/magasin-365/Events/service/hjalp-kontakt/

Förslag på märken

    Förslag på kategorier

      Förslag på sökning

        Produkter

        KOLL PÅ FRUSNA VATTEN

        Redo för ispremiär  

        Det kan räcka med minusgrader i några dygn för att en mörk insjö ska förvandlas till en blänkande lekplats. Isar på sjöar och hav lockar till små och stora äventyr – men kom ihåg att det är äventyr som kan vara förenade med stor fara. En grundregel: isar varierar och går inte att bedöma med blotta ögat. På samma sjö kan isen vara tjock på vissa partier, och tunn på andra. Kärnisen är oftast mörk och klar, stöpisen innehål­ler luft och är gråvit. Om kylan håller i sig växer isen till nedåt och blir stabilare. Men ta aldrig för givet att den håller och kom ihåg att nedkylningen av kroppen går snabbt. Oavsett om det är promena­der, långfärdsskridskor, skidor eller fiske som lockar är det livsviktigt med bra iskunskaper. 

        Grundläggande isvett

        Var aldrig ensam på isen. Ha alltid med säkerhetsutrustning, även om du bara är ute på en promenad. Isdubbar ska alltid vara med. Lättåtkomliga, pre­cis under hakan och utanpå jackan. Ge dig aldrig ut på is som du inte är säker på att den håller – låt helst isen bli minst tio centimeter tjock innan du ger dig ut. Testa med ispiken. 

        Koll på geografi och väder 

        Även efter en lång tids kyla finns det ställen där isen ofta är sva­gare. Exempel på sådana platser är: I sund, över grund och runt uddar. Där bäckar har inlopp eller utlopp. Där det växer vass samt vid bryggor och broar. Saltvattenisar kan vara svårare att be­döma än sötvattenisar. Tänk också på att vågrörelser, båttrafik och väderomslag påverkar havs- och skärgårds­isar i större utsträckning. Värme och sol påverkar så klart isarna, ibland utan att det syns speciellt mycket på ytan. När temperaturen växlar snabbt mellan kalla nätter och varma dagar är risken stor att isarna försämras mycket snabbt. Meddela alltid färdväg och när ni pla­nerar att vara tillbaka. 

        Se upp med snön 

        Att isen är täckt av snö är ingen garanti för att den är tjock. Snön kan dölja svagare is och fungerar även som ett isolerande lager som bromsar isens tillväxt. Vid exempelvis isfiske, där man ofta förflyttar sig på snötäckta isar, är det viktigt att hålla koll och gärna provborra ofta. Snötäckt is kan vara härlig att åka skidor på. Men tänk på att skidorna fördelar din vikt över större yta, vilket gör att du riskerar att komma långt ut på svag is innan den brister. Då kan det vara lång väg tillbaka till fast is som håller att ta sig upp på. Att ta sig upp ur en vak med skidor på är nästintill omöjligt, och du kan inte trampa vatten. 

        Säkra barn och hundar

        Barn ska alltid vara i minst en vux­ens sällskap på isen. Träna på att använda säkerhetsutrustningen och lär dem grundläggande issäkerhet. Ha en plan för hur du ska agera om olyckan är framme. I nödsituationer ska du förstås ringa 112. Om hunden är med är det säk­rast att hålla den kopplad. Att få upp en hund ur en isvak kan vara mycket svårt. Spring inte efter en hund som springer ut på isen. Försök i stället att kalla på den. 

        Säkerhetsutrustning 

        Inom långfärdsskridskoåkningen finns ett säkerhetstänkande som även är bra för andra aktiviteter på is. Isdubbar ska alltid hänga lättåtkomliga runt halsen. På isdubbarna ska du ha en visselpipa utan kula. Ispik används som ett slags känselspröt för att testa isens tjocklek och skick. Utanpå ryggsäcken har du en lättåtkomlig räddningslina och inuti ombyte packat i vattentäta påsar. Räddningslinans lösa ände (eller en förlängningsrem) fästs i din midjerem, och du bör ha en karbin fäst i axelhöjd. Om du ligger i vaken och får en lina kastad till dig, så kan du fästa öglan i karbinen. Då kan dina kamra­ter – eller räddningspersonal – försöka dra upp dig om du är för nedkyld för att hålla kvar i linan. Ryggsäcken ska även fungera som flythjälp i vattnet, och måste därför ha en grenrem. Kom även ihåg vattentätt fodral till mobilen. 

        Om isen brister

        Vänd tillbaka åt hållet du kom från. Där höll isen. Ta det lugnt, även om det kalla vattnet är obehagligt. Ta fram isdubbarna. Behåll handskarna på. Arbeta metodiskt och ta dig fram till stabil is. Försök häva dig upp med armbågarna nära kroppen, samtidigt som du gör bentag så att kroppen är i horisontellt läge. Kryp och åla långt upp på bärig is innan du reser dig. 

        Om du ser någon gå igenom isen

        Larma 112. Närma dig vaken från samma håll som den som plurrade. Där bör det finna is som bär. Ha alltid något mellan dig själv och den nödställde. Det kan vara en räddningslina, ispiken, en livboj eller en trädgren. Behåll lugnet och tänk på din egen säkerhet så att inte du också hamnar i vattnet. 
        Text Mats Nyman  Illustration Veronia Ballart Lilja
        Källa issakerhet.se, friluftsframjandet.se
        Registrera dig för nyhetsbrevet

        Du har nästan klarat det. Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken i mejlet.
        Registrera dig för nyhetsbrevet

        Ange en giltig e-postadress