/magasin-365/Events/service/hjalp-kontakt/

Förslag på märken

    Förslag på kategorier

      Förslag på sökning

        Produkter

        KRISBEREDSKAP


        1. Ha koll på sovsäcken

        Att hålla sig varm är väsentligt. Ha en sovsäck hemma, liggande på ett ställe där du kan hitta den även om det är mörkt. Filtar och täcken funkar såklart också, men en sovsäck är ännu bättre på att hålla dig varm. Funktionskläder som en varm ulltröja eller tunn dunjacka är också väldigt användbara.

        2. Elda mot fukten
        Det är sällan kylan som känns värst när strömmen går. Det är fukten. Att elda på något sätt hjälper. Tänd värmeljus, ett friluftskök eller en brasa om du har tillgång till kakelugn, öppen spis eller kamin. Men bär inte in grillen. Den förbrukar för mycket av rummets syre och sotar för mycket för att vara en hälsosam värmekälla.

        3. Slösa inte med värmen 
        Bor du i hus, försök inte hålla hela huset varmt. Gör som i gamla tider och samlas i köket. Stäng dörrarna och värm bara upp det rummet, med de värmekällor ni har och med er egen kroppsvärme. Laga mat där och sov där, tätt tillsammans. Då hjälps ni åt att hålla värmen.

        4. Lagra vatten
        Förvara dricksvatten i livsmedelsgodkända dunkar på ett mörkt och svalt ställe och byt ut det var tredje månad. För en familj med fyra personer behövs minst tio liter vatten per dygn, men allt är förstås bättre än inget. Orkar du inte ha vatten stående, ha i alla fall dunkar så du kan hämta vatten om kommunen ställer ut tankbilar. Ett vattenreningsfilter, som det man använder i friluftslivet, är också bra att ha hemma om man är osäker på kvaliteten på det vatten man har lagrat.

        5. Tryggt med vanlig mat
        Ha mat hemma så du inte behöver handla på en vecka. Tänk att det ska vara gott och vanligt. När du är ledsen och rädd på grund av det som händer runt dig är det tryggt att kunna äta mat man är van vid och som är lätt att laga. Särskilt gäller det barn. Gillar de makaroner och ketchup till vardags, servera det även i kris.

        6. Snabbt och energirikt
        Lagra gärna mat som kräver så lite vatten och så lite bränsle som möjligt att tillaga. Ris är bra mat med högt energiinnehåll, men kräver både vatten och tar lång tid att koka. Gryn och nudlar som man bara häller lite kokande vatten över och låter stå är bättre. Frystorkad mat eller konserver är också bra, om man tycker om det.

        7. Bränsle för en vecka
        Ha ett friluftskök hemma och öva på att använda det. När strömmen försvinner är friluftsköket ditt sätt att laga mat, men det är också en källa till värme. Se till att ha bränsle hemma så att det räcker för en veckas matlagning och lite extra för uppvärmning.

        8. Enas om rutiner
        Kom ihåg att din mobiltelefon troligtvis snabbt blir oanvändbar. En laddad powerbank är bra att ha liggande för att kunna ladda telefonen, men troligtvis är också nätet påverkat och kan vara svårt att använda. Prata i förväg igenom med familjen hur ni ska göra om ni inte kan komma i kontakt med varandra. Var möts ni? Ska barnen stanna på skolan eller gå hem? Prata med skolan vilka regler och rutiner de har. Oroa dig inte heller direkt om du inte får tag på nära och kära. Det behöver inte betyda det värsta. De kanske bara har fullt upp med praktiska bestyr eller har en urladdad telefon.

        9. Ha koll på kartan
        Ha fysiska kartor över närområdet om du inte känner varje gata utan och innan. Ofta sätter kommunen upp samlingsplatser, informationscenter och vattenutlämning och meddelar en adress till dessa, t ex via radio. Då kan det vara bra att kunna hitta dit även utan Google maps.

        10. Tänk på hygienen
        Fundera på hur du ska sköta hygienen om vattnet stängs av. Våtservetter som man gnuggar noga med räcker en bit. Kanske finns en sjö i närheten vars vatten kan användas i toaletten. Återanvänd vattnet på så många sätt som går. Diskvattnet kan bli spolvatten i toan, pastavatten går att diska hjälpligt i, och så vidare.

        11. Friluftslivet visar vägen
        Sist men inte minst – intressera dig för friluftsliv. Då får du mycket av all den här kunskapen och utrustningen av bara farten.
        double-arrows-up
        Registrera dig för nyhetsbrevet

        Du har nästan klarat det. Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken i mejlet.
        Registrera dig för nyhetsbrevet

        Ange en giltig e-postadress