/magasin-365/Events/service/hjalp-kontakt/

Förslag på märken

    Förslag på kategorier

      Förslag på sökning

        Produkter

        Naturkompaniets köpvillkor

        Fraktfritt

        Hos Naturkompaniet är det alltid fraktfritt om du väljer att hämta ut din beställning i någon av våra butiker. Väljer du annat uthämtningsställe eller hemleverans så är det fraktfritt vid beställningar över 495 kr.

        Hämta paket i butik

        Handla i vår webshop med leverans till butik så väntar produkten på dig och du kan enkelt prova, byta storlek eller returnera produkten direkt i butiken. Självklart får du också hjälp av vår kunniga personal. Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar.

        Fria returer

        På Naturkompaniet kan du alltid själv välja om du vill hämta, byta och returnera en produkt i valfri butik eller kostnadsfritt* skicka produkten tillbaka till oss.
        (*Gäller för returer från adresser inom Sverige.)


        Klicka för att läsa avsnitt:

        1. Allmänt
        2. Priser
        3. Betalningsansvar och åldersgräns i webbutiken
        4. Betalning
        5. Presentkort och bonuscheckar
        6. Säkra betallösningar i webbutiken
        7. Fraktavgift
        8. Leveranser
        9. Leveranser utanför Sverige
        10. Ej utlösta paket
        11. Ångerrätt, Bytesrätt och Öppet köp
        12. Så returnerar du en vara
        13. Kostnad Retur eller Byte
        14. Återbetalning
        15. Reklamation
        16. Tvist
        17. Medlemsklubben 365
        18. Personuppgifter
        19. Force Majeure
        20. Lagen om elektroniska anslagstavlor
        21. Bolagsinformation



        1. ALLMÄNT

        Följande villkor gäller för avtal med Naturkompaniet AB, nedan kallat "Naturkompaniet" eller "Vi" och gäller köp och leverans av vara/varor till kunder i Sverige samt kunder i de länder vi levererar till.

        Naturkompaniet säljer kläder och utrustning i fysiska butiker i enlighet med Konsumentköpslagen (1990:932). Villkoren nedan gäller vid butiksköp utom där undantag är angivna som t ex villkor kring öppet köp och returnerade varor. Naturkompaniet säljer även kläder och utrustning via webbutiken på Naturkompaniet.se, i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Naturkompaniet är medlem i Svensk Digital Handel, intresseorganisationen för svensk e-handel, och uppfyller dess krav för certifieringen Trygg e-handel. Naturkompaniet säljer till privatpersoner och företag där i det senare fallet, syftet är att företagets anställda ska nyttja produkterna. Naturkompaniet säljer inte till företag för vidareförsäljning. Vid misstanke om vidareförsäljning förbehåller sig Naturkompaniet rätten att neka köp/ makulera order.

        Naturkompaniet förbehåller sig rätten att uppdatera dessa köpvillkor om skäl för det föreligger, utan att meddela kund. Vi rekommenderar därför att kund läser villkoren inför varje köp.


        2. PRISER

        Pris anges i svenska kronor, SEK, och inkluderar moms för order till mottagare inom EU. Momsbeloppet redovisas på orderbekräftelsen/ kvittot. Vi reserverar oss för eventuella prishöjningar, momsjusteringar, valutaförändringar, tryckfel, prisfel, slutförsäljningar, lagerfel, leveransförseningar etc. i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.

        Priser och rabattkoder i webbutiken

        Vid köp i webbutiken gäller att en produkt som redan har skickats från vårt lager inte påverkas av en eventuell prishöjning eller -sänkning som sker efter ordertillfället, t ex vid kampanjer, rea, eller förändrad prissättning.

        Naturkompaniets kampanjer är alltid tidsbegränsade. För att ta del av olika kampanjer ger vi ibland ut rabattkoder som för sin giltighet ska anges i webbutikens kassa innan ordern skickas in. Koderna är i regel bara giltiga för ett köp och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Vi ber dig som använder en rabattkod att kontrollera extra noga att priset på din order har blivit korrekt innan du klickar på ”Köp nu”. Är priset inte korrekt, vänligen kontakta Kundservice.

        Naturkompaniet förbehåller sig rätten att vid missbruk eller otillbörligt bruk av kampanjer eller rabattkoder, makulera order. Koder och kampanjer som publicerats på andra hemsidor än Naturkompaniet.se tar vi inte ansvar för.


        3. BETALNINGSANSVAR OCH ÅLDERSGRÄNS I WEBBUTIKEN

        Att lägga en order via Naturkompaniet.se medför betalningsskyldighet. Du som kund godkänner det betalningsansvaret genom att acceptera våra köpvillkor i kassasteget och klicka på knappen "Köp nu".

        Naturkompaniet expedierar inte beställningar till personer under 18 år utan godkännande av målsman.


        4. BETALNING

        I våra fysiska butiker och på naturkompaniet.se kan du betala med följande betalningsalternativ:

        a) Betalkort*
        b) Naturkompaniets presentkort

        Köp på Naturkompaniet.se kan du även betala med:

        c) Klarna Faktura**
        d) Direktbank***

        Kunder bosatta utanför Sverige kan endast betala med:

        a) Betalkort (MasterCard, VISA kredit-/kontantkort)

        *MasterCard och VISA kredit-/kontantkort
        **Gäller för kunder med bostadsadress i Sverige och svenskt personnummer (krav för faktura)
        ***Handelsbanken, Swedbank, Nordea, SEB, Sparbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken. Observera att onlineköp av presentkort endast kan betalas med direktbank.

        Beställ och betala i butik

        Naturkompaniet tillämpar så kallad omnikanal vilket innebär bland annat att du som kund kan besöka en fysisk butik och där antingen själv lägga en order i vår webbutik, eller låta någon av våra butikssäljare göra det åt dig. Leverans av varan kommer då ske senare medan betalning sker i butiken vid beställningstillfället. Betalningen i förskott är ett krav för att beställningen ska kunna läggas och expedieras. Du kan som kund ångra köpet både innan och efter varan levererats. Full återbetalning av köpesumman sker då, se avsnittet Återbetalning nedan.

        Betalning med kort

        När du gör en beställning online med kortbetalning så auktoriseras först kortet. Du får därefter ett e-postmeddelande som bekräftar att beställningen har kommit fram till Naturkompaniet och köpbeloppet reserveras på ditt kort. Vi drar inga pengar från kortet förrän vi har behandlat din order och skickat den från vårt lager. Om kortet inte blir auktoriserat visas ett meddelande på skärmen om att betalningen misslyckades. Du uppmanas då istället använda en annan betalningsmetod.

        Fakturabetalning

        För betalningar mot faktura samarbetar Naturkompaniet med Klarna AB. Klarna AB gör en kreditprövning vilken i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post. Viktigt att notera vid fakturaköp:

        - Fakturan från Klarna skickas inte fysiskt i varupaketet utan digitalt till den e-postadress du anger vid beställningen.
        - Fakturan skickas så snart vi expedierat din beställning. Det är från detta datum du har 30 dagar på dig att betala fakturan.
        - Beställningar med fakturabetalning kan enbart levereras till din folkbokföringsadress. Se till att leveransadressen är den adress där du är folkboksförd när du fyller i dina leveransuppgifter.
        - Fakturabetalning innebär en tillkommande avgift på 19 SEK.

        Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift från Klarna. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. För frågor kring din faktura från Klarna hänvisar vi till Klarna kundservice (öppnas i nytt fönster). Där hittar du uppgifter såsom telefonnummer och öppettider.

        Direktbetalning genom din bank

        Du som är ansluten till Internetbank hos SEB, Nordea, Swedbank, Handelsbanken, Sparbanken, Länsförsäkringar eller Skandiabanken kan välja att betala direkt via ditt bankkonto när du beställer på Naturkompaniet.se. Denna transaktion sker via Trustly Group AB. När du väljer direktbetalning som betalningsalternativ skickas du automatiskt vidare till Trustly och loggar in på din bank på vanligt sätt. Betalningen genomförs sedan direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen. Om du betalar med direktbetalning sker transaktionen direkt och pengarna dras omedelbart från ditt konto.


        5. PRESENTKORT OCH BONUSCHECKAR

        Naturkompaniets presentkort och bonuscheckar är enkla att använda och kan nyttjas som betalmedel både i våra butiker och i webbutiken. Betala hela beloppet eller använd presentkortet/ bonuschecken som delbetalning vid ditt köp.

        Villkor för presentkort och bonuscheckar

        Naturkompaniets presentkort finns som fysiska kort som köps i butik. Det går också att köpa våra presentkort digitalt på Naturkompaniet.se med leverans per sms eller e-post. Presentkorten är giltiga i tre år från köp- eller aktiveringsdatum. Exakt slutdatum framgår på baksidan av det fysiska kortet eller i sms/ e-postmeddelande för digitalt kort.

        Naturkompaniets bonuscheck skickas som e-postmeddelande till medlemmar i kundklubb 365 en gång per år. Bonuscheckens belopp kan användas som betalmedel i våra fysiska butiker eller i webbutiken. Beloppet på din check är en procentuell andel av det totala köpbelopp över 2000kr som du har handlat för under föregående år (returer räknas av från ditt totala köpbelopp). Bonuschecken är giltig i minst sex månader och exakt slutdatum framgår i e-postmeddelandet som skickas ut när du får bonuschecken. Du får även en påminnelse när bonuschecken snart blir ogiltig.
        Läs mer om kundklubben 365 och medlemsbonus»

        För både presentkort och bonuscheckar gäller att när giltighetsperioden har gått ut så kan de inte användas som betalningsmedel vid köp, inte heller återaktiveras samt att eventuellt resterande värde inte kan återbetalas. Värdet på presentkort och bonuscheckar kan inte lösas in mot pengar. Köp av presentkort kan inte returneras. Om du returnerar en vara/varor betalda med Naturkompaniets presentkort och/eller bonuscheck så kommer återbetalning i första hand ske till ditt befintliga presentkort/bonuscheck, alternativt att vi utfärdar ett nytt digitalt presentkort/bonuscheck om giltighetsdatumet har passerats på ditt ursprungliga presentkort eller bonuscheck.

        Presentkort och bonuscheckar är värdehandlingar som vi ber dig vara rädd om. Naturkompaniet kan inte hållas ansvarig eller ersättningsskyldig för borttappade eller stulna presentkort/bonuscheckar, inte heller om dessa blivit avaktiverade eller skadade så att de inte kan användas.


        6. SÄKRA BETALLÖSNINGAR I WEBBUTIKEN

        Naturkompaniet garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds via webbutiken på Naturkompaniet.se är säkra. För betaltransaktioner samarbetar vi med Adyen som säkerställer att ditt kortnummer skickas genom en krypterad förbindelse med SSL (Secure Sockets Layer), en industristandard för säkra betalningstransaktioner. Adyen uppfyller även kraven för PCI DSS (Payment Card Industry Standard Data Security Standard) - en standard för säker hantering av kortinformation framtaget av de internationella kortnätverken MasterCard och Visa. I praktiken innebär det att Naturkompaniet inte har tillgång till några kortuppgifter eller annan information som gäller din betalning, utan dessa hanteras av Adyen.

        För ytterligare säkerhet använder vi också 3D Secure, en teknik framtagen för att säkerställa kundens identitet. 3DSecure innebär att du får en extra möjlighet att verifiera att du är den verkliga kortinnehavaren, därmed är det mindre risk att ditt kort skulle användas i bedrägligt syfte om det hamnat i orätta händer.


        7. FRAKTAVGIFT VID KÖP I WEBBUTIKEN

        Vid beställningsvärde över 495 kr (SEK), eller om du väljer att hämta ditt paket i någon av våra butiker, så tillkommer ingen fraktavgift. Vid beställningsvärde under 495 kr är fraktkostnaden 50 kr för leverans inom Sverige till något av Postnords ombud, eller 129 kr för hemleverans. För frakt till adress i annat land än Sverige inom EU är avgiften SEK 175.

        Om din beställning måste delas upp på fler än en leverans, debiteras du inte extra fraktavgifter för efterföljande leveranser.

        Vi kan dessvärre för närvarande inte expediera order till mottagare i länder utanför EU.


        8. LEVERANSER

        Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar. Vid långhelger, rea och perioder av hög orderingång kan leveranstiden bli förlängd. Vi gör vårt yttersta för att du ska få ditt paket så snabbt som möjligt. I leveransbeskedet finner du ett kollinummer som du kan använda för att spåra ditt paket via PostNords sajt eller i deras app. Om din beställning av någon anledning skulle bli försenad, kontakta vår kundtjänst. Du har alltid rätt att häva köpet hos oss vid en eventuell leveransförsening.

        Din beställning kan behöva delas upp på fler än en leverans, vilket innebär att paket kommer fram med olika ankomstdatum. Det framgår då av leveransbeskedet (email) att fler leveranser väntas och du får ett kollinummer per paket.

        Leverans till valfri Naturkompaniet butik

        Vid ett köp på Naturkompaniet.se kan du som har bostadsadress i Sverige välja att få ordern levererad till en valfri Naturkompanietbutik för att där själv hämta ut paketet. Du blir meddelad via e-post när paketet finns att hämta, och behöver vid avhämtningen kunna uppvisa en giltig ID-handling. Anlitar du ett ombud att hämta ut ditt paket behöver denne kunna visa både sin egen och din giltiga ID-handlingar.

        Paket som levereras till butik ligger kvar ca 14 dagar. Kontakta vår kundservice om du behöver förlänga perioden. Om paketet inte hämtas ut eller vi blir meddelade om fördröjd uthämtning, går paketet i retur och vi förbehåller oss rätten att ta en administrativ avgift. Läs mer nedan under "Ej utlösta paket".

        Leverans till utlämningsställe

        Alla våra leveranser inom Sverige sker med Postnord och det innebär att paketet kommer till Postnords ombud, t.ex. en livsmedelsbutik eller annat utlämningsställe på din hemort.

        Om du uppgav uppgifter om e-postadress och/eller mobilnummer vid din beställning, kommer du att få uppgifter om kolli-ID skickat till dig så snart Postnord har mottagit ditt paket för leverans, alternativt att du följer leveransen i Postnord app. Med hjälp av kolli-ID kan du också bevaka ditt pakets status på Postnords hemsida. Om du har några specifika önskemål gällande leveransen, kontakta alltid vår kundservice så försöker vi hitta en lösning.

        När paketet anlänt till utlämningsstället skickas en avi till dig. Om du har angett ditt mobiltelefonnummer vid beställningen får du istället ett ankomstmeddelande via sms.

        Efter att paketet har ankommit till Postnords ombud så ligger det kvar i cirka 7 dagar. För frågor kring ditt paket, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.

        Flexibel hemleverans

        Med hjälp av Postnord kan ditt paket levereras hem till dig inom överenskommet tidsfönster, normalt vardagar klockan 08–21. Varan levereras till samma adress som du har angivit i betalningssteget. Du får ett meddelande via sms, mejl, eller ser i appen PostNord när ditt paket är på väg. Då kan du välja dag och tid för leverans till ditt hem, eller styra paketet till ditt postombud eller något av Postnords serviceställen om du vill hämta varan där. Paketet (försändelsen) kontrolleras och kvitteras av dig vid dörren. OBS, under coronaperioden kvitteras leveransen av chauffören av smittskyddsskäl.

        Leveranser för företag

        Har du som företag lagt en beställning kommer paketet att skickas med Företagspaket. Paketet levereras då till företagets leveransadress på vardagar mellan kl. 08.00-16.00. Postnord levererar ut paketet oanmälda och skulle det inte finnas någon mottagare på plats kommer en avi att lämnas. Med hjälp av avin kan företaget hämta ut paketet på Postnords centrallager eller Postnords Åkeri.


        9. LEVERANSER UTANFÖR SVERIGE

        Vi skickar beställningar till länder inom Europeiska Unionen (EU). Gällande fraktkostnad till adresser inom EU är SEK 175 inklusive moms, per order. Betalning för beställningar som ska skickas utanför Sverige kan endast ske med kontokort.

        Leveranstiden till mottagare bosatta utanför Sverige blir någon dag längre än leveranstiden inom Sverige. För mer detaljerade uppgifter kontakta oss på info@naturkompaniet.se eller ring +46 (0)8 20 03 42 så hjälper vi dig.

        Vi kan dessvärre för närvarande inte expediera order till mottagare i länder utanför EU.


        10. EJ UTLÖSTA PAKET

        Vi förbehåller oss rätten att debitera kunden en avgift för ett paket som inte hämtats ut från ombudet. Avgiften (för närvarande 250 SEK) avser kostnaden för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnad. Paketet ligger kvar i cirka 7 dagar från ankomstdagen hos ditt ombud. För frågor kring din paket, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.


        11. ÅNGERRÄTT, BYTESRÄTT OCH ÖPPET KÖP

        Naturkompaniet erbjuder:

        30 dagars öppet köp oavsett vart hos oss du handlar, och bytesrätt i butik.
        Kostnadsfria returer i butik eller via postpaket med vår returfraktsedel.
        Kostnadsfria byten i våra butiker (byte gäller ej order på hemsidan med betalsätt Klarna).

        För fullständiga villkor, läs nedan.

        Vad gäller vid 30 dagars öppet köp och bytesrätt?

        Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59) ger alltid konsumenter rätt att inom 14 dagar ångra köp av varor och tjänster som gjorts på distans, t ex när du handlar online. Köp i fysisk butik ger ingen lagstadgad ångerrätt och varken köp online eller i fysisk butik ger lagstadgad bytesrätt.

        På Naturkompaniet har vi valt att erbjuda dig som kund 30 dagars öppet köp och bytesrätt oavsett om du handlar online eller i fysisk butik. Mot uppvisande av kvitto kan du därmed välja att inom 30 dagar:

        1. Returnera hela eller delar av ditt köp till oss och få tillbaka din betalning för respektive vara.
        2. Byta till annan vara/storlek/färg och betala eller få tillbaka ev. mellanskillnad. OBS, Alla byten måste ske i någon av våra fysiska butiker. Byten utförs ej på order med betalsätt Klarna.

        OBS! Öppet köp och bytesrätt gäller inte presentkort, underkläder, badkläder och brutna plomberade varor.

        Om du har beställt flera varor i en och samma order som vi delar upp och skickar i två paket eller fler, räknas de 30 dagarna från dagen som du eller det ombud du anlitat, har mottagit det sista paketet.

        Vi förbehåller oss oss rätten att neka öppet köp och returer som inte uppfyller våra köpvillkor.

        Kräver kvitto och originalförpackning

        Ångerrätt, öppet köp och bytesrätt gäller mot uppvisande av giltigt kvitto samt återlämning av köpt vara i originalförpackning.

        Vill du av någon anledning returnera något så rekommenderar vi att varor och deras originalförpackningar återlämnas i sådant skick att de kan säljas igen. Om du har hanterat varan och/eller förpackningen i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion, kan du bli skyldig ersättning för varans eller förpackningens värdeminskning.


        12. SÅ RETURNERAR DU EN VARA

        Returnera vara köpt i fysisk butik

        Besök någon av våra butiker inom 30 dagar efter ditt köp och ta kontakt med personalen på plats, de tar emot din retur och hanterar eventuella byten kostnadsfritt. Kom ihåg att ta med kvittot/orderkvittot. Om du har förskottsbetalat ordern i någon av butikerna så ta även med kassakvittot.

        Returnera vara köpt i webbutiken

        Dessa kan du antingen returnera i någon av våra fysiska butiker (se då stycket ovan) eller returnera via postpaket enligt instruktionerna nedan. OBS, Byten måste alltid ske i någon av våra fysiska butiker.

        Returnera via postpaket

        Om du väljer att skicka din retur till oss är det mycket viktigt att vi tydligt kan förstå från vem paketet kommer och vad vi ska göra med innehållet. Därför vill vi att du använder orderkvittot och returfraktsedeln som ligger med i alla våra leveranser från webbutiken. Detta gör också att du slipper betala fraktkostnaden.

        1. I paketet från oss finns ett orderkvitto samt en förklistrad returfraktsedel med förbetalt porto. Markera på orderkvittot vilka varor du vill lämna tillbaka samt ev. kommentarer.
        2. Lägg returvarorna med originalförpackningar samt markerat orderkvitto i paketet. Återförslut ordentligt.
        3. Klistra fast returfraktsedeln över den adresslapp med din adress som redan sitter på paketets utsida.
        4. Lämna kostnadsfritt in paketet till ett av Postnords ombud, till exempel där du hämtade paketet.
        5. Du kommer att få en returbekräftelse när vi har mottagit din retur.

        Returnera varor från flera olika beställningar i samma paket

        Lägg med samtliga tillhörande orderkvitton med noteringar om vilka varor som du vill returnera, i paketet. Följ sedan instruktionerna i stycket ”Returnera via postpaket” ovan.

        Skicka retur utan Naturkompaniets returfraktsedel

        Väljer du att inte använda vår förebetalda returfraktsedel så bekostar du själv frakten samt ansvarar för varan tills den når oss, alltså även under transporten. I detta fall behöver du först meddela vår kundservice att du ångrar ditt köp, inom 30 dagar efter att du har mottagit orderns sista paket.

        Returnera varor från adress utanför Sverige

        Du står själv för fraktkostnaden. Vänligen kontakta vår kundservice för mer information.


        Vi förbehåller oss oss rätten att neka eller ta betalt för returer som inte uppfyller våra köpvillkor.


        13. KOSTNAD RETUR ELLER BYTE

        Det är kostnadsfritt att ångra, byta och returnera varor inom 30 dagar om du bor på en svensk adress och följer våra köpvillkor och instruktioner.

         

        14. ÅTERBETALNING

        För köp via Naturkompaniet.se som returneras är normal återbetalningstid 1-3 bankdagar, men senast 14 dagar. Ett butiksköp betalat med kort som returneras i butik kan vanligtvis återbetalas direkt. Skickar du din retur per post och har i förväg meddelat oss om den, har vi rätt att hålla återbetalningen tills det att vi mottagit varan från dig alternativt att du kan uppvisa bevis på att du återsänt varan.

        Normalt återbetalas pengarna till det betalsätt du använt vid köpet. Har du betalat ordern med kontokort återbetalar vi pengarna till samma kontokort. Har du beställt och betalat med presentkort sker återbetalningen till ditt presentkort. Varor beställda mot Klarna Faktura återbetalas via Klarna. Vid återbetalning av varor betalda med direktbankbetalning eller postförskott behöver vi uppgifter om ditt bank/postgirokonto.

        Var noga med att bifoga alla nödvändiga kontouppgifter med returpaketet eller ring in dina uppgifter till vår kundservice.

        15. REKLAMATION

        Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera i upp till tre år från köpet, dock inom skälig tid (två månader) från att ett fel upptäckts. Reklamationer kan antingen göras i någon av Naturkompaniets butiker eller genom att kontakta vår kundservice. Var beredd på att uppge relevant information för att vi ska kunna hantera din reklamation.

        Vid reklamation står Naturkompaniet för fraktkostnaderna inklusive ev. ersättningsleverans. Därför är det viktigt viktigt att använda frakthandlingarna som skickats från Naturkompaniet. Väljer du att själv bekosta frakten och hur varan skickas tillbaka till oss så ansvarar du också själv för varan fram tills att den når oss, alltså även under transporten. Produkten/-er som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av Naturkompaniet.

        Vill du reklamera en vara, kontakta först vår kundservice:
        E-post: info@naturkompaniet.se
        Tel: 08-20 03 42

        Paket skickas till:
        E-handel Naturkompaniet, Brogatan 141 Port 1, 894 35 Själevad


        16. TVIST

        I händelse av tvist där Naturkompaniet och kund inte kan komma överens avser vi att medverka i så kallat Alternativt tvisteförfarande (ADR - Alternative Dispute Resolution) i enlighet med de av EU framtagna reglerna därikring (Lag (SFS 2015:671) om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden.

        Alternativt tvisteförande - ADR

        Avsikten med alternativt tvisteförfarande är att bl a att utanför domstol möjliggöra ett enkelt, effektivt och billigt sätt att lösa tvister mellan konsumenter och näringsidkare inom EU. Istället för domstol behandlas ärendet av neutrala tvistlösningsnämnder som för parterna, konsumenten och näringsidkaren, föreslår eller ålägger en lösning.

        Om du önskar få ditt ärende behandlat som ett alternativt tvistförfarande kontaktar du den lokala tvistlösningsnämnd som hanterar din fråga. För konsumenttvister inom Sverige är det Allmänna reklamationsnämnden (ARN):

        Allmänna reklamationsnämnden
        Box 174
        Stockholm, 10123
        Sverige
        http://www.arn.se (öppnas i nytt fönster)

        Vid eventuell tvist följer Naturkompaniet Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

        Tvistlösning online - ODR

        Är du som kund missnöjd med en köpt vara eller tjänst från Naturkompaniet, kan du anmäla ärendet via ARN:s webbplats, se ovan, eller till en EU-gemensam webbplats för att få din tvist prövad online, så kallad ODR (Online Dispute Resolution).

        EU:s webbplats för tvistlösning på nätet finner du här: http://ec.europa.eu/odr (öppnas i nytt fönster).

        Våra uppgifter:
        Naturkompaniet AB
        Postadress: Box 177, 891 24 Örnsköldsvik, Sverige.
        Org.nr: 556433-7037
        E-post: info@naturkompaniet.se
        Telefon: 08-20 03 42

         

        17. MEDLEMSKLUBBEN 365

        Att vara medlem i vår kundklubb 365 är fullt av fördelar. Du får bonus på dina köp hos oss, du får magasinet 365 direkt hem i brevlådan, erbjudanden bara riktade till medlemmar samt specialinbjudningar.

        Medlemskapet är kostnadsfritt och utan bindningstid, du kan när som helst begära att avsluta ditt medlemskap. Att ha gjort ett köp hos Naturkompaniet är inte ett krav för medlemskap, däremot begär vi att du har ett svenskt personnummer och är folkbokförd i Sverige.

        Du behöver inget medlemskort, när du som medlem gör ett köp i någon av våra butiker så registreras det i ditt medlemsprofil mot uppvisande av ID-handling. I webbutiken loggar du in för att köpet ska registreras på din medlemsprofil. Legitimeringen/inloggningen syftar enbart till att du ska kunna få din kundbonus.

        Läs de fullständiga villkoren för medlemskap i kundklubb 365 här: https://www.naturkompaniet.se/service/365-medlemsvillkor/ (öppnas i nytt fönster)


        18. PERSONUPPGIFTER

        De personuppgifter du lämnar till Naturkompaniet AB hanteras med största respekt och vi ber om ditt samtycke till att vi använder insamlad information för att fullgöra våra åtaganden mot dig och tillhandahålla den service du förväntar dig. Vi behöver dina personliga uppgifter för följande ändamål:

        - För att du ska kunna skapa ett personligt konto på Naturkompaniet.se.
        - För att vi ska kunna behandla din beställning och göra eventuell kreditkontroll
        - För att via SMS och e-post kunna meddela leveransstatus, eller kontakta dig i händelse av problem med leveransen av din order.
        - För att kunna beräkna den bonus du har rätt till som kundklubbsmedlem (kräver bl a personnummer och köptransaktioner)
        - För att kunna skicka och vårt magasin 365 och annan information om händelser och kampanjer på Naturkompaniet via t.ex. nyhetsbrev

        I vår dataskyddspolicy finner du samlad information om hur Naturkompaniet AB hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har kring dessa. Du har enligt lag rätt att få ta del av den information som vi har registrerad om dig, och få uppgifter ändrade eller raderade. För mer information om det vänligen läs vidare i vår dataskyddspolicy här. (öppnas i nytt fönster)

         

        19. FORCE MAJEURE

        Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i de här villkoren i händelse av ändrad lagstiftning, myndighets åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.

         

        20. LAGEN OM ELEKTRONISKA ANSLAGSTAVLOR

        Naturkompaniet följer Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor, som t ex gäller för kommentarer som publiceras av våra användare via Facebook på Naturkompaniet.se. Enligt lagen är vi skyldiga att ha uppsikt över publicerade kommentarer, och vi förbehåller oss därför rätten att gå igenom och ta bort meddelanden som innebär hets mot folkgrupp, uppvigling, barnpornografibrott, våldsskildring, annat material som kan verka stötande eller om en användare gjort sig skyldig till upphovsrättsintrång.

         

        21. BOLAGSINFORMATION

        Naturkompaniet AB är del av Frilufts Retail Europe AB med säte i Örnsköldsvik.

        Postadress: Box 177, 891 24 ÖRNSKÖLDSVIK
        Kontor: Kungstensgatan 38, 113 59 STOCKHOLM
        Org.nr: 556433-7037
        Momsregistreringsnummer: SE556433703701

        Kontakt: Naturkompaniets kundservice
        E-post: info@naturkompaniet.se
        Telefon: 08-20 03 42

        double-arrows-up
        Registrera dig för nyhetsbrevet

        Du har nästan klarat det. Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken i mejlet.
        Registrera dig för nyhetsbrevet

        Ange en giltig e-postadress