Förslag på märken

    Förslag på kategorier

      Förslag på sökning

        Produkter

        NATURKOMPANIETS KÖPVILLKOR


        Fraktfritt

        Hos Naturkompaniet är det alltid fraktfritt om du väljer att hämta ut din beställning i någon av våra butiker. Väljer du annat uthämtningsställe så är det fraktfritt vid beställningar över 500kr.

        Hämta ut paketet i butik

        Handla i vår webshop med leverans till butik så väntar produkten på dig och du kan enkelt prova, byta storlek eller returnera produkten direkt i butiken och du kan självklart få hjälp av vår kunniga personal. Observera att den normala leveranstiden är 3-5 arbetsdagar.

        Fria returer

        På Naturkompaniet kan du alltid själv välja om du vill hämta, byta och returnera en produkt i valfri butik eller kostnadsfritt skicka produkten tillbaka till oss.

        Läs mer om:


        1. Allmänt

        Följande villkor gäller för avtal med Naturkompaniet AB, nedan kallat "Naturkompaniet" eller "Vi" och gäller köp och leverans av vara/varor till kunder i Sverige samt kunder i de länder vi levererar till.
        Naturkompaniet säljer kläder och utrustning i fysiska butiker i enlighet med Konsumentköpslagen (1990:932). Villkoren nedan gäller vid butiksköp utan där undantag är angivna som t ex villkor kring öppet köp och returnerade varor.

        Naturkompaniet säljer även kläder och utrustning via webbutiken på Naturkompaniet.se, i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Naturkompaniet är medlem i Svensk Digital Handel, intresseorganisationen för svensk e-handel, och uppfyller dess krav för certifieringen Trygg e-handel.

        Naturkompaniet säljer till privatpersoner och företag där i det senare fallet, syftet är att företagets anställda ska nyttja produkterna. Naturkompaniet säljer inte till företag för vidareförsäljning. Vid misstanke om vidareförsäljning förbehåller sig Naturkompaniet rätten att neka köp/ makulera order.

        Naturkompaniet förbehåller sig rätten att uppdatera dessa köpvillkor om skäl för det föreligger utan att meddela kund, och rekommenderar därför att kund läser villkoren inför varje köp.

        2. Priser

        Pris anges i svenska kronor, SEK, och inkluderar moms, vilken redovisas på orderbekräftelsen/ kvittot. Det gäller för kunder med adress inom EU. Vi reserverar oss för eventuella prishöjningar, momsjusteringar, valutaförändringar, tryckfel, prisfel, slutförsäljningar, lagerfel etc.


        PRISER OCH RABATTKODER I WEBBUTIKEN
        Vid köp i webbutiken gäller att en produkt som redan skickats från vårt lager påverkas inte av en eventuell höjning eller sänkning av priset som sker efter ordertillfället, i form av t ex kampanjer, rea, eller förändrad prissättning.
        Naturkompaniets kampanjer är alltid tidsbegränsade. För att ta del av olika kampanjer ger vi ibland ut rabattkoder som ska anges i varukorgen innan ordern skickas in. Koderna är i regel bara giltiga för ett köp och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Vi ber dig som använder en rabattkod att kontrollera extra noga att priset på din order blivit korrekt innan du klickar på ”Köp nu”. Är priset inte korrekt, kontakta Kundservice. Naturkompaniet förbehåller sig rätten att vid missbruk eller otillbörligt bruk av kampanjer eller rabattkoder, makulera order. Koder och kampanjer som publicerats på andra hemsidor än Naturkompaniet.se tar vi inte ansvar för.
        För eventuella tillkommande fraktavgifter, läs mer nedan under Fraktavgift.

        3. Betalningsansvar och åldersgräns

        Att lägga en order via Naturkompaniet.se medför betalningsskyldighet. Du som kund godkänner det betalningsansvaret genom att acceptera våra köpvillkor i kassasteget och klicka på knappen "Köp nu".

        Naturkompaniet expedierar inte beställningar till personer under 18 år utan godkännande av målsman.

        4. Betalning

        Att handla hos Naturkompaniet är enkelt och säkert. Det finns flera olika sätt du kan betala på. Förutom kontanter i SEK som gäller som betalning i våra fysiska butiker kan du både i butik och i webbutiken betala med följande:

        • Betalkort (MasterCard, Maestro, VISA kredit-/kontantkort, VISA Electron)
        • Naturkompaniets presentkort

        För kunder med bostadsadress i Sverige och svenskt personnummer (krav för faktura) finns dessa alternativ:
        • Klarna Faktura

        Köp på Naturkompaniet.se kan också utföras med:
        • Direktbank (Handelsbanken, Swedbank, Nordea, SEB, Sparbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken). Observera att online köp av presentkort endast kan betalas med direktbank.

        Kunder bosatta utanför Sverige kan betala med följande:
        • Betalkort (MasterCard, Maestro, VISA kredit-/kontantkort, VISA Electron)

        Naturkompaniet tillämpar s k omnikanal vilket innebär bland annat att du som kund kan besöka en fysisk butik och där antingen själv lägga en order i vår webbutik, eller låta någon av våra butikssäljare göra det åt dig. Leverans av varan kommer då ske senare medan betalning sker i butiken vid beställningstillfället. Betalningen i förskott är ett krav för att beställningen ska kunna läggas och expedieras. Du kan som kund ångra köpet både innan och efter varan levererats. Full återbetalning av köpesumman sker då, se avsnittet Återbetalning nedan.

         

        BETALNING MED KORT
        Kortbetalningar på Naturkompaniet.se hanteras av vår samarbetspartner, Adyen, för att garantera snabb och säker betalning. När du väljer det betalningsalternativet reserveras beloppet på ditt kontokort vid din beställning och betalning genomförs först när varorna skickas från oss. Naturkompaniet garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds via webbutiken är säkra. Läs mer om säkerhet kring betalningar under det egna kapitlet Säkra betallösningar i webbutiken nedan.


        NÄR SKER BETALNINGEN?
        När du gör beställningen online med kortbetalning auktoriseras kortet först, och du får ett e-postmeddelande som bekräftar att beställningen har kommit fram till Naturkompaniet. Vi drar inga pengar från kortet förrän vi har behandlat din order och skickat den från vårt lager. Om kortet inte blir auktoriserat visas ett meddelande på skärmen om att betalningen misslyckades. Du uppmanas då istället använda en annan betalningsmetod.

        FAKTURA
        För betalning med faktura samarbetar Naturkompaniet med Klarna AB, som gör en kreditprövning vilken i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

        Viktigt att notera vid köp på Naturkompaniet.se:

        • Fakturan från Klarna skickas inte i varupaketet utan via e-post, till den e-postadress du anger vid beställningen.
        • Fakturan skickas så snart vi expedierat din beställning. Du har då 14 dagar från det datumet att betala fakturan, om du inte valt annat upplägg med delbetalning.
        • Vid val av faktura måste din beställning levereras till adressen där du är folkbokförd. Det medför att när du fyller i dina uppgifter om leveransadress i webbutikens kassa, måste den överensstämma med din folkboksföringsadress.

        Fakturabetalning innebär en tillkommande avgift på 19 SEK. Fakturan ska vara betald inom 14 dagar från fakturadatum. Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift från Klarna. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. För frågor kring din faktura från Klarna hänvisar vi till Klarna kundservice (öppnas i nytt fönster). Där hittar du uppgifter såsom telefonnummer och öppettider.

        DELBETALA FAKTURA
        Om du redan lagt en beställning och önskar dela upp din faktura så erbjuder Klarna ”flexibel delbetalning” där din faktura kan omvandlas till delbetalningar. Det innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Du kan välja att dela din betalning på 6, 12 eller 24 månader.


        DIREKTBETALNING GENOM DIN BANK
        Du som är ansluten till Internetbank hos SEB, Nordea, Swedbank, Handelsbanken, Sparbanken, Länsförsäkringar eller Skandiabanken kan välja att betala direkt via ditt bankkonto när du beställer på Naturkompaniet.se. När du väljer direktbetalning som betalningsalternativ skickas du automatiskt vidare till din bank och loggar in på vanligt sätt. Betalningen genomförs sedan direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen. Om du betalar med direktbetalning via bank sker transaktionen direkt och pengarna dras omedelbart från ditt konto.
         

        5. Presentkort och bonuscheckar

        Naturkompaniets presentkort och bonuscheckar är enkla att använda och kan nyttjas som betalmedel både i våra butiker och i webbutiken. Betala hela beloppet eller använd presentkortet/ bonuschecken som delbetalning vid ditt köp.


        VILLKOR FÖR PRESENTKORT OCH BONUSCHECKAR
        Naturkompaniets presentkort finns som fysiska kort som köps i butik, och e-post eller sms, som du köper i webbutiken. Presentkorten är giltiga i tre år från köp- eller aktiveringsdatum, exakt slutdatum framgår på baksidan av det fysiska kortet eller i sms/ e-postmeddelande.

        Naturkompaniets bonuscheck skickas som e-postmeddelande till medlemmar i kundklubb 365 en gång per år. Beloppet baseras på en procentuell andel av dina köp och returer hos Naturkompaniet som överskrider 2000 kr under föregående kalenderår. Bonuschecken är giltig i minst sex månader, exakt slutdatum framgår i e-postmeddelandet.
        Läs mer om kundklubben och medlemsbonus här»

        För både presentkort och bonuscheckar gäller att när giltighetsperioden har gått ut kan de inte användas som betalningsmedel vid köp, inte återaktiveras och eventuellt resterande värde kan inte återbetalas.

        Värdet på presentkort och bonuscheckar kan inte lösas in mot pengar.

        Köp av presentkort kan inte returneras.

        Om du returnerar en vara/varor betalda med Naturkompaniets presentkort och/eller bonuscheck, kommer återbetalning i första hand ske till ditt befintliga presentkort/ bonuscheck. Alternativt utfärdar vi ett nytt digitalt presentkort/ ny bonuscheck om giltighetsdatumet har passerats på ditt ursprungliga presentkort eller bonuscheck.
        Presentkort och bonuscheckar är värdehandlingar som vi ber dig vara rädd om. Naturkompaniet kan inte hållas ansvarig eller ersättningsskyldig för borttappade eller stulna presentkort/ bonuscheckar, eller om dessa blivit avaktiverade eller skadade så att de inte kan användas.

         

        6. Säkra betalningslösningar i webbutiken

        Naturkompaniet garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds via webbutiken på Naturkompaniet.se är säkra. För betaltransaktioner samarbetar vi med Adyen som säkerställer att ditt kortnummer skickas genom en krypterad förbindelse med SSL (Secure Sockets Layer), en industristandard för säkra betalningstransaktioner. Adyen uppfyller även kraven för PCI DSS (Payment Card Industry Standard Data Security Standard) - en standard för säker hantering av kortinformation framtaget av de internationella kortnätverken MasterCard och Visa. I praktiken innebär det att Naturkompaniet inte har tillgång till några kortuppgifter eller annan information som gäller din betalning, utan dessa hanteras av Adyen.
         

        7. Fraktavgift vid köp i webbutiken

        Vid beställningsvärde över 500 kr (SEK), eller om du väljer att hämta ditt paket i någon av våra butiker, så tillkommer ingen fraktavgift. Vid beställningsvärde under 500 kr är fraktkostnaden 50 kr för leverans inom Sverige. För frakt till adress i annat land än Sverige inom EU är avgiften SEK 175. För frakt till land utanför EU är avgiften SEK 140
        Om din beställning måste delas upp på fler än en leverans, debiteras du inte extra fraktavgifter för efterföljande leveranser.

        8. Leveranser

        LEVERANS TILL VALFRI NATURKOMPANIET BUTIK
        Vid ett köp på Naturkompaniet.se kan du, som har bostadsadress i Sverige, välja att få ordern levererad till en valfri Naturkompanietbutik för att där själv hämta ut paketet.
        Du blir meddelad via e-post när paketet finns att hämta, och behöver vid avhämtningen kunna uppvisa en giltig ID-handling. Anlitar du ett ombud att hämta ut ditt paket behöver denne kunna visa både sin egen och din giltiga ID-handlingar.
        Paket som levereras till butik ligger kvar ca 14 dagar. Kontakta vår kundservice om du behöver förlänga perioden. Om paketet inte hämtas ut eller vi blir meddelade om fördröjd uthämtning, går paketet i retur och vi förbehåller oss rätten att ta en administrativ avgift. Läs mer nedan under Ej utlösta paket.

        Om vi har de produkterna du önskar beställa i lager så är leveranstiden 3-5 arbetsdagar. Måste vi beställa produkten/produkterna tar det i regel mellan 5-8 arbetsdagar, med reservation för att leveranstiden kan bli längre i enskilda fall. Om din beställning av någon anledning skulle bli försenad, kontaktar vi dig. Din beställning kan behöva delas upp på fler än en leverans, vilket innebär att paket kommer fram med olika ankomstdatum. Det framgår då av leveransbeskedet (email) att fler leveranser väntas. Du har alltid rätt att häva köpet hos oss vid en eventuell leveransförsening.

         

        LEVERANS TILL UTLÄMNINGSSTÄLLE
        Alla våra leveranser inom Sverige sker med Postnord och det innebär att paketet kommer till Postnords ombud, t.ex. en livsmedelsbutik eller annat utlämningsställe på din hemort.

        Om du uppgav uppgifter om e-postadress och/eller mobilnummer vid din beställning, kommer du få uppgifter om kolli-ID skickat till dig så snart Postnord mottagit ditt paket för leverans. Med hjälp av kolli-ID kan du bevaka ditt pakets status på Postnords hemsida. Om du har några specifika önskemål gällande leveransen kontakta alltid vår kundservice så försöker vi hitta en lösning.



        När paketet anlänt till utlämningsstället skickas en avi till dig. Om du anger ditt mobiltelefonnummer vid beställningen så får du ett ankomstmeddelande via sms. Om du är bosatt i Sverige och vi har de produkterna du önskar beställa i lager så är leveranstiden 3-5 arbetsdagar. Måste vi beställa produkten/produkterna tar det i regel mellan 5-8 arbetsdagar, med reservation för att leveranstiden kan bli längre i enskilda fall. Om din beställning av någon anledning skulle bli försenad, kontaktar vi dig. Din beställning kan behöva delas upp på fler än en leverans, vilket innebär att paket kommer fram med olika ankomstdatum. Det framgår då av leveransbeskedet (email) att fler leveranser väntas. Du har alltid rätt att häva köpet hos oss vid en eventuell leveransförsening.

        Efter att paketet levererats till Postnords ombud så ligger det kvar i cirka 14 dagar. För frågor kring din paket, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare. Har du som företag lagt en beställning kommer paketet att skickas med Företagspaket. Paketet levereras då till företagets leveransadress på vardagar mellan kl. 08.00-16.00. Postnord levererar ut paketet oanmälda och skulle det inte finnas någon mottagare på plats kommer en avi att lämnas. Med hjälp av avin kan företaget hämta ut paketet på Postnords centrallager eller Postnords Åkeri.



        9. Leveranser utanför Sverige

        Vi skickar beställningar till länder inom Europeiska Unionen (EU) samt till några länder utanför EU. För närvarande är fraktkostnad till adresser inom EU SEK 175 inklusive moms per paket, och till adresser utanför EU SEK 140.

        Betalning för beställningar som ska skickas utanför Sverige kan endast ske med kontokort. För order som skickas utanför EU kan lokala tullavgifter och/eller administrativa avgifter tillkomma. Tullavgiften baseras normalt på beställningens belopp, och betalningen sker i samband med att du hämtar ut paketet. Som exempel, den administrativa avgiften i Norge är 217 NOK.


        Leveranstiden till mottagare bosatt utanför Sverige blir någon dag längre än leveranstiden inom Sverige. För mer detaljerade uppgifter kontakta oss info@naturkompaniet.se eller ring +46 (0)8 20 03 42 så hjälper vi dig.

        10. Ej utlösta paket

        Vi förbehåller oss rätten att debitera kunden en avgift för ett paket som inte hämtats ut från ombudet. Avgiften (för närvarande 250 SEK) avser kostnaden för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnad.

        Paketet ligger kvar i cirka 14 dagar från ankomstdagen hos ditt ombud. För frågor kring din paket, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.

        11. Öppet köp i butik

        Vid köp i någon av våra fysiska butiker erbjuder Naturkompaniet dig 30 dagars öppet köp mot uppvisande av kvitto och återlämning av originalförpackning. Observera att öppet köp inte gäller för presentkort, underkläder, badkläder och brutna plomberade varor.

        12. Ångerrätt och ångerfrist

        När du handlar på Naturkompaniet.se har du ångerrätt på 16 dagar*, och sedan ytterligare 14 dagar att sända oss din vara i retur. Inom de första 16 dagarna ska du ha meddelat oss ditt beslut om att ångra köpet. Du behöver inte ange något skäl, men vi är glada om vi får återkoppling på vad du inte är nöjd med så vi har en chans att rätta till det.

        *Enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59) har du ångerrätt vid köp på webben inom 14 dagar, vilket vi förlängt till 16 dagar. Perioden kallas ångerfristen och gäller från den dag du, eller det ombud du anlitat, har mottagit varan. Om du har beställt varor i en och samma beställning som levereras var för sig, dvs i två paket eller fler, så gäller ångerfristen från dagen du, eller det ombud du anlitat, mottagit det sista paketet.
         

        13. Hur du returnerar eller byter

        Du kan byta eller lämna tillbaka produkten i valfri butik oavsett i vilken butik du gjorde inköpet från början, det innefattar även köp gjorda på Naturkompaniet.se.
        Du har som kund rätt att öppna och undersöka/prova produkten. Vid en eventuell retur rekommenderar vi att produkt och förpackning återsänds i sådant skick att de kan säljas igen. Om du som konsument har hanterat varan och/eller förpackningen i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och/eller funktion, kan du bli skyldig att ersätta Naturkompaniet för varans eller förpackningens värdeminskning.

        Observera att bytes-/returrätt gäller inte brutna plomberade varor och presentkort.

        Vill du på distans utöva ångerrätten för köp på Naturkompaniet.se ska du till Naturkompaniet (se adress nedan) skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut, t.ex. ett via e-post eller brev per post, innan ångerfristen (se ovan) gått ut. Meddelandet ska innehålla ditt namn, adress, kundnummer eller personnummer, ordernummer och vilka artiklar du vill returnera eller om det gäller hela ordern. Ange också helst kontaktuppgifter där vi kan nå dig dagtid.
        Du kan använda Konsumentverkets mall för Ångerblankett (öppnas i nytt webbläsarfönster), men du måste inte använda den.

        Vill du returnera eller byta en vara, kontakta kundservice:

        E-post: info@naturkompaniet.se

        Endast brev: Kungstensgatan 38, 113 51 Stockholm

        Paket skickas till:
        E-handel Naturkompaniet, Brogatan 141 Port 1, 894 35 Själevad

        Tel: 08-20 03 42

        Returen ska vara oss tillhanda utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag du meddelat oss om ditt beslut att ångra köpet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna, eller kan uppvisa bevis på att du återsänt varorna, innan denna 14-dagarsperiod löpt ut. I händelse att dina varor skickas till oss senare, förbehåller vi oss rätten att neka returen/bytet.
         

        14. Vad kostar det att returnera eller byta?

        Hos Naturkompaniet har du som kund alltid fri returfrakt inom Sverige. Vid en eventuell retur måste du använda dig av den bifogade returfraktsedeln för att Naturkompaniet ska stå för returfrakten, annars står du som kund för fraktavgiften. Väljer du att själv bekosta frakten och hur varan skickas tillbaka, så ansvarar du själv för varan tills den når oss, alltså även under transporten.
        Returfraktsedeln bifogas i ditt paket tillsammans med din beställning. Lägg ner produkterna som du önskar skicka tillbaka och märk paketet med "Kundretur". Naturkompaniet betalar även för frakt på paket som skickas tillbaka till dig vid en eller flera byten.
         

        15. Återbetalning

        Återbetalning kan ske i butik eller via vår kundservice. När återbetalning sker varierar beroende på betalsätt och returställe. Ett butiksköp betalat med kort som returneras i butik kan vanligtvis återbetalas direkt, och normal återbetalningstid för köp via Naturkompaniet.se är 1-3 bankdagar från att vi har mottagit varan. Undantagsvis kan återbetalning dröja längre, dock senast 14 dagar efter att vi mottagit varan från dig, alternativt att du kan uppvisa bevis på att du återsänt varorna.

        Har du beställt och betalat orden med kontokort återbetalar vi pengarna till kortet. Har du beställt och betalat via Klarna Faktura eller delbetalning sker återbetalningen via Klarna Faktura. Vid återbetalning av varor betalda med direkt bankbetalning sätter vi in pengarna på ditt bankkonto eller postgiro inom senast 14 dagar. Har du beställt och betalat med presentkort sker återbetalningen till ditt presentkort. Var noga med att bifoga alla nödvändiga kontouppgifter med returpaketet eller ring in dina uppgifter till vår kundservice.
         

        16. Reklamation

        Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera i upp till tre år från köpet, dock inom skälig tid (två månader) från att ett fel upptäckts. Reklamationer kan göras både i butik eller genom att kontakta Naturkompaniets kundservice. Om du kontaktar vår kundservice inför en reklamation så har vi möjlighet att snabbare hantera ärendet. Var beredd på att uppge ditt fullständiga namn, ordernummer samt vilken produkt det gäller. Ersättningsleveransen sker helt utan kostnad för dig. Vid reklamation står Naturkompaniet för fraktkostnader, det är därför viktigt att använda sig av frakthandlingarna som skickats från Naturkompaniet. Väljer du att själv bekosta frakten och hur varan skickas tillbaka, så ansvarar du själv för varan tills den når oss, alltså även under transporten.
        Produkten/-er som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av Naturkompaniet.
        Vill du reklamera en vara, kontakta kundservice 

        E-post: info@naturkompaniet.se
        Endast brev: Kungstensgatan 38, 113 51 Stockholm

        Paket skickas till:
        E-handel Naturkompaniet, Brogatan 141 Port 1, 894 35 Själevad

        Tel: 08-20 03 42
         

        17. Tvist

        I händelse av tvist där Naturkompaniet och kund inte kan komma överens avser vi att medverka i s k  Alternativt tvisteförfarande (ADR, Alternative Dispute Resolution) i enlighet med de av EU framtagna reglerna därikring (Lag (SFS 2015:671) om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden.

        AlLTERNATIVT TVISTEFÖRFARANDE - ADR
        Avsikten med alternativt tvisteförfarande är att bl a att utanför domstol möjliggöra ett enkelt, effektivt och billigt sätt att lösa tvister mellan konsumenter och näringsidkare inom EU. Istället för domstol behandlas ärendet av neutrala tvistlösningsnämnder som för parterna, konsumenten och näringsidkaren, föreslår eller ålägger en lösning.

        Om du önskar få ditt ärende behandlat som ett alternativt tvistförfarande kontaktar du den lokala tvistlösningsnämnd som hanterar din fråga. För konsumenttvister inom Sverige är det Allmänna reklamationsnämnden (ARN):
        Allmänna reklamationsnämnden
        Box 174
        Stockholm, 10123
        Sverige
        http://www.arn.se (öppnas i nytt fönster)

        Vid eventuell tvist följer Naturkompaniet Allmänna Reklamationsnämndens beslut. 

 

        TVISTLÖSNING ONLINE - ODR
        Är du som kund som är missnöjd med en köpt vara eller tjänst från Naturkompaniet, kan du anmäla ärendet via ARN:s webbplats, se ovan, eller till en EU-gemensam webbplats för att få din tvist prövad online, s k ODR (Online Dispute Resolution). EU:s webbplats för tvistlösning på nätet finner du här http://ec.europa.eu/odr (öppnas i nytt fönster).

        Naturkompaniet AB
        Postadress: Box 177, 891 24 Örnsköldsvik, Sverige.
        Org.nr: 556433-7037
        E-post: info@naturkompaniet.se

        Telefon: 08-20 03 42
         

        18. Medlemsklubben 365

        Att vara medlem i vår kundklubb 365 är fullt av fördelar. Du får bonus på dina köp hos oss, du får magasinet 365 direkt hem i brevlådan, och erbjudanden bara riktade till medlemmar samt specialinbjudningar. Medlemskapet är kostnadsfritt och utan bindningstid, du kan när som helst begära att avsluta ditt medlemskap. Att ha gjort ett köp hos Naturkompaniet är inte ett krav för medlemskap, däremot begär vi att du har ett svenskt personnummer och är folkbokförd i Sverige. Du behöver inget medlemskort, utan när du som medlem gör ett köp i våra butiker registreras det mot uppvisande av ID-handling, och i webbutiken loggar du in för att köpet ska registreras på din profil. Legitimeringen/inloggningen syftar enbart till att du ska kunna få din kundbonus. Läs de fullständiga villkoren för medlemskap i kundklubb 365 här, https://www.naturkompaniet.se/service/365-medlemsvillkor/ (öppnas i nytt fönster)
         

        19. Personuppgifter

        De personuppgifter du lämnar till Naturkompaniet AB hanteras med största respekt och i enlighet med Personuppgiftslagen SFS 1998:204 och EU Direktivet 95/46/EC. Genom att lämna dina personuppgifter samtycker du till att vi använder insamlad information för att fullgöra våra åtaganden mot dig och tillhandahålla den service du förväntar dig. Vi behöver dina personliga uppgifter för följande ändamål:

        • För att du ska kunna skapa ett personligt konto på Naturkompaniet.se.
        • För att vi ska kunna behandla din beställning och göra eventuell kreditkontroll
        • För att via SMS och e-post kunna meddela leveransstatus, eller kontakta dig i händelse av problem med leveransen av din order.
        • För att kunna beräkna den bonus du har rätt till som kundklubbsmedlem (kräver bl a personnummer och köptransaktioner)
        • För att kunna skicka och vårt magasin 365 och annan information om händelser och kampanjer på Naturkompaniet via t.ex. nyhetsbrev

        Naturkompaniet AB lämnar inte ut personuppgifter till tredje part, men den egna hanteringen av personuppgifter och databearbetning kan ske i system tillhandahållna av tredje part både inom och utanför EU (EES). I de fall personuppgifterna hanteras utanför EU, sker det med amerikanska system och vi säkerställer då att tredje part är ansluten till dataskyddsdirektivet Safe Harbour, ett avtal mellan EU och USA till skydd av personuppgifter. Naturkompaniet tillåter inte på något sätt att underleverantörerna använder uppgifterna i andra syften än de som angetts ovan av oss.
        Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har du rätt att få ta del av den information som vi har registrerad om dig, och få uppgifter ändrade eller raderade. Kontakta vår kundservice för vidare assistans. Personuppgiftsansvarig är Naturkompaniet AB, se Bolagsinformation nedan.
        Mer om PUL kan du läsa här på Rikdagens webbplats (öppnas i nytt fönster).
         

        20. Force Majeure

        Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i de här villkoren i händelse av ändrad lagstiftning, myndighets åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.

        21. Cookies

        En cookie är en fil som skickas från en websida, t.ex. www.naturkompaniet.se, till din dator där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en textfil (textbaserade cookies). Cookies används för att lagra inloggningsinformation samt din kundvagn när du surfar runt hos oss. Om din webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att göra någon beställning i vår webbutik. Du kan lätt ändra detta under inställningar i din webbläsare. Observera att vi inte använder cookies för att spara personlig information om dig.
         

        22. Lagen om elektroniska anslagstavlor

        Naturkompaniet följer Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor, som t ex gäller för kommentarer som publiceras av våra användare via Facebook på Naturkompaniet.se. Enligt lagen är vi skyldiga att ha uppsikt över publicerade kommentarer, och vi förbehåller oss därför rätten att gå igenom och ta bort meddelanden som innebär hets mot folkgrupp, uppvigling, barnpornografibrott, våldsskildring, annat material som kan verka stötande eller om en användare gjort sig skyldig till upphovsrättsintrång.
         

        23. Bolagsinformation

        Naturkompaniet AB är del av Frilufts Retail Europe AB med säte i Örnsköldsvik.
        Postadress: Box 177, 891 24 ÖRNSKÖLDSVIK
        Kontor: Kungstensgatan 38, 113 59 STOCKHOLM
        Org.nr: 556433-7037
        Momsregistreringsnummer: SE556433703701
        Kontakt: Naturkompaniets kundservice
        E-post: info@naturkompaniet.se

        Telefon: 08-20 03 42

        Våra toppmärken

        Registrera dig för nyhetsbrevet

        Du har nästan klarat det. Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken i mejlet.
        Registrera dig för nyhetsbrevet

        Ange en giltig e-postadress