Bonuschecken går att använda både i butik och på webbutiken. Det går inte att växla in bonuschecken mot kontanter och handlar du inte för hela beloppet ges ingen växel tillbaka.


        Hur ser jag att mina köp registreras och ger bonus?
        Logga in på ditt personliga konto på Naturkompaniets webbplats. Där under ”Mina sidor” finns din ”Kontoöversikt” med uppgifter om din aktuella poäng, både den du kommer få som bonuscheck och Naturbonusen. Under "Beställningar" kan du se dina registrerade köp från våra butiker och webbutiken som utgör grunden för bonusen. Observera att vid varje årsskifte så nollställs din bonus. Dina order finns dock kvar under "Beställningar", så du kan själv räkna fram din bonus. Har du frågor kring det så kontakta kundtjänst på info@naturkompaniet.se eller telefon 08-20 03 42.


        Hur fungerar uträkning av bonus?
        Bonuschecken du får är 2 % av det totala beloppet för samtliga registrerade inköp under föregående kalenderår. För att du som medlem ska få en bonuscheck krävs det att du handlat för minst 2000 SEK under föregående kalenderår. Köp av presentkort ger inte bonus, däremot om du väljer att handla och betala med ett giltigt presentkort. Till Naturbonusen räknas 1% av samtliga dina registrerade köp, vilket tillsammans med alla Naturkompaniets medlemsköp blir en summa som Naturkompaniet skänker till utvalt projekt eller organisation.

        Hur gör jag för att avregistrera mitt medlemskap?
        Önskar du att avsluta ditt medlemskap skickar du ett meddelande via e-post till info@naturkompaniet.se och uppger att du vill avsluta ditt medlemskap. Ange även ditt personnummer, fullständiga namn, folkbokföringsadress, telefonnummer och e-postadressen du registrerat på vår webbplats.

        Följer ni dataskyddsförordningen GDPR?
        Vi följer dataskyddsförordningen GDPR och vi behandlar personuppgifter med anledning av handläggning av ärenden gällande medlemskap och beställningar. Med personuppgifter avses namn, folkbokföringsadress, telefonnummer, personnummer eller annan information som kan härleda till fysisk person. Mer information om Naturkompaniets dataskyddspolicy kan du läsa här »


        Jag har bytt adress, hur gör jag?
        Logga in på ditt personliga konto på Naturkompaniets webbplats. I menyfältet under ”Mina sidor” väljer du ”Personlig information” och här kan du ändra namn eller/och adressuppgifter.

        Registrera dig för nyhetsbrevet

        Du har nästan klarat det. Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken i mejlet.
        Registrera dig för nyhetsbrevet

        Ange en giltig e-postadress