Naturkompaniets köpvillkor
Läs mer om:
- Allmänt
- Priser
- Betalningsansvar & åldersgräns i webbutiken
- Betalning
- Presentkort & bonuscheckar
- Säkra betallösningar i webbutiken
- Fraktavgift
- Leveranser
- Leveranser utanför Sverige
- Ej utlösta paket
- Ångerrätt
- Bytesrätt & Öppet köp
- Så returnerar du en vara
- Återbetalning
- Reklamation
- Tvist
- Klubb Naturkompaniet
- Personuppgifter
- Force Majeure
- Lagen om elektroniska anslagstavlor
- Bolagsinformation
Fraktfritt
Hos Naturkompaniet är det alltid fraktfritt om du väljer att hämta ut din beställning i någon av våra butiker. Väljer du annat uthämtningsställe eller hemleverans så är det fraktfritt vid beställningar över 595 kr.
Hämta paket i butik
Handla i vår webshop med leverans till butik så väntar produkten på dig där. Du kan enkelt prova, byta storlek eller returnera produkten direkt i butiken där vår kunniga personal hjälper dig. Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar.
Fria returer
På Naturkompaniet kan du alltid själv välja om du vill hämta, byta och returnera en produkt i valfri butik eller kostnadsfritt* skicka produkten tillbaka till oss. (*Gäller för returer från adresser inom Sverige.)
1. Allmänt
Följande villkor gäller för avtal med Naturkompaniet AB, nedan kallat "Naturkompaniet" eller "Vi" och gäller köp och leverans av vara/varor till kunder i Sverige samt kunder i de länder vi levererar till.
Naturkompaniet säljer kläder och utrustning i fysiska butiker i enlighet med Konsumentköpslagen (1990:932). Villkoren nedan gäller vid butiksköp utom där undantag är angivna som t ex villkor kring öppet köp och returnerade varor. Naturkompaniet säljer även kläder och utrustning via webbutiken på Naturkompaniet.se, i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Naturkompaniet är medlem i Svensk Digital Handel, intresseorganisationen för svensk e-handel, och uppfyller dess krav för certifieringen Trygg e-handel. Naturkompaniet säljer till privatpersoner och företag där i det senare fallet, syftet är att företagets anställda ska nyttja produkterna. Naturkompaniet säljer inte till företag för vidareförsäljning. Vid misstanke om vidareförsäljning förbehåller sig Naturkompaniet rätten att neka köp/makulera order.
Naturkompaniet förbehåller sig rätten att uppdatera dessa köpvillkor om skäl för det föreligger, utan att meddela kund. Vi rekommenderar därför att kund läser villkoren inför varje köp.
2. Priser
Pris anges i svenska kronor, SEK, och inkluderar moms för order till mottagare inom EU. Momsbeloppet redovisas på orderbekräftelsen/kvittot. Vi reserverar oss för eventuella prishöjningar, momsjusteringar, valutaförändringar, tryckfel, prisfel, slutförsäljningar, lagerfel, leveransförseningar etc. i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.
Priser & rabattkoder i webbutiken
Vid köp i webbutiken gäller att en produkt som redan har skickats från vårt lager inte påverkas av en eventuell prishöjning eller -sänkning som sker efter ordertillfället, t.ex. vid kampanjer, rea, eller förändrad prissättning.
Naturkompaniets kampanjer är alltid tidsbegränsade. För att ta del av olika kampanjer ger vi ibland ut rabattkoder som för sin giltighet ska anges i webbutikens kassa innan ordern skickas in. Koderna är i regel bara giltiga för ett köp och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Vi ber dig som använder en rabattkod att kontrollera extra noga att priset på din order har blivit korrekt innan du klickar på ”Köp nu”. Är priset inte korrekt, vänligen kontakta Kundservice.
Naturkompaniet förbehåller sig rätten att vid missbruk eller otillbörligt bruk av kampanjer eller rabattkoder, makulera order. Koder och kampanjer som publicerats på andra hemsidor än Naturkompaniet.se tar vi inte ansvar för.
3. Betalningsansvar & åldersgräns i webbutiken
Att lägga en order via Naturkompaniet.se medför betalningsskyldighet. Du som kund godkänner det betalningsansvaret genom att acceptera våra köpvillkor i kassasteget och klicka på knappen "Köp nu".
För att handla på Naturkompaniet ska du ha fylt 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd att beställa från oss.
4. Betalning
I våra fysiska butiker och på naturkompaniet.se kan du betala med följande betalningsalternativ:
a) Betalkort*
b) Naturkompaniets presentkort
Köp på Naturkompaniet.se kan du även betala med:
c) Klarna Faktura**
d) Direktbank***
e) Swish
Kunder bosatta utanför Sverige kan endast betala med:
a) Betalkort (MasterCard, VISA kredit-/kontantkort)
*MasterCard och VISA kredit-/kontantkort
**Gäller för kunder med bostadsadress i Sverige och svenskt personnummer (krav för faktura)
***Handelsbanken, Swedbank, Nordea, SEB, Sparbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken. Observera att onlineköp av presentkort endast kan betalas med direktbank.
Beställ och betala i butik
Naturkompaniet tillämpar så kallad omnikanal vilket innebär bland annat att du som kund kan besöka en fysisk butik och där antingen själv lägga en order i vår webbutik, eller låta någon av våra butikssäljare göra det åt dig. Leverans av varan kommer då ske senare medan betalning sker i butiken vid beställningstillfället. Betalningen i förskott är ett krav för att beställningen ska kunna läggas och expedieras. Du kan som kund ångra köpet både innan och efter varan levererats. Full återbetalning av köpesumman sker då, se avsnittet Återbetalning nedan.
Betalning med kort
När du gör en beställning online med kortbetalning så auktoriseras först kortet. Du får därefter ett e-postmeddelande som bekräftar att beställningen har kommit fram till Naturkompaniet och köpbeloppet reserveras på ditt kort. Vi drar inga pengar från kortet förrän vi har behandlat din order och skickat den från vårt lager. Om kortet inte blir auktoriserat visas ett meddelande på skärmen om att betalningen misslyckades. Du uppmanas då istället använda en annan betalningsmetod.
Fakturabetalning
För betalningar mot faktura samarbetar Naturkompaniet med Klarna AB. Klarna AB gör en kreditprövning vilken i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post. Viktigt att notera vid fakturaköp:
- Fakturan från Klarna skickas inte fysiskt i varupaketet utan digitalt till den e-postadress du anger vid beställningen.
- Fakturan skickas så snart vi expedierat din beställning. Det är från detta datum du har 30 dagar på dig att betala fakturan.
- Beställningar med fakturabetalning kan enbart levereras till din folkbokföringsadress. Se till att leveransadressen är den adress där du är folkboksförd när du fyller i dina leveransuppgifter.
- Fakturabetalning innebär en tillkommande avgift på 19 SEK.
Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift från Klarna. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. För frågor kring din faktura från Klarna hänvisar vi till Klarna kundservice (öppnas i nytt fönster). Där hittar du uppgifter såsom telefonnummer och öppettider.
Direktbetalning genom din bank
Du som är ansluten till Internetbank hos SEB, Nordea, Swedbank, Handelsbanken, Sparbanken, Länsförsäkringar eller Skandiabanken kan välja att betala direkt via ditt bankkonto när du beställer på Naturkompaniet.se. Denna transaktion sker via Trustly Group AB. När du väljer direktbetalning som betalningsalternativ skickas du automatiskt vidare till Trustly och loggar in på din bank på vanligt sätt. Betalningen genomförs sedan direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen. Om du betalar med direktbetalning sker transaktionen direkt och pengarna dras omedelbart från ditt konto.
Swish
Du som är ansluten till Swish kan genomföra betalning som dras direkt från ditt bankkonto. Betalsättet förutsätter att du har Swish samt BankID säkerhetsapp på mobilen. När du väljer Swish som betalningsalternativ fyller du i ditt mobilnummer som är kopplat till appen, sedan öppnar du Swish-appen på din mobila enhet och godkänner betalningen via ditt mobila Bank-ID för att slutföra köpet.
5. Presentkort & bonuscheckar
Naturkompaniets presentkort och bonuscheckar är enkla att använda och kan nyttjas som betalmedel både i våra butiker och i webbutiken. Betala hela beloppet eller använd presentkortet/bonuschecken som delbetalning vid ditt köp.
Villkor för presentkort
Naturkompaniets presentkort finns som fysiska kort som köps i butik. Det går också att köpa våra presentkort digitalt på Naturkompaniet.se med leverans per sms eller e-post samt via återförsäljare av presentkort, som exempelvis Huuray och Zupergift. Presentkorten är giltiga i tre år från köp- eller aktiveringsdatum. Exakt slutdatum framgår på baksidan av det fysiska kortet eller i sms/e-postmeddelande för digitalt kort. Presentkortet går att betala med i våra butiker i Sverige och på vår svenska hemsida. För presentkort till Naturkompaniet i andra länder hänvisar vi till Naturkompaniets hemsidor för respektive land.
När giltighetsperioden har gått ut kan inte längre presentkort användas som betalningsmedel vid köp och inte heller återaktiveras. Eventuellt resterande värde kan inte återbetalas när slutdatum passerats. Värdet på presentkort kan inte lösas in mot pengar. Köp av presentkort kan inte returneras. Om du returnerar en vara/varor betalda med Naturkompaniets presentkort kommer återbetalning av beloppet sättas in på ett nytt digitalt presentkort. Ifall endast en del av presentkortet nyttjats vid ett köp som sen returneras, kommer du ha kvar det ursprungliga presentkortet och få det returnerade beloppet återbetalt på ett ytterligare presentkort med en förnyad giltighetstid. Presentkort köpta via återförsäljare omfattas av samma villkor som presentkort köpta direkt hos oss.
Presentkort är en värdehandling som vi ber dig vara rädd om. Naturkompaniet kan inte hållas ansvarig eller ersättningsskyldig för borttappade eller stulna presentkort, inte heller om dessa blivit avaktiverade eller skadade så att de inte kan användas.
Villkor för bonuscheckar
Naturkompaniets bonuscheckar genereras två gånger per år, förutsatt att du som medlem samlat minst 1000 poäng vid tillfället för bonusgenereringen. Om du inte har uppnått 1000 poäng sparas poängen på ditt poängsaldo upp till 18 månader från intjänandedatumet. Bonuscheckarnas belopp kan användas som betalmedel i våra svenska butiker samt på naturkompaniet.se. Beloppet på din bonuscheck är en procentuell andel av ditt totala köpbelopp under senaste 18 månaderna, avräknat eventuella genomförda returer. När en bonuscheck genererats nollställs poängen. Beroende på vilken medlemsnivå du tillhör vid utfärdandet av bonuscheckar omvandlas dina poäng till bonuscheck enligt följande:
- Medlem: Bonuscheckens värde motsvarar 2% av antalet samlade poäng.
- Medlem+: Bonuscheckens värde motsvarar 5% av antalet samlade poäng.
Bonuscheckar kan användas som betalningsmedel vid köp i butik hos Naturkompaniet i Sverige och på naturkompaniet.se. Din bonuscheck finns tillgänglig i kassan, men ansvaret ligger på dig som medlem att meddela att du vill använda din bonuscheck. Bonuscheckar som tilldelats dig kan inte användas för redan gjorda köp, lösas in mot kontanter eller presentkort. Bonuscheckar är personliga och får endast användas av dig. Naturkompaniet förbehåller sig rätten att begära giltig legitimation från dig i syfte att identifiera dig som medlem.
Bonuscheckar måste användas i sin helhet. Om betalning sker med bonuscheck för produkter vars totala summa understiger bonuscheckens värde förfaller resterande belopp. Bonuschecken är giltig i cirka 6 månader från mottagandet. Kontrollera sista giltighetsdatum på respektive bonuscheck. Om bonuschecken inte löses in under denna tid kommer den att upphöra att gälla. Du kan se dina bonuscheckar och aktuell giltighetstid på "Mina sidor". Om det sker en retur där en bonuscheck använts återförs bonuschecken till medlemmen. Bonuschecken kan endast återfås vid ett tillfälle och är förbrukad om fler returer sker med samma bonuscheck.
Naturkompaniet förbehåller sig rätten att korrigera och/eller ta bort poäng och bonuscheckar:
- vid felaktig registrering.
- vid brott mot medlemsvillkoren.
- vid ändringar av medlemsvillkoren.
Om detta skulle ske kommer du att få ett meddelande från Naturkompaniet med information om skälet till korrigeringen.
Läs mer om Klubb Naturkompaniet och medlemsbonus »
6. Säkra betallösningar i webbutiken
Naturkompaniet garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds via webbutiken på Naturkompaniet.se är säkra. För betaltransaktioner samarbetar vi med Adyen som säkerställer att ditt kortnummer skickas genom en krypterad förbindelse med SSL (Secure Sockets Layer), en industristandard för säkra betalningstransaktioner. Adyen uppfyller även kraven för PCI DSS (Payment Card Industry Standard Data Security Standard) - en standard för säker hantering av kortinformation framtaget av de internationella kortnätverken MasterCard och Visa. I praktiken innebär det att Naturkompaniet inte har tillgång till några kortuppgifter eller annan information som gäller din betalning, utan dessa hanteras av Adyen.
För ytterligare säkerhet använder vi också 3D Secure, en teknik framtagen för att säkerställa kundens identitet. 3DSecure innebär att du får en extra möjlighet att verifiera att du är den verkliga kortinnehavaren, därmed är det mindre risk att ditt kort skulle användas i bedrägligt syfte om det hamnat i orätta händer.
7. Fraktavgift vid köp i webbutiken
Vid beställningsvärde över 595 kr (SEK), eller om du väljer att hämta ditt paket i någon av våra butiker, så tillkommer ingen fraktavgift. Vid beställningsvärde under 595 kr är fraktkostnaden 50 kr för leverans inom Sverige till något av PostNords ombud, eller 129 kr för hemleverans. För frakt till adress i annat land än Sverige inom EU är avgiften SEK 175.
Om din beställning måste delas upp på fler än en leverans, debiteras du inte extra fraktavgifter för efterföljande leveranser.
Vi kan dessvärre för närvarande inte expediera order till mottagare i länder utanför EU.
8. Leveranser
Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar. Vid långhelger, rea och perioder av hög orderingång kan leveranstiden bli förlängd. Vi gör vårt yttersta för att du ska få ditt paket så snabbt som möjligt. I leveransbeskedet finner du ett kollinummer som du kan använda för att spåra ditt paket via PostNords sajt eller i deras app. Om din beställning av någon anledning skulle bli försenad, kontakta vår kundtjänst. Du har alltid rätt att häva köpet hos oss vid en eventuell leveransförsening.
Din beställning kan behöva delas upp på fler än en leverans, vilket innebär att paket kommer fram med olika ankomstdatum. Det framgår då av leveransbeskedet (e-post) att fler leveranser väntas och du får ett kollinummer per paket.
Leverans till valfri Naturkompaniet butik
Vid ett köp på Naturkompaniet.se kan du som har bostadsadress i Sverige välja att få ordern levererad till en valfri Naturkompanietbutik för att där själv hämta ut paketet. Du blir meddelad via e-post när paketet finns att hämta, och behöver vid avhämtningen kunna uppvisa en giltig ID-handling. Anlitar du ett ombud att hämta ut ditt paket behöver denne kunna visa både sin egen och din giltiga ID-handlingar.
Paket som levereras till butik ligger kvar ca 14 dagar. Kontakta vår kundservice om du behöver förlänga perioden. Om paketet inte hämtas ut eller vi blir meddelade om fördröjd uthämtning, går paketet i retur och vi förbehåller oss rätten att ta en administrativ avgift. Läs mer nedan under "Ej utlösta paket".
Leverans till utlämningsställe
Alla våra leveranser inom Sverige sker med PostNord och det innebär att paketet kommer till PostNords ombud, t.ex. en livsmedelsbutik eller annat utlämningsställe på din hemort.
Om du uppgav uppgifter om e-postadress och/eller mobilnummer vid din beställning, kommer du att få uppgifter om kolli-ID skickat till dig så snart PostNord har mottagit ditt paket för leverans, alternativt att du följer leveransen i PostNord app. Med hjälp av kolli-ID kan du också bevaka ditt pakets status på PostNords hemsida. Om du har några specifika önskemål gällande leveransen, kontakta alltid vår kundservice så försöker vi hitta en lösning.
När paketet anlänt till utlämningsstället skickas en avi till dig. Om du har angett ditt mobiltelefonnummer vid beställningen får du istället ett ankomstmeddelande via sms.
Efter att paketet har ankommit till PostNords ombud så ligger det kvar i cirka 7 dagar. För frågor kring ditt paket, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.
Hemleverans Postnord
Inom Sverige erbjuds ett fördefinierat leveranstidsfönster där du inte behöver vara på plats för att kvittera sitt paket. Du som mottagare får en avisering via sms, mejl eller via PostNord App och väljer själv leveransdag och tidsintervall. Det finns också möjlighet för dig att anpassa leveransen efter behov. Till exempel genom att välja personlig leverans vid dörren eller välja att hämta ditt paket på ett av Postnords serviceställen istället. Du kan uppdatera och lägga till leveransinformation som exempelvis portkod direkt i PostNord App eller på Postnords hemsida. Vid hemleverans aviseras du när paketet är på väg och när det har levererats. Paketet går att följa i realtid med hjälp av karta, ETA och antal stopp före leveransen. Vänligen observera att vid leveranssätt MyPack-Home tar det normalt sett en dag längre än leveranssättet MyPack. För fullständiga villkor och information för hemleverans vänligen klicka här.
Leveranser för företag
Har du som företag lagt en beställning kommer paketet att skickas med Företagspaket. Paketet levereras då till företagets leveransadress på vardagar mellan kl. 08.00-16.00. PostNord levererar ut paketet oanmälda och skulle det inte finnas någon mottagare på plats kommer en avi att lämnas. Med hjälp av avin kan företaget hämta ut paketet på PostNords centrallager eller PostNords Åkeri.
9. Leveranser utanför Sverige
Vi skickar beställningar till länder inom Europeiska Unionen (EU). Gällande fraktkostnad till adresser inom EU är SEK 175 inklusive moms, per order. Betalning för beställningar som ska skickas utanför Sverige kan endast ske med kontokort.
Leveranstiden till mottagare bosatta utanför Sverige blir någon dag längre än leveranstiden inom Sverige. För mer detaljerade uppgifter kontakta oss på [email protected] eller ring +46 (0)8 20 03 42 så hjälper vi dig.
Vi kan dessvärre för närvarande inte expediera order till mottagare i länder utanför EU.
10. Ej utlösta paket
Vi förbehåller oss rätten att debitera kunden en avgift för ett paket som inte hämtats ut från ombudet. Avgiften (för närvarande 250 SEK) avser kostnaden för returfrakt, packmaterial, expeditionsavgift och hanteringskostnad. Paketet ligger kvar i cirka 7 dagar från ankomstdagen hos ditt ombud. För frågor kring ditt paket, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.
11. Ångerrätt
Du som har köpt dina varor på distans, exempelvis online, har rätt att frånträda ditt avtal med oss utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag då du eller en av dig utsett tredje part, som inte är transportföretaget, tar varan i fysisk besittning. Om du har beställt flera varor i en och samma order som vi delar upp och skickar i två paket eller fler, räknas de 14 dagarna från dagen då du eller en av dig utsett tredje part, som inte är transportföretaget, tar den sista varan i fysisk besittning.
Vill du utöva ångerrätten ska du skicka oss (Naturkompaniet AB, Box 177, 891 24 Örnsköldsvik, [email protected]) ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev avsänt per post eller e-post). Du kan använda den bifogade mallen (öppnas i nytt fönster), men du måste inte använda den.
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
Verkan av utövad ångerrätt
Om du frånträder avtalet med oss kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något. Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först. För mer information om återbetalningen, se punkt 14 nedan.
Du ska återsända varan till oss eller överlämna den till en av våra Naturkompaniets butiker utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. För mer information om hur du returnerar varan till oss, se punkt 13 nedan. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.
Vi kommer att betala kostnaderna för återsändandet av varan. Väljer du att inte använda vår förbetalda returfraktsedel så kommer du att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan. Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.
OBS! Ångerrätten gäller inte följande varor:
- Varor som är förseglade av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av dig. Detta gäller t.ex. friluftsmat eller kaffe, vattenrengöringstabletter och i vissa fall underkläder eller badkläder;
- Lösnummer av en tidning eller en tidskrift;
- Varor som är specialtillverkade efter dina anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel.
12. Bytesrätt & Öppet köp
Naturkompaniet erbjuder:
- 30 dagars öppet köp oavsett var hos oss du handlar, och bytesrätt i butik.
- Kostnadsfria returer i butik eller via postpaket med vår returfraktsedel.
- Kostnadsfria byten i våra butiker (byte gäller ej order på hemsidan med betalsätt Klarna).
För fullständiga villkor, läs nedan.
Vad gäller vid 30 dagars öppet köp & bytesrätt?
På Naturkompaniet har vi valt att erbjuda dig som kund 30 dagars öppet köp och bytesrätt oavsett om du handlar online eller i fysisk butik. Detta gäller utöver din lagstadgade ångerrätt i enlighet med punkt 11 ovan, som inte begränsas av följande villkor.
Du kan välja att inom 30 dagar:
- Returnera hela eller delar av ditt köp till oss och få tillbaka din betalning för respektive vara.
- Byta till annan vara/storlek/färg och betala eller få tillbaka ev. mellanskillnad. OBS! Alla byten måste ske i någon av våra fysiska butiker. Byten utförs ej på order med betalsätt Klarna.
Om du har beställt flera varor i en och samma order som vi delar upp och skickar i två paket eller fler, räknas de 30 dagarna från dagen som du eller det ombud du anlitat, har mottagit det sista paketet.
Vi förbehåller oss rätten att neka öppet köp eller byten som inte uppfyller våra köpvillkor.
Undantag från öppet köp & bytesrätt
OBS! Öppet köp och bytesrätt gäller inte följande varor:
- Presentkort;
- Varor som är förseglade av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av dig. Detta gäller t.ex. friluftsmat eller kaffe, vattenrengöringstabletter och i vissa fall underkläder eller badkläder;
- Lösnummer av en tidning eller en tidskrift;
- Klätterutrustning;
- Varor som är specialtillverkade efter dina anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel.
Varans skick & originalförpackning
Öppet köp och bytesrätt gäller enbart oanvända varor samt återlämning av köpt vara i originalförpackning.
13. Så returnerar du en vara
Returnera vara köpt i fysisk butik
Besök någon av Naturkompaniets butiker inom 30 dagar efter ditt köp och ta kontakt med personalen på plats, de tar emot din retur och hanterar eventuella byten kostnadsfritt. Kom ihåg att ta med kvittot/orderkvittot eller annat bevis på ditt köp. Om du har förskottsbetalat ordern i någon av butikerna så ta även med kassakvittot eller ett annat bevis på att varan är betald.
Returnera vara köpt i webbutiken
Dessa kan du antingen returnera i någon av våra fysiska butiker (se då stycket ovan) eller returnera via postpaket enligt instruktionerna nedan. OBS, Byten måste alltid ske i någon av våra fysiska butiker.
Returnera via postpaket
Det är viktigt att vi tydligt ser från vem paketet kommer och vad vi ska göra med innehållet, därför vill vi att du registrerar returen via PostNords returformulär. Vid registrering av returen skickas en QR-kod till den e-postadress och mobilnummer som du anger i formuläret. Ta med QR-koden till ett PostNord ombud för att kostnadsfritt skicka tillbaka din retur.
1. Registrera din retur i PostNords returformulär (öppnas i nytt fönster). Här är det viktigt att du anger ditt ordernummer! När din retur är registrerad får du en QR-kod till den e-postadress och mobilnummer du anger i formuläret.
2. Lägg returvarorna med originalförpackningar i paketet. Återförslut ordentligt.
3. Ta med paketet till ett PostNord ombud och visa upp den QR-kod du fick när du registrerade din retur så kan de skriva ut och klistra på din förbetalda returfraktsedel. Spara inlämningskvittot du får av ombudet.
4. Du kommer att få en returbekräftelse av oss när vi hanterat din retur på returavdelningen.
Returnera varor från samma order levererat i flera paket
Lägg med samtliga orderkvitton tillhörande produkterna du returnerar, med noteringar om vilka varor du vill returnera, i paketet. Detta gäller även om du vill göra returer från olika ordrar. Följ sedan instruktionerna i stycket ”Returnera via postpaket” ovan.
Skicka retur utan Naturkompaniets returfraktsedel
Väljer du att inte använda vår förbetalda returfraktsedel så bekostar du själv frakten. I detta fall behöver du först meddela vår kundservice inom ovanstående tidsfrister enligt punkt 11 eller 12 att du vill returnera en vara.
Returnera varor från adress utanför Sverige
Du står själv för fraktkostnaden. Vänligen kontakta vår kundservice för mer information.
14. Återbetalning
För köp via www.naturkompaniet.se som returneras är normal återbetalningstid 1-3 bankdagar efter att du mottagit ett returbevis från oss, men senast 14 bankdagar. Ett butiksköp betalat med kort som returneras i butik kan vanligtvis återbetalas direkt, men det kan dröja ett par dagar innan beloppet syns på ditt konto. Skickar du din retur per post och i förväg har meddelat oss om den, har vi rätt att hålla återbetalningen tills det att vi mottagit varan från dig alternativt tills dess att du kan uppvisa bevis på att du återsänt varan.
Vanligtvis återbetalas pengarna med det betalsätt du använt vid köpet. Har du betalat ordern med kontokort återbetalar vi pengarna till samma kontokort. Har du beställt och betalat med presentkort sker återbetalningen till ett nytt presentkort som skickas till dig per mejl. Det är inte möjligt för oss att återbetala belopp eller poäng till ett presentkort som tillhör en återförsäljare, istället återbetalas beloppet till ett Naturkompanietpresentkort och hanteras på samma sätt som presentkort köpta i våra butiker eller i vår webbutik. För frågor gällande återköp eller ångerrätt hos återförsäljare av presentkort ber vi dig vända dig till respektive återförsäljare.
Varor beställda mot Klarna Faktura återbetalas via Klarna, alternativt justeras/makuleras fakturan i de fall du inte betalat fakturan än. Vid återbetalning av varor betalda med direktbanksbetalning återbetalas pengarna till samma bankkonto. Vid order betald i butik eller mot postförskott behöver vi uppgifter om ditt bank/postgirokonto. Du kan bifoga alla nödvändiga kontouppgifter med returpaketet eller informera vår kundservice om dina relevanta uppgifter via telefon. I annat fall kommer vår returavdelning att kontakta dig per mejl där de efterfrågar dessa uppgifter.
15. Reklamation
Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera i upp till tre år från köpet, dock inom skälig tid (två månader) från att ett fel upptäckts. Reklamationer kan antingen göras i någon av Naturkompaniets butiker eller genom att kontakta vår kundservice. Butikspersonalen kan möjligen göra en snabbare bedömning av reklamationen på plats. Var beredd på att uppge relevant information för att vi ska kunna hantera din reklamation. Det är också viktigt att din produkt är nytvättad och rengjord innan du lämnar in den på reklamation, smutsiga produkter kan vi inte hantera eller skicka vidare för reparation.
Vid reklamation står Naturkompaniet för fraktkostnaderna inklusive ev. ersättningsleverans. Därför är det viktigt att använda frakthandlingarna som skickats från Naturkompaniet. Väljer du att själv bekosta frakten och hur varan skickas tillbaka till oss så ansvarar du också själv för varan fram tills att den når oss, alltså även under transporten. Produkten/-er som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av Naturkompaniet.
Vill du reklamera en vara, kontakta först vår kundservice:
E-post: [email protected]
Tel: 08-20 03 42
Paket skickas till:
E-handel Naturkompaniet, Brogatan 141 Port 1, 894 35 Själevad
16. Tvist
I händelse av tvist där Naturkompaniet och kund inte kan komma överens avser vi att medverka i så kallat Alternativt tvisteförfarande (ADR - Alternative Dispute Resolution) i enlighet med de av EU framtagna reglerna därikring (Lag (SFS 2015:671) om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden.
Alternativt tvisteförande - ADR
Avsikten med alternativt tvisteförfarande är att bl a att utanför domstol möjliggöra ett enkelt, effektivt och billigt sätt att lösa tvister mellan konsumenter och näringsidkare inom EU. Istället för domstol behandlas ärendet av neutrala tvistlösningsnämnder som för parterna, konsumenten och näringsidkaren, föreslår eller ålägger en lösning.
Om du önskar få ditt ärende behandlat som ett alternativt tvistförfarande kontaktar du den lokala tvistlösningsnämnd som hanterar din fråga. För konsumenttvister inom Sverige är det Allmänna reklamationsnämnden (ARN):
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
Stockholm, 10123
Sverige
http://www.arn.se (öppnas i nytt fönster)
Vid eventuell tvist följer Naturkompaniet Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
Tvistlösning online - ODR
Är du som kund missnöjd med en köpt vara eller tjänst från Naturkompaniet, kan du anmäla ärendet via ARN:s webbplats, se ovan, eller till en EU-gemensam webbplats för att få din tvist prövad online, så kallad ODR (Online Dispute Resolution).
EU:s webbplats för tvistlösning på nätet finner du här: http://ec.europa.eu/odr (öppnas i nytt fönster).
Våra uppgifter:
Naturkompaniet AB
Postadress: Box 177, 891 24 Örnsköldsvik, Sverige.
Org.nr: 556433-7037
E-post: [email protected]
Telefon: 08-20 03 42
17. Klubb Naturkompaniet
I Klubb Naturkompaniet belönas du inte bara för dina köp, utan också för hållbara val. Du kan samla poäng genom våra cirkulära tjänster såsom uthyrning, inlämning av friluftskläder för återvinning och återanvändning, inlämning till vår second hand eller reparation. Som medlem bidrar du även till Naturbonusen – initiativet där Naturkompaniet årligen bistår med pengar till utvalda organisationer och projekt som skyddar främjar natur, miljö och stärker friluftslivet i Sverige.
Dessutom får du exklusiva erbjudanden, inbjudningar till event och inspiration direkt i din inkorg via vårt nyhetsbrev. Du som registrerar ditt svenska personnummer kan även få vårt prisbelönta friluftsmagasin 365 direkt hem i brevlådan. Magasinet skickas ut till utvalda medlemmar baserat på aktivitetsgrad och köp. Kom ihåg att identifiera dig som medlem i kassan eller vara inloggad när du handlar på naturkompaniet.se för att samla poäng och ta del av dina förmåner!
Läs de fullständiga villkoren för medlemskap i Klubb Naturkompaniet här »
18. Personuppgifter
De personuppgifter du lämnar till Naturkompaniet AB hanteras med största respekt och vi ber om ditt samtycke till att vi använder insamlad information för att fullgöra våra åtaganden mot dig och tillhandahålla den service du förväntar dig. Vi behöver dina personliga uppgifter för följande ändamål:
- För att du ska kunna skapa ett personligt konto på Naturkompaniet.se.
- För att vi ska kunna behandla din beställning och göra eventuell kreditkontroll.
- För att via SMS och e-post kunna meddela leveransstatus, eller kontakta dig i händelse av problem med leveransen av din order.
- För att kunna beräkna den bonus du har rätt till som kundklubbsmedlem (kräver bl a personnummer och köptransaktioner).
- För att kunna skicka och vårt magasin 365 och annan information om händelser och kampanjer på Naturkompaniet via t.ex. nyhetsbrev.
I vår dataskyddspolicy finner du samlad information om hur Naturkompaniet AB hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har kring dessa. Du har enligt lag rätt att få ta del av den information som vi har registrerad om dig, och få uppgifter ändrade eller raderade. För mer information om det vänligen läs vidare i vår dataskyddspolicy (öppnas i nytt fönster).
19. Force majeure
Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i de här villkoren i händelse av ändrad lagstiftning, myndighets åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.
20. Lagen om elektroniska anslagstavlor
Naturkompaniet följer Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor, som t ex gäller för kommentarer som publiceras av våra användare via Facebook på Naturkompaniet.se. Enligt lagen är vi skyldiga att ha uppsikt över publicerade kommentarer, och vi förbehåller oss därför rätten att gå igenom och ta bort meddelanden som innebär hets mot folkgrupp, uppvigling, barnpornografibrott, våldsskildring, annat material som kan verka stötande eller om en användare gjort sig skyldig till upphovsrättsintrång.
21. Bolagsinformation
Naturkompaniet AB är del av Frilufts Retail Europe AB med säte i Örnsköldsvik.
Postadress: Box 177, 891 24 ÖRNSKÖLDSVIK
Kontor: Kungstensgatan 38, 113 59 STOCKHOLM
Org.nr: 556433-7037
Momsregistreringsnummer: SE556433703701
Kontakt: Naturkompaniets kundservice
E-post: [email protected]
Telefon: 08-20 03 42