/magasin-365/Events/service/hjalp-kontakt/

Förslag på märken

    Förslag på kategorier

      Förslag på sökning

        Produkter

        Sverige är som gjort för oförglömliga äventyr. Här finns täta skogar, vackra fjäll, stilla sjöar och oändliga möjligheter till naturupplevelser. Ett enkelt sätt att komma nära naturen är till fots, gärna med ett tält i packningen. Ingenting slår den tillfredsställande känslan av att efter en dags vandring se ut en plats för nattens läger, sätta ner ryggsäcken, resa tältet och rulla ut sovsäcken. Se till att middagen blir en höjdpunkt där kroppen får i sig varm, god och näringsrik mat. Med genomtänkt utrustning och smarta prylar gör du livet vid tältplatsen extra njutbar.





        MAT SMAKAR BÄST UTOMHUS!
        Känslan av att ha nått dagens mål, när milen känns i benen, tältet äntligen är rest och sovsäckarna funnit sin plats. Då är det dags för dagens stora belöning: Middag! Ingenting smakar så gott som efter en lång och krävande vandring, omgiven av fjälltoppar, dalar och porlande vatten. Även en enkel maträtt med kryddor och goda tillbehör smakar fantastiskt under bar himmel. Passa på att skämma bort dig själv och dina medäventyrare med en genomtänkt middag.

        Självklart behöver man inte åka till jordens utkanter eller gå över fjäll och dalar för en fantastisk middag i det fria. Packa en ryggsäck med godsaker och upplev naturen nära dig!
        Här har vi samlat några smarriga recept som kanske blir dina nya favoriter. >>




        HETA TIPS!
        Att elda ute i det fria en härligt – men säkerheten måste alltid komma först

        1. VÄLJA PLATS
        Kolla upp så att det inte råder eldningsförbud och välj plats med omsorg, gärna nära vatten. Marken ska bestå av jord utan organiskt material som kan ta fyr. Du kan behöva skrapa bort det översta lagret av förnan för att komma ner till jorden. Se upp med överhängande grenar som kan ta fyr. Runt elden ska det vara fritt från material som kan antändas av gnistor.

        2. BYGGA ELDSTAD
        Någonting att bära vatten i är bra att ha med. Ska du bara elda en kort stund kanske ingen eldstad behöver anläggas ovanpå marken. Är marken torr kan du behöva vattna den ordentligt innan du börjar elda. Som eldstad kan du använda torr eller färsk ved som du lägger på marken och eldar ovanpå. Ska du elda länge kan det vara bra att stensätta hela eldstaden.

        3. ELDA LAGOM
        Elda inte mer än du behöver och ha koll på elden så att inget oförutsett händer. Elda inte där det blåser mycket då gnistor kan fara iväg och antända utrustningen eller omgivningen. Planera eldandet så att du inte lägger på en massa ved strax före avfärd utan låt elden brinna ut. Lämna aldrig elden utan uppsikt. Ha en spann med vatten nära om elden skulle sprida sig.

        4. SLÄCK NOGA
        Lämna aldrig en eld som inte är helt släckt. Du släcker elden bäst men vatten. Vattna eldstaden ordentligt och flytta undan stenar och större vedbitar. Rota runt med en pinne och stick ner den i marken upprepade gånger i eldstaden och vattna ännu mera. Kolla så att det inte ryker någonstans och känn runt med händerna i eldstaden så att ingen värme finns kvar.




        SLÄCK TÖRSTEN I VILDMARKEN
        Törstig? I fält är det inte bara att vrida på kranen, ändå behöver du vätska. Vi visar dig vägen till vattnet.

        1. KOM IHÅG ATT DRICKA
        Ett av de vanligaste misstagen som vandrare gör är att dricka för lite. Vätskebrist påverkar både humöret och kroppen, man tappar lätt orken och får huvudvärk. En vuxen människa behöver cirka 2,5 liter vätska per dygn för att fungera optimalt. Särskilt under krävande strapatser är det extra viktigt att dricka, för att orka behålla fokus och inte göra misstag.

        2. TA DÄR DET PORLAR
        I fjällen är det i regel helt säkert att dricka i de forsande bäckarna. Så länge vattnet är porlande och klart är det att betrakta som drickbart. Undvik stillastående höljor, där kan vattnet vara dåligt. Drick heller inte grumligt och vitfärgat glaciärvatten, det brukar innehålla smågrus och andra partiklar. Tar du sjövatten så ta alltid av det klara, ogrumliga ytvattnet.


        3. KOKA OM DU ÄR OSÄKER
        Är du osäker på vattenkvaliteten kan du alltid låta vattnet koka i ett par minuter. Det ska koka hårt, gå efter Lars Fält-mottot ”big bubbles, no troubles”. Att värma vattnet till hundra grader tar död på de allra flesta skadliga bakterier. Låt vattnet sedan svalna under lock. En vattenflaska av metall som kan förvara både kallt och varmt vatten är ett bra tillbehör.

        4. RENA MED FILTER
        Ett annat alternativ är att rena vattnet direkt. Det finns reningstabletter att köpa, för vatten som du misstänker innehåller bakterier. Till grumligt vatten med partiklar behövs ett renande filter. Numera finns särskilda mikrofilter apterade i en sugrörsslang som du kan använda för att dricka direkt eller för att fylla en flaska. Vissa modeller har samma gänga som flaskan


        GUIDE TILL FOTRIKTIGT FRILUFTSLIV
        Sommarens långa vandringar kräver starka fötter. Vi har tipsen som hjälper dig på vägen.

        1. TA HAND OM FÖTTERNA
        Med välskötta fötter minskar risken för blånaglar och skavsår och annat elände. Se till att hålla naglarna klippta, fila bort förhårdnader och smörj in fötterna regelbundet. Om du vet med dig att du lätt får skavsår på vissa ställen se då till att tejpa fötterna redan innan skavsåret uppstår. Dubbla sockor i vandringskängorna rekommenderas.

        2. BYGG STYRKA
        Här är några enkla övningar för att stärka dina fötter: Rotera fot leden (först åt ena hållet, sedan åt andra), växla mellan att knipa och spreta med tårna, gå på tå och sedan på hälarna, ställ dig på en handduk och knöla ihop den med hjälp av tårna, gör tåhävningar – uppåt med båda fötterna, sedan långsamt ned på en fot. Gör varje övning i cirka trettio sekunder.


        3. VAR REDO
        Gå in dina kängor på hemmaplan innan du ger dig ut på vandring. Det är extra viktigt om du använder skalkängor i skinn. Hitta sockor som passar dina fötter och kängor bra och se till att ta med dig extra par så att du kan byta under vandringens gång. Fuktiga sockor kan lätt leda till skavsår och obehag. Merinoull håller sig fräscht längre än andra material.

        4. TA AV DIG SKORNA
        Sommaren är den bästa tiden att slopa skor och strumpor helt och hållet. Passa på att gå barfota så ofta tillfälle ges, det är både skönt och ger bra fotträning. Glöm heller inte bort att ta av dig kängorna och lufta fötterna när du tar paus under vandringen. Frisk luft som fläktar mellan tårna är en av livets små höjdpunkter som du inte vill missa. God tur!


        Sova gott 
        Mat och dryck 




        Registrera dig för nyhetsbrevet

        Du har nästan klarat det. Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken i mejlet.
        Registrera dig för nyhetsbrevet

        Ange en giltig e-postadress