/magasin-365/Events/service/hjalp-kontakt/

Förslag på märken

    Förslag på kategorier

      Förslag på sökning

        Produkter

        Att ge sig ut på vandring är både spännande och utmanande. Ofta är en stor del av äventyret själva förberedelsen och längtan. Längtan att äntligen få vakna i tältet och blicka ut i naturen med frisk luft i lungorna och varmt kaffe i kåsan. Se gärna vår guide om hur du packar rätt. Eller ladda hem vår packlista för fjällvandring.



        TIPS INFÖR TUREN

        1. INTE BARA FJÄLL

        Vandra kan man göra nästan var som helst. Sverige är fullt av fint uppmärkta leder. Att vandra i fjällen lockar många, och är en fantastisk upplevelse, men låglandsleder som Skåneleden, Upplandsleden och Sörmlandsleden är också riktigt fina platser för vandring. Där finns också ofta iordningställda rastplatser med vindskydd och eldstäder, som kan förenkla och sätta guldkant på vandringen. På Naturkartan hittar du många spännande och vackra platser att besöka. >>

        2. BESTÄM STRÄCKA
        Det tar sin tid att vandra. Du kommer att märka att du inte håller samma hastighet som när du promenerar på trottoaren hemma. Man brukar säga att man går mellan tre och fyra kilometer i timmen när man vandrar. Det kan förstås bli ännu kortare om ryggsäcken är tung eller terrängen oländig.

        3. PLANERA DAGSETAPPER
        Undvik att planera in för långa dagsetapper. En till två mil låter inte så mycket men är ungefär vad de flesta tycker är trevligt att gå på en dag. Jämför dig inte för mycket med andra. Alla har olika förutsättningar och en sträcka som känns lätt och lagom för en kan kännas rent av plågsamt för en annan.

        4. PROVA HEMMA
        Innan du ger dig ut på vandring, prova hemma först. Ta på de skor du tänkt vandra i, packa din ryggsäck och ge dig ut i skogen för att testa både utrustning och den egna kroppen och se vad som fungerar bra och vad som behöver justeras. Gå så långt som en vanlig dagsetapp kommer att vara. Ska du gå i fjällen är det bra att också hitta någon backe att träna i.

        5. SHOPPA LAGOM
        Vandring behöver inte innebära att man köper en massa nya saker. Det du har hemma i garderoben räcker ofta långt, särskilt om du siktar på att göra dagsvandringar på låglandsleder. Bekväma skor, en jacka som skyddar mot vind och i alla fall lättare regn och en ryggsäck att bära fikatermosen och vattenflaskan i är ungefär allt du behöver för att komma ut. Addera lite solskyddsfaktor och kanske en keps om sommarvädret är vackert. Det i utrustningsväg som du inte har själv går ofta att låna eller hyra.
        6. SKÖNT PÅ FÖTTERNA
        Välj skor utifrån terräng, hur tungt du ska bära – och inte minst vad du tycker är bekvämt. För kortare vandringar finns stadiga låga skor. Ska du gå i obanad terräng i fjällen, långt från leder och vältrampade stigar, är höga, stadiga kängor som står emot vatten kanske det bästa valet. Gå in skorna hemma så att du har chans att tejpa potentiella skavsårsytor innan du ger dig i väg på riktigt.


        7. RYGGSÄCK SOM SITTER
        En ryggsäck som sitter bra på just din rygg är en trevlig vandringskompis som kan göra dig sällskap under många år. Innan du köper en, fundera på vilka behov du har, och kommer att ha i framtiden. En ryggsäck som är lite för stor, men som går att dra åt med kompressionsremmar, fungerar bra på en dagstur och räcker då också till på den lite längre vandringen.

        8. ORIENTERA RÄTT
        Oavsett var du ska vandra är det viktigt att ha koll på navigeringen. Att kunna använda en kompass är bra, men viktigast är kartan. Titta på
        en karta, lär dig vad tecken, färger och symboler betyder. Det hjälper dig att planera dina vandringsetapper och gör också förberedelserna roligare. Det är också en säkerhetsfråga att under vandringen ha koll på kartan och var man befinner sig.

        9. UNDVIK TUNGA MISSTAG
        Det är lätt att packa med sig för många bra-att-ha-saker som gör ryggsäcken onödigt tung. Vanligast är att packa för mycket kläder. För några dagars eller en veckas vandring behövs inte så mycket ombyteskläder. En extra underställströja och ett par extra strumpor är vanligtvis allt som behövs. Ta inte med mer mat än du kommer att äta och packa små förpackningar tandkräm och tvål med mera.

        10. HA GOTT OM TID
        Ha gott om tid! Starta tidigt på morgonen, planera lagom långa dagsetapper, ta raster, ät i lugn och ro och njut av naturen och det eventuella sällskapet. Ska du gå en längre tur, till exempel i fjällen, se till att planera in en extradag. Om vädret blir alltför dåligt, kroppen blir alltför trött eller du hittar en extra vacker plats som kräver en dags extra uppmärksamhet.




        Se gärna våra guider för val av tält, sovsäck, liggunderlag, vandringsbyxor m.m.

        Här hittar du vår rekommenderade packlista för fjällvandring.




        BOKA TID MED UTRUSTNINGSRÅDGIVARE

        Genom att boka tid med Naturkompaniets utrustningsrådgivare kan du få personlig rådgivning kring utrustning och friluftsliv.
        Under en personlig konsultation (upp till 2 timmar) får du tips och råd av en av våra experter i butiken för ditt nästa äventyr/resa.
        Boka en rådgivare i din närmaste butik här. >>


        Nyhet! Shopping över telefon.
        Via telefon guidar vi dig genom vårt sortiment så att du är förberedd inför nästa äventyr.
        Om du vill handla lägger vi en order över telefon och så skickas den fraktfritt med postförskott.
        https://www.naturkompaniet.se/butiker/


        Naturkompaniets kundtjänst
        info@naturkompaniet.se
        08-20 03 42


        smarta saker i packningen 



        Registrera dig för nyhetsbrevet

        Du har nästan klarat det. Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken i mejlet.
        Registrera dig för nyhetsbrevet

        Ange en giltig e-postadress