Förslag på märken

    Förslag på kategorier

      Förslag på sökning

        Produkter

        VANDRINGENS HÄLSOEFFEKTER
        Glöm väntelistor till fullbokade träningspass, dyra månadskort och prestationsångest för att månadskortet är så dyrt. Ta ett djup andetag, knyt kängorna och ge dig ut. Att vandra gör dig både piggare, starkare och lugnare. Det är bevisat. Och gratis.

        Här har vi samlat några punkter som visar de positiva effekterna med vandring och vistelse i naturen.


        Pulsen sjunker när vi vandrar i skogen
        Pulsen och halterna av stresshormonet cortisol minskar när vi kommer ut i naturen, det är fastställt i många olika studier. Experiment inom sjukvården har visat att patienter med utsikt över skog blir friska snabbare och behöver mindre smärtlindring än de med annan utsikt.

        Källa: Matilda Annerstedt, läkare och forskare på SLU i Alnarp, intervju med SvD

        Blodtrycket sjunker i naturen
        Den stressåterhämtning vi upplever i naturen beror på två faktorer som förstärker varandra. Det är dels den psykologiska distansen till krav och rutiner i vardagslivet och dels att naturen fångar vårt intresse. På så sätt försvinner tankar på krav och annat som ligger till grund för stress. Studier visar att blodtrycket ökar vid vistelse i urban miljö och sjunker vid promenader i naturmiljö.

        Källa: Hartig Terry 2003 ”I naturen sjunker blodtrycket” Skog & Forskning 2003 nr 2

        Naturen ger stimulans åt hjärnan
        Fysisk aktivitet utomhus är det som stärker hjärnan allra mest. Man mår bättre, tål stress bättre, blir mer koncentrerad och kreativ samt att man minns bättre. Vi behöver stimuli för vår hörsel, syn och hud. Det finns ute i form av fåglars sång, vindens sus, solreflexer, skugga, fukt och färgupplevelser bland blommor och insekter. Våra hjärncellers tillväxt är beroende av den särskilda stimuli som naturen ger.

        Källa: Tidskriften Kvartal, från en intervju med Anders Hansen.

        Att promenera i skogsmiljöer påverkar ditt humör till det positiva
        Först intervjuades människor som nyligen vistats i naturen i form av vandring. Sedan jämfördes resultaten med andra personer som bara promenerat i stadsmiljöer. Resultatet var att de förstnämnda sade sig känna lugn, medan de andra hade en rad andra olika svar. Senare bevakade forskare hjärnförändringar som skedde hos vandrare. De kunde verifiera att det fanns en minskning av blodflödet till area subgenualis i prefrontala cortex i hjärnan efter denna aktivitet.

        Detta har flera betydelser, men viktigast av allt är en förändring i ett område som är kopplat till humöret. Området av cortex reglerar irritation samt känslor av oro och sorg. Allt indikerar att vandring i naturen minskar aktiveringen av detta område vilket minskar irritabilitet eller sorg som hjärnan annars skulle vilja ”bekämpa”.

        Källa: Studie om hjärnförändringarna utförd av National Academy of Sciences

        Vandring i naturen påverkar även våra emotionella tillstånd positivt. 
        Bara fem minuters promenad i en naturlig miljö har kraftiga effekter på känslorna. Denna korta period är allt som krävs för att se förändringar i självuppfattning och självkänsla. De som ägnar sig åt denna typ av vandring regelbundet har högre självsäkerhet och självkontroll.

        Källa: Journal of Environmental Science and Technology

        Aktivitet utomhus är bra för barnen
        Miljöpsykologiska teorier beskriver hur naturens distraktion i form av lövprassel, skuggspel och porlande vatten är sådant som fascinerar människan. Intrycken från naturen bidrar till att barns fantiserande blir mer associativt. De sociala sammanhangen blir mer öppna och flexibla.

        Källa: Fredrika Mårtensson, forskare vid SLU i sin forskning kring utomhuslek och barns hälsa

        Skonsam träningsform
        Vandring är en jättebra träningsform som är mycket skonsam. I kuperad terräng får flera stora muskelgrupper arbeta och med ett par stavar håller du igång hela kroppen. 

        Källa: Mikael Mattsson, Forskare vid Standford University.

        Minskar bukfetma

        Har man lagt på sig ett par extra kilon i bukfetma så är vandring bra, för den pågår under längre tid och skapar ett energiunderskott under ett längre intervall och minskar fetma i buken.

        Källa: Mikael Mattsson, Forskare vid Standford University




        Registrera dig för nyhetsbrevet

        Du har nästan klarat det. Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken i mejlet.
        Registrera dig för nyhetsbrevet

        Ange en giltig e-postadress