Vi var gröna långt innan hållbarhetsfrågan kom högt upp på allas agendor. Redan på 1990-talet hade vi ett brett sortiment av miljöanpassade produkter och erbjöd reparationer. Hela värdekedjan – från leverantörer till användarfasen – ska präglas av långsiktighet och kvalitet. Här är viktiga exempel på hur vi arbetar för att minska vårt miljöavtryck och skapa positiv förändring.
Vi bygger långsiktiga affärsrelationer med varumärken och partners som delar våra värderingar. Vi vill att våra leverantörer arbetar systematiskt med hållbarhet, och vi finner tillsammans med dem nya vägar för att till exempel minska materialåtgång, överproduktion, spill och transporter.
Vårt främsta vapen i kampen för en bättre miljö är erbjuda produkter av hög kvalitet och oftast med tidlös design – och gärna tillverkade i Europa. Vår egen miljömärkning Ett grönare val guidar både leverantörer och kunder. Kraven för denna miljömärkning uppdateras kontinuerligt.
Våra butiker präglas av samma hållbarhetstänk. Vi strävar efter att göra grönare val när det gäller byggmaterial, skyltning, energiförbrukning och andra delar. E-handel är en växande och viktig del av verksamheten där vi också arbetar med att mäta och minska vår miljöpåverkan.
Vi ska göra det enklare för våra kunder att vistas i naturen – inte skapa ett uppskruvat köp-använd-släng-beteende. Ett led i det arbetet är att undvika stora reor. Utan att överdriva guidar vi till hållbara och långsiktiga val. I samma anda utvecklar vi vår uthyrningsverksamhet och vårt nya affärsområde äventyrsresor.
Vi erbjuder vaxning av kängor och G-1000-material samt utbildar i hur man tar hand om sin utrustning. Många av våra produkter går utmärkt att reparera, där vi tillsammans med våra partners kan hjälpa till allt från reservdelar till sömnad. Vi har digitala guider som vägleder till hur man kan vårda & reparera kläder och utrustning, samt återvinningsboxar i alla butiker.
Naturkompaniet är i dag ett välkänt varumärke. Engagemang och inspiration från oss kan skapa positiv förändring. Våra uppmärksammade Green Friday-satsningar, vårt magasin 365 och Naturbonusen är bara några exempel på hur Naturkompaniet vill bidra på ett positivt sätt.
Som företag är vi del i en global och komplex värdekedja, med stor miljöpåverkan. För att kunna skapa positiv förändring utanför vår egen verksamhet tror vi på samarbeten med andra företag och organisationer. Vi strävar efter att arbeta i enlighet med de tio principerna inom UN Global Compact och målen inom UN Sustainable Development Goals, samt är aktiva medlemmar inom textilbranschens Sustainable Apparel Coalition, Textile Exchange, Fair Labor Association, European Outdoor Group and the Micro-Fiber Consortium.
Det är viktigt att vi systematiskt granskar vår miljöpåverkan i alla led, och identifierar områden där vi kan förbättras. Så arbetar även våra systerföretag inom Frilufts Retail Europe, och vår gemensamma och årliga hållbarhetsredovisning ligger till grund för målen vi sätter upp.
Här finner du Fenix Outdoors CSR-rapporter och mer om hur vi arbetar med hållbarhet:
Våra toppmärken