Förslag på märken

    Förslag på kategorier

      Förslag på sökning

        Produkter

        Higg Index – viktig manual för hållbar handel

        Gemensamt hjälpmedel

        Redan 2009 startades den internationella branschföreningen Sustainable Apparel Coalition (SAC), på initiativ av Patagonia och Walmart. Huvudmålet var att ta fram ett gemensamt miljöverktyg för företag som tillverkar kläder, skor och utrustning. Verktyget skulle ge företagen möjlighet att mäta – och minska – sin miljöpåverkan under hela produktionskedjan. En grundtanke var och är också att företag bör analysera, mäta och redovisa sitt arbete på samma sätt, så att det går att göra jämförelser mellan olika företag. Resultatet blev The Higg Index, vars första version var klar 2012. Företag som Puma, Levi’s och H&M ställde sig snabbt bakom Higg index. Även Naturkompaniet baserar delvis sitt koncept Ett grönare val på Higg index principer.

        Nya versioner lanseras stegvis

        Sedan lanseringen 2012 har Higg index uppdaterats och breddats flera gånger. I nuläget består det av en serie verktyg, som belyser produkterna, produktionen och företagen som helhet. Företagen matar in olika värden, och verktygen räknar fram resultaten. Med hjälp av Higg index kan ett företag hela tiden se hur man ligger till genom hela produktionskedjan. Alla resultatet måste bli verifierade av en oberoende part.

        Systemets olika delar

        I mätsystemet ingår olika delar. MSI mäter olika materials miljöpåverkan. Det kan vara polyester, bomull eller silke, som ensamma eller ihopblandade med andra material används i hundratals olika skepnader inom industrin. MSI räknar ut varje materials påverkan när det gäller framför allt global uppvärmning, vattenåtgång och kemikalierester, men även punkter som skogsavverkning och djurskydd ingår. Ju lägre poäng produkten eller materialet får, desto bättre.

        Design- & livscykelanalys

        DDM-modulen kan användas i designstadiet, för att räkna ut och minimera miljöpåverkan av en specifik produkt redan på ritstadiet. En manual underlättar för designer och utvecklare att redan från början fatta rätt beslut i form av en poängskala. BRM-verktyget uppskattar produktens miljöpåverkan över varans hela livscykel. Allt från vattenanvändning under produktionen och energibehov till den färdiga varan. Varje steg kan analyseras, så att rätt beslut kan fattas under hela cykeln. Analysen kan även innefatta ett större sammanhang, till exempel på vilket sätt en fabrik kan bli bättre ur miljösynpunkt och vilka åtgärder som behöver vidtas.

        Transparens ett nyckelord

        Higg index är även ett transparent koncept som ska göra det enkelt att jämföra företag, som ofta har sina egna individuella märkningar. I dag är det frivilligt för företag som ansluter sig till systemet att redovisa sina resultat offentligt. Från och med år 2020 ska det vara obligatoriskt. Det kommer att underlätta jämförelsen av olika varumärken och produkter, både för butiker med höga miljöambitioner, som Naturkompaniet, och för konsumenterna. Transparensen gör det också möjligt att jämföra den egna verksamheten med andra företags värden och resultat.

        Används inom Fenix Outdoor

        Naturkompaniet ingår i Fenixkoncernen som bland annat har varumärken som Fjällräven, Primus, Tierra och Hanwag, men också butikskedjor som Partioaitta i Finland och Globetrotter i Tyskland. Higg index används som grundkoncept och vägvisare för alla textilvarumärken inom koncernen, men delvis även för skor. Det har även, som sagt, format delar av Ett grönare val-konceptet, som används på samma sätt av Naturkompaniet och de andra butikerna inom koncernen.

        double-arrows-up
        Tack för din registrering!

        Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken vi har skickat till den angivna e-postadressen.
        Tack för din registrering!

        Ange en giltig e-postadress