HuvudinnehållTa del av sommarerbjudanden - logga in »

Långdistanscykling genom Sverige

Finns det något bättre sätt att uppleva Sveriges natur från norr till söder än på två hjul längs Sverigeleden? Inte om du frågar Mattias Elofsson och Nadja Fritsche Lidforsen.

245 mil på 25 dagar

Från Sveriges nordligaste kyrkby Karesuando nära finska gränsen och hela vägen hem till Lund. Tillsammans hade Mattias Elofsson och sambon Nadja Fritsche Lidforsen aldrig cyklat längre än 5 mil tillsammans i Sverige. Nu begav de sig ut på ett av sina livs största äventyr.

– Jag hade själv cyklat i Europa och på Nya Zeeland innan, men under pandemin fick vi se oss om efter äventyr hemmavid. Vi bestämde oss för Sverigeleden, säger Mattias som till vardags jobbar extra i Naturkompaniets butik i Lund.

Mattias beskriver den första etappen mellan Karesuando och nationalparken Muddus som en av resans mest storslagna. Vidsträckta vidder, orörd skog och betande renar.

– Där finns knappt några tecken på människor alls, det är total vildmark. Men varje etapp har sin charm och man hinner uppleva så många olika miljöer på resan, säger Mattias.

Mattias själv har erfarenhet av längre cykelresor. Men för honom är det viktigare med friluftserfarenhet än cykel-vana och avancerad cykel.

– Det är bekvämt med många växlar men jag har vänner som har klarat sig med väldigt enkla cyklar. Jag tycker att det som är mest krävande är att vara utsatt för väder hela tiden och att sova i tält i 25 dagar i sträck som vi gjorde. Men efter varje uppförsbacke kommer en nedförsbacke och det finns ingenting bättre än att komma i mål efter en dag på vägarna och sträcka ut benen och se på solnedgången, säger han.

Hur ska man tänka kring packning och utrustning för långdistanscykling?

– All packning är viktig om man ska campa i 25 dagar. Du ska inte ha någon packning på ryggen utan fördela den i cykelväskor fram, bak och i ramväskan. Cykelbyxor är bra för rumpan eftersom man sitter länge i sadeln. Ett omnifuelkök som klarar olika bränslen är bra eftersom det kan vara svårt att hitta gas längs vägen. Drybags, multiverktyg och powerbank är andra bra saker att ha i packningen, säger Mattias.

Utöver vanlig friluftsutrustning behövs även insexsnyckel, reparationskit för cykeln, cykelpump, minst två extra cykelslangar, pannlampa med extra batterier och reflexväst för cykling i mörker. Mattias tipsar också om appen Bikemaps för att planera sin rutt.

– Att planera resan är jätteviktigt. Vilken väg man ska ta och var man ska stanna för övernattning bör man ha koll på när man ger sig av. Vilken typ av cykel man har påverkar också vägvalet. Men cykling är ett helt underbart transportmedel och är en perfekt kombination av motion och naturupplevelse, säger Mattias.

Tre favoritprylar för långdistanscykling

• Mountain Equipment Aerostat Synthetic 7.0 Mat - När man är ute på en längre tur behöver kroppen återhämta sig mellan etapperna. Det här är ett bra allroundunderlag oavsett aktivitet.

• Tierra Roc Blanc Jacket Gen.3 - Oavsett äventyr så är den här jackan med mig. En perfekt allroundjacka som passar till vardags eller när jag cyklar, paddlar eller åker skidor.

• Primus Omnilite Ti W. Bottle & Pouch - Ett fantastiskt allroundkök som fungerar oavsett vilket äventyr du är ute på. Den kräver lite mer underhåll, men är man ute mycket är det värt det.

3 tips för bikepacking

1. När resan är målet: Bikepacking är lite som vandring fast på två hjul och skulle kunna definieras som långturer med gravelbike eller mountainbike i varierad terräng och med relativt lätt packning. Det är ett fantastiskt sätt att uppleva naturen i sadeln samtidigt som du kan ta dig långa sträckor varje dag.

2. Packa cykeln rätt: Cykelväskor för bikepacking är ofta lätta, tåliga och kompakta och är formade för att hålla vikten så nära cykeln som möjligt. De placeras vanligtvis under sadeln, på styret eller gaffeln och i utrymmet i ramtriangeln. Försök att ha all packning på cykeln (inte på ryggen) och packa tunga saker nära cykelns mitt.

3. Måsten i packningen: Ju lättare packning desto lättare blir det att cykla. Men det finns några måsten: som extra slang och reparationsdäck om du får punktering på vägen. Lysen på cykeln är ett måste, likaså GPS, karta och kompass så att du hittar rätt även om batteriet tar slut. Och så första hjälpen-kit såklart!