Förslag på märken

    Förslag på kategorier

      Förslag på sökning

        Produkter

        • FLEXMAT M 1
        • FLEXMAT M 2
        • FLEXMAT M 3
        • FLEXMAT M 4
        • FLEXMAT M 5
        • FLEXMAT M 6
        • FLEXMAT M 7
        1 / 7
        #getText: ads.product.badge.reading.sample.headline#
        a greener choice

        Exped
        Exped FLEXMAT M Unisex Liggunderlag CHARCOAL GREY/ORANGE

        Art.nr: 2085437

        Slitstarkt och lätt liggunderlag som snabbt och enkelt viks ihop. Kan användas både för sig själv eller tillsammans med ett upplåsbart liggunderlag för ökad isolation och tålighet.

        Lagernivå: Finns i lager online
          Lagerstatus är baserad på senaste lageruppdateringen, varan kan ha sålts sedan dess.
        Välj Färg
        CHARCOAL GREY/ORANGE
        +
        Endast tillgänglig att beställa online

        Beskrivning

        Tekniska detaljer

        Tåligt och lätt liggunderlag från Exped

        Slitstarkt och lätt liggunderlag som snabbt och enkelt viks ihop. Kan användas både för sig själv eller tillsammans med ett upplåsbart liggunderlag för ökad isolation och tålighet.

        Kan även användas på fikarasten

        Ett liggunderlag likt Flexmat M är inte bara praktiskt nattetid i tältet, det är perfekt att ha nära till hands under dagtid då du kan använda det som sittunderlag till dig och ditt sällskap på fika- och lunchrasterna. Upplåsbara liggunderlag är väldigt smidiga eftersom de tar liten plats, men det är alltid bra att ta med en Flexmat M för att ha en plan b om det upplåsbara går sönder, eller om du behöver mer komfort och isolation än vad det upplåsbara kan ge.

        I korthet

        • Lätt och tåligt liggunderlag 
        • Skumplast med stängda celler (IXPE foam)
        • Kan användas för sig själv eller i kombination med ett upplåsbart liggunderlag
        • Enkelt att vika ihop
        • Kan användas både som ligg- och sittunderlag
        • R-värde: 1,5
        Video

        Ett Grönare val

        För att få märkas med "Ett grönare val" behöver en produkt uppfylla vissa kriterier. Ett grönare val innebär inte att en produkt är till 100 procent miljöanpassad, men den garanterar att tillverkaren har gjort aktiva val för att göra produkten mer miljövänlig. Denna produkt uppfyller följande kriterier för "Ett grönare val":
        • Transparens och spårbarhet

          Bakom en friluftsprodukt finns ofta en lång kedja av leverantörer, med tillverkare av material, fabriker där plaggen sys, transportörer etc. När vi bedömer produkters miljö- och sociala påverkan underlättar det mycket om ett varumärke berättar öppet om så stora delar av leverantörs- och produktionskedjan som möjligt, det som brukar kallas transparens. Exempel på transparanta system som kan ge Ett grönare val-poäng är Down Codex från Mountain Equipment och Footprint Chronicles från Patagonia. Poäng kan även ges om delar av kedjan är synlig.

          En öppen och transparent leverantörs- och produktionskedja är också viktig för företaget själva. Det ger insyn i var och hur deras produkt är producerad och ger därmed viktig information och mätbara data för förändring. Denna information ger möjlighet för företag att lättare bevaka och agera när det kommer till sociala eller miljömässiga överträdelser inom leverantörskedjan. När vi bedömer en produkt utifrån detta kriterium måste delar av, eller hela leverantörskedjan vara kartlagd på produktnivå. Dessutom måste informationen vara offentligt tillgänglig/synlig.

        • Cirkularitet

          Smart design kan ge produkter längre liv, genom att de kan återanvändas, repareras och/eller återvinnas. Vi vill främja sådana cirkulära system och ger poäng om det tydligt framgår att en produkt designats och tillverkats med dessa cirkulära aspekter i åtanke.

          Reparation – När det kommer till reparationsmöjlighet ska väsentliga delar av produkten kunna repareras, till exempel vandringsskor med skosulor som kan bytas ut eller repareras. I produktens utvecklingsstadium designas produkten för att på ett enklaste sätt kunna repareras i ett senare skede, antingen av kunden eller genom professionell service.

          Återanvändning – Vi har breddat kriteriet att även omfatta affärsmodeller från märken som vill erbjuda uthyrning av eller leasing av andrahandsprodukter.

          Återvinning – Fokuset här ligger på att använda så lite nya material som möjligt. Produkter som består av endast ett material är lättare att återvinna. Likaså produkter som lätt kan brytas ner till sina individuella komponenter.

          Vi ger en poäng inom detta kriterium om produkten är designad för att återanvändas, återvinnas och där produkt eller material kan återgå till ett cirkulärt system för att öka livslängden och reducera det ekologiska fotavtrycket. Externa märkningar som till exempel principen Cradle to Cradle är en bra indikator på att produkten förtjänar en poäng inom detta kriterium.

        • Analys av miljömässig och/eller social påverkan

          Hur ser produktens miljöpåverkan ut under resan ”från vaggan till graven”? Det är viktigt att veta för att företag ska kunna prioritera rätt, sätta mål och förbättra. Företag som arbetar systematiskt med detta vill vi därför premiera. Vi ger poäng till produkter där en komplett, eller delar av en livscykelanalys (LCA), en beräkning av det ekologiska fotavtrycket, eller en beräkning av miljömässig påverkan är tillgänglig.

          Det finns många organisationer som tillhandahåller klimatberäkningar och för att få poäng inom detta kriterium godkänns endast specifikt utvalda leverantörer. Vidare måste det även kunna tillhandahållas kvantitativa data från till exempel Higg Product Module eller liknande.

        • Välgörande ändamål eller kompensation

          Många friluftsföretag vill ge tillbaka till naturen och samhället omkring dem. Vi ger poäng till produkter som vi bedömer stödjer välgörande ändamål och/eller kompenserar för negativ miljöpåverkan, till exempel koldioxidutsläpp. Till exempel Fjällräven har produkter där en del av intäkterna går till Arctic Fox Initiative Fund. Exped och Ortovox är exempel på företag som tillverkar olika klimatneutrala produkter.

          I utvärderingen av produkten krävs att den är direkt kopplad till ett välgörande ändamål eller en kompensation. Ett exempel är Fjällrävens Arctic Fox-initiativ där 1 procent av intäkterna från utvalda produkter går till olika ideella organisationer som har som målsättning att skydda miljön eller inspirera människor att spendera tid i naturen. Poäng kan även ges för CO2-kompenserade produkter om ett certifikat kan uppvisas.

        • "No-Go" criterias

          • PFC-användning
          • Biocider
          • Produktion i så kallade ”riskländer”
          • Produkten innehåller Bisfenol A (BPA)
          • Flamskyddsmedel
          • Polyvinylklorid (PVC)
          • Aluminium med direkt livsmedelskontakt
          • Solskydd eller annan kosmetik innehållande oxybenzone
          • Engångsartiklar
          • Komponenten tritium i självlysande färger
        Storlek
        OneSize
        Vikt
        325 g
        Material
        Skumplast med stängda celler (IXPE foam)
        Längd
        183 cm
        Bredd
        52 cm
        Tjocklek
        1,8 cm
        Packstorlek
        52 cm x 11 cm i diameter
        R-värde
        1.5
        Ett grönare val
        ja
        Ett Grönare Val - uppfyllda kriterier
        Transparens och spårbarhet, Cirkularitet, Analys av miljömässig och/eller social påverkan, Välgörande ändamål eller kompensation

        Beskrivning

        Tåligt och lätt liggunderlag från Exped

        Slitstarkt och lätt liggunderlag som snabbt och enkelt viks ihop. Kan användas både för sig själv eller tillsammans med ett upplåsbart liggunderlag för ökad isolation och tålighet.

        Kan även användas på fikarasten

        Ett liggunderlag likt Flexmat M är inte bara praktiskt nattetid i tältet, det är perfekt att ha nära till hands under dagtid då du kan använda det som sittunderlag till dig och ditt sällskap på fika- och lunchrasterna. Upplåsbara liggunderlag är väldigt smidiga eftersom de tar liten plats, men det är alltid bra att ta med en Flexmat M för att ha en plan b om det upplåsbara går sönder, eller om du behöver mer komfort och isolation än vad det upplåsbara kan ge.

        I korthet

        • Lätt och tåligt liggunderlag 
        • Skumplast med stängda celler (IXPE foam)
        • Kan användas för sig själv eller i kombination med ett upplåsbart liggunderlag
        • Enkelt att vika ihop
        • Kan användas både som ligg- och sittunderlag
        • R-värde: 1,5

        Ett Grönare val

        För att få märkas med "Ett grönare val" behöver en produkt uppfylla vissa kriterier. Ett grönare val innebär inte att en produkt är till 100 procent miljöanpassad, men den garanterar att tillverkaren har gjort aktiva val för att göra produkten mer miljövänlig. Denna produkt uppfyller följande kriterier för "Ett grönare val":
        • Transparens och spårbarhet

          Bakom en friluftsprodukt finns ofta en lång kedja av leverantörer, med tillverkare av material, fabriker där plaggen sys, transportörer etc. När vi bedömer produkters miljö- och sociala påverkan underlättar det mycket om ett varumärke berättar öppet om så stora delar av leverantörs- och produktionskedjan som möjligt, det som brukar kallas transparens. Exempel på transparanta system som kan ge Ett grönare val-poäng är Down Codex från Mountain Equipment och Footprint Chronicles från Patagonia. Poäng kan även ges om delar av kedjan är synlig.

          En öppen och transparent leverantörs- och produktionskedja är också viktig för företaget själva. Det ger insyn i var och hur deras produkt är producerad och ger därmed viktig information och mätbara data för förändring. Denna information ger möjlighet för företag att lättare bevaka och agera när det kommer till sociala eller miljömässiga överträdelser inom leverantörskedjan. När vi bedömer en produkt utifrån detta kriterium måste delar av, eller hela leverantörskedjan vara kartlagd på produktnivå. Dessutom måste informationen vara offentligt tillgänglig/synlig.

        • Cirkularitet

          Smart design kan ge produkter längre liv, genom att de kan återanvändas, repareras och/eller återvinnas. Vi vill främja sådana cirkulära system och ger poäng om det tydligt framgår att en produkt designats och tillverkats med dessa cirkulära aspekter i åtanke.

          Reparation – När det kommer till reparationsmöjlighet ska väsentliga delar av produkten kunna repareras, till exempel vandringsskor med skosulor som kan bytas ut eller repareras. I produktens utvecklingsstadium designas produkten för att på ett enklaste sätt kunna repareras i ett senare skede, antingen av kunden eller genom professionell service.

          Återanvändning – Vi har breddat kriteriet att även omfatta affärsmodeller från märken som vill erbjuda uthyrning av eller leasing av andrahandsprodukter.

          Återvinning – Fokuset här ligger på att använda så lite nya material som möjligt. Produkter som består av endast ett material är lättare att återvinna. Likaså produkter som lätt kan brytas ner till sina individuella komponenter.

          Vi ger en poäng inom detta kriterium om produkten är designad för att återanvändas, återvinnas och där produkt eller material kan återgå till ett cirkulärt system för att öka livslängden och reducera det ekologiska fotavtrycket. Externa märkningar som till exempel principen Cradle to Cradle är en bra indikator på att produkten förtjänar en poäng inom detta kriterium.

        • Analys av miljömässig och/eller social påverkan

          Hur ser produktens miljöpåverkan ut under resan ”från vaggan till graven”? Det är viktigt att veta för att företag ska kunna prioritera rätt, sätta mål och förbättra. Företag som arbetar systematiskt med detta vill vi därför premiera. Vi ger poäng till produkter där en komplett, eller delar av en livscykelanalys (LCA), en beräkning av det ekologiska fotavtrycket, eller en beräkning av miljömässig påverkan är tillgänglig.

          Det finns många organisationer som tillhandahåller klimatberäkningar och för att få poäng inom detta kriterium godkänns endast specifikt utvalda leverantörer. Vidare måste det även kunna tillhandahållas kvantitativa data från till exempel Higg Product Module eller liknande.

        • Välgörande ändamål eller kompensation

          Många friluftsföretag vill ge tillbaka till naturen och samhället omkring dem. Vi ger poäng till produkter som vi bedömer stödjer välgörande ändamål och/eller kompenserar för negativ miljöpåverkan, till exempel koldioxidutsläpp. Till exempel Fjällräven har produkter där en del av intäkterna går till Arctic Fox Initiative Fund. Exped och Ortovox är exempel på företag som tillverkar olika klimatneutrala produkter.

          I utvärderingen av produkten krävs att den är direkt kopplad till ett välgörande ändamål eller en kompensation. Ett exempel är Fjällrävens Arctic Fox-initiativ där 1 procent av intäkterna från utvalda produkter går till olika ideella organisationer som har som målsättning att skydda miljön eller inspirera människor att spendera tid i naturen. Poäng kan även ges för CO2-kompenserade produkter om ett certifikat kan uppvisas.

        • "No-Go" criterias

          • PFC-användning
          • Biocider
          • Produktion i så kallade ”riskländer”
          • Produkten innehåller Bisfenol A (BPA)
          • Flamskyddsmedel
          • Polyvinylklorid (PVC)
          • Aluminium med direkt livsmedelskontakt
          • Solskydd eller annan kosmetik innehållande oxybenzone
          • Engångsartiklar
          • Komponenten tritium i självlysande färger

         

        YouTube
        Video

        Tekniska detaljer

        Storlek
        OneSize
        Vikt
        325 g
        Material
        Skumplast med stängda celler (IXPE foam)
        Längd
        183 cm
        Bredd
        52 cm
        Tjocklek
        1,8 cm
        Packstorlek
        52 cm x 11 cm i diameter
        R-värde
        1.5
        Ett grönare val
        ja
        Ett Grönare Val - uppfyllda kriterier
        Transparens och spårbarhet, Cirkularitet, Analys av miljömässig och/eller social påverkan, Välgörande ändamål eller kompensation
        Art.nr
        2085437
        Ställ en fråga
        Undrar du någonting om denna specifika produkt som du inte funnit svar på ännu? Då är du välkommen att fråga oss. Våra experter har lång erfarenhet och hjälper dig gärna.

        Vi kommer att besvara din fråga så snart vi har möjlighet.
        Med vänlig hälsning,Naturkompaniets kundtjänst

        Passande tillbehör

        Du kanske också gillar 
        0
        0 Recensioner
        Skriv din recension

          I recensionen skriver du vad du tyckte om produkten när du använt den.
          Frågor om produkten inför ett köp skickar du via knappen "Ställ en fråga" ovan.

          Endast förnamn & första bokstaven i efternamn visas i recensionen när den publiceras.

               
        double-arrows-up
        Tack för din registrering!

        Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken vi har skickat till den angivna e-postadressen.
        Tack för din registrering!

        Ange en giltig e-postadress