Förslag på märken

    Förslag på kategorier

      Förslag på sökning

        Produkter

        • DOUBLEMAT EVAZOTE 1
        • DOUBLEMAT EVAZOTE 2
        • DOUBLEMAT EVAZOTE 3
        • DOUBLEMAT EVAZOTE 4
        • DOUBLEMAT EVAZOTE 5
        1 / 5
        #getText: ads.product.badge.reading.sample.headline#
        a greener choice

        Exped
        DOUBLEMAT EVAZOTE Unisex - Liggunderlag

        Art.nr: 2038378

        Mångsidigt, lätt och extra stort liggunderlag. En mycket användbar produkt som du kan vika dubbelt för extra sovkomfort, använda som tältgolv, regnskydd eller sittunderlag.

        Online Finns i lager
        Köp online, hämta i butik Tillgänglig i 36 butiker

        Beskrivning

        Tekniska detaljer

        Extra stort, mångsidigt liggunderlag

        Mångsidigt, lätt och extra stort liggunderlag. En mycket användbar produkt som du kan vika dubbelt för extra sovkomfort, använda som tältgolv, regnskydd eller sittunderlag.

        Doublemat Evazote är en mångsidig, slitstark produkt för olika äventyr. Du kan använda det som golv under en tarp eller i ditt tält, vika det dubbelt för att ha som liggunderlag eller klippa det i mindre delar. Materialet Evazote är en cellplast som är vattenavstötande och snabbtorkande, optimalt för utomhusbruk året runt.

        I korthet

        • 200 x 100 x 0.4 cm
        • Vikbart
        • Passar 1 till 2 personer
        • Fluorkarbonfri

         

        Ett Grönare val

        För att få märkas med "Ett grönare val" behöver en produkt uppfylla vissa kriterier. Ett grönare val innebär inte att en produkt är till 100 procent miljöanpassad, men den garanterar att tillverkaren har gjort aktiva val för att göra produkten mer miljövänlig. Denna produkt uppfyller följande kriterier för "Ett grönare val":
        • Tillverkad inom EU, associerade stater, eller EFTA

          Att minska utsläppen från långa transporter och att säkra/förkorta leverantörskedjor är viktigt. Vi vill därför premiera produkter som är tillverkade inom EU eller de associerade staterna Montenegro, Norge, Schweiz, Serbien, Storbritannien och Turkiet. Dessutom måste minst 50 procent av materialen i en produkt (till exempel tyger, läder) ha producerats på den europeiska kontinenten.

          Det här kriteriet ämnar också till att premiera produkter där mer intraeuropeisk produktion av material används. Många produkter har idag en produktionskedja med stor geografisk spridning, vilket ökar utsläppen och försvårar företags insyn hos leverantörer och fabriker. En mer lokal produktionskedja kan därmed minska utsläppen och ge större kontroll över produktionen.

        • Cirkularitet

          Smart design kan ge produkter längre liv, genom att de kan återanvändas, repareras och/eller återvinnas. Vi vill främja sådana cirkulära system och ger poäng om det tydligt framgår att en produkt designats och tillverkats med dessa cirkulära aspekter i åtanke.

          Reparation – När det kommer till reparationsmöjlighet ska väsentliga delar av produkten kunna repareras, till exempel vandringsskor med skosulor som kan bytas ut eller repareras. I produktens utvecklingsstadium designas produkten för att på ett enklaste sätt kunna repareras i ett senare skede, antingen av kunden eller genom professionell service.

          Återanvändning – Vi har breddat kriteriet att även omfatta affärsmodeller från märken som vill erbjuda uthyrning av eller leasing av andrahandsprodukter.

          Återvinning – Fokuset här ligger på att använda så lite nya material som möjligt. Produkter som består av endast ett material är lättare att återvinna. Likaså produkter som lätt kan brytas ner till sina individuella komponenter.

          Vi ger en poäng inom detta kriterium om produkten är designad för att återanvändas, återvinnas och där produkt eller material kan återgå till ett cirkulärt system för att öka livslängden och reducera det ekologiska fotavtrycket. Externa märkningar som till exempel principen Cradle to Cradle är en bra indikator på att produkten förtjänar en poäng inom detta kriterium.

        • Analys av miljömässig och/eller social påverkan

          Hur ser produktens miljöpåverkan ut under resan ”från vaggan till graven”? Det är viktigt att veta för att företag ska kunna prioritera rätt, sätta mål och förbättra. Företag som arbetar systematiskt med detta vill vi därför premiera. Vi ger poäng till produkter där en komplett, eller delar av en livscykelanalys (LCA), en beräkning av det ekologiska fotavtrycket, eller en beräkning av miljömässig påverkan är tillgänglig.

          Det finns många organisationer som tillhandahåller klimatberäkningar och för att få poäng inom detta kriterium godkänns endast specifikt utvalda leverantörer. Vidare måste det även kunna tillhandahållas kvantitativa data från till exempel Higg Product Module eller liknande.

        • Välgörande ändamål eller kompensation

          Många friluftsföretag vill ge tillbaka till naturen och samhället omkring dem. Vi ger poäng till produkter som vi bedömer stödjer välgörande ändamål och/eller kompenserar för negativ miljöpåverkan, till exempel koldioxidutsläpp. Till exempel Fjällräven har produkter där en del av intäkterna går till Arctic Fox Initiative Fund. Exped och Ortovox är exempel på företag som tillverkar olika klimatneutrala produkter.

          I utvärderingen av produkten krävs att den är direkt kopplad till ett välgörande ändamål eller en kompensation. Ett exempel är Fjällrävens Arctic Fox-initiativ där 1 procent av intäkterna från utvalda produkter går till olika ideella organisationer som har som målsättning att skydda miljön eller inspirera människor att spendera tid i naturen. Poäng kan även ges för CO2-kompenserade produkter om ett certifikat kan uppvisas.

        • "No-Go" criterias

          • PFC-användning
          • Biocider
          • Produktion i så kallade ”riskländer”
          • Produkten innehåller Bisfenol A (BPA)
          • Flamskyddsmedel
          • Polyvinylklorid (PVC)
          • Aluminium med direkt livsmedelskontakt
          • Solskydd eller annan kosmetik innehållande oxybenzone
          • Engångsartiklar
          • Komponenten tritium i självlysande färger
        Storlek
        OneSize
        Vikt
        260 g
        Typ av liggunderlag
        Helskum
        Material
        Cellplast (Closed CEll Ethylencopolymer foam, Evazote)
        Längd
        200 cm
        Bredd
        100 cm
        Tjocklek
        0,4 cm
        Packstorlek
        51 x 15 cm
        R-värde
        1,2
        Ett grönare val
        ja
        Ett Grönare Val - uppfyllda kriterier
        Tillverkad inom EU, associerade stater, eller EFTA, Cirkularitet, Analys av miljömässig och/eller social påverkan, Välgörande ändamål eller kompensation

        Beskrivning

        Extra stort, mångsidigt liggunderlag

        Mångsidigt, lätt och extra stort liggunderlag. En mycket användbar produkt som du kan vika dubbelt för extra sovkomfort, använda som tältgolv, regnskydd eller sittunderlag.

        Doublemat Evazote är en mångsidig, slitstark produkt för olika äventyr. Du kan använda det som golv under en tarp eller i ditt tält, vika det dubbelt för att ha som liggunderlag eller klippa det i mindre delar. Materialet Evazote är en cellplast som är vattenavstötande och snabbtorkande, optimalt för utomhusbruk året runt.

        I korthet

        • 200 x 100 x 0.4 cm
        • Vikbart
        • Passar 1 till 2 personer
        • Fluorkarbonfri

         

        Ett Grönare val

        För att få märkas med "Ett grönare val" behöver en produkt uppfylla vissa kriterier. Ett grönare val innebär inte att en produkt är till 100 procent miljöanpassad, men den garanterar att tillverkaren har gjort aktiva val för att göra produkten mer miljövänlig. Denna produkt uppfyller följande kriterier för "Ett grönare val":
        • Tillverkad inom EU, associerade stater, eller EFTA

          Att minska utsläppen från långa transporter och att säkra/förkorta leverantörskedjor är viktigt. Vi vill därför premiera produkter som är tillverkade inom EU eller de associerade staterna Montenegro, Norge, Schweiz, Serbien, Storbritannien och Turkiet. Dessutom måste minst 50 procent av materialen i en produkt (till exempel tyger, läder) ha producerats på den europeiska kontinenten.

          Det här kriteriet ämnar också till att premiera produkter där mer intraeuropeisk produktion av material används. Många produkter har idag en produktionskedja med stor geografisk spridning, vilket ökar utsläppen och försvårar företags insyn hos leverantörer och fabriker. En mer lokal produktionskedja kan därmed minska utsläppen och ge större kontroll över produktionen.

        • Cirkularitet

          Smart design kan ge produkter längre liv, genom att de kan återanvändas, repareras och/eller återvinnas. Vi vill främja sådana cirkulära system och ger poäng om det tydligt framgår att en produkt designats och tillverkats med dessa cirkulära aspekter i åtanke.

          Reparation – När det kommer till reparationsmöjlighet ska väsentliga delar av produkten kunna repareras, till exempel vandringsskor med skosulor som kan bytas ut eller repareras. I produktens utvecklingsstadium designas produkten för att på ett enklaste sätt kunna repareras i ett senare skede, antingen av kunden eller genom professionell service.

          Återanvändning – Vi har breddat kriteriet att även omfatta affärsmodeller från märken som vill erbjuda uthyrning av eller leasing av andrahandsprodukter.

          Återvinning – Fokuset här ligger på att använda så lite nya material som möjligt. Produkter som består av endast ett material är lättare att återvinna. Likaså produkter som lätt kan brytas ner till sina individuella komponenter.

          Vi ger en poäng inom detta kriterium om produkten är designad för att återanvändas, återvinnas och där produkt eller material kan återgå till ett cirkulärt system för att öka livslängden och reducera det ekologiska fotavtrycket. Externa märkningar som till exempel principen Cradle to Cradle är en bra indikator på att produkten förtjänar en poäng inom detta kriterium.

        • Analys av miljömässig och/eller social påverkan

          Hur ser produktens miljöpåverkan ut under resan ”från vaggan till graven”? Det är viktigt att veta för att företag ska kunna prioritera rätt, sätta mål och förbättra. Företag som arbetar systematiskt med detta vill vi därför premiera. Vi ger poäng till produkter där en komplett, eller delar av en livscykelanalys (LCA), en beräkning av det ekologiska fotavtrycket, eller en beräkning av miljömässig påverkan är tillgänglig.

          Det finns många organisationer som tillhandahåller klimatberäkningar och för att få poäng inom detta kriterium godkänns endast specifikt utvalda leverantörer. Vidare måste det även kunna tillhandahållas kvantitativa data från till exempel Higg Product Module eller liknande.

        • Välgörande ändamål eller kompensation

          Många friluftsföretag vill ge tillbaka till naturen och samhället omkring dem. Vi ger poäng till produkter som vi bedömer stödjer välgörande ändamål och/eller kompenserar för negativ miljöpåverkan, till exempel koldioxidutsläpp. Till exempel Fjällräven har produkter där en del av intäkterna går till Arctic Fox Initiative Fund. Exped och Ortovox är exempel på företag som tillverkar olika klimatneutrala produkter.

          I utvärderingen av produkten krävs att den är direkt kopplad till ett välgörande ändamål eller en kompensation. Ett exempel är Fjällrävens Arctic Fox-initiativ där 1 procent av intäkterna från utvalda produkter går till olika ideella organisationer som har som målsättning att skydda miljön eller inspirera människor att spendera tid i naturen. Poäng kan även ges för CO2-kompenserade produkter om ett certifikat kan uppvisas.

        • "No-Go" criterias

          • PFC-användning
          • Biocider
          • Produktion i så kallade ”riskländer”
          • Produkten innehåller Bisfenol A (BPA)
          • Flamskyddsmedel
          • Polyvinylklorid (PVC)
          • Aluminium med direkt livsmedelskontakt
          • Solskydd eller annan kosmetik innehållande oxybenzone
          • Engångsartiklar
          • Komponenten tritium i självlysande färger

         

        Tekniska detaljer

        Storlek
        OneSize
        Vikt
        260 g
        Typ av liggunderlag
        Helskum
        Material
        Cellplast (Closed CEll Ethylencopolymer foam, Evazote)
        Längd
        200 cm
        Bredd
        100 cm
        Tjocklek
        0,4 cm
        Packstorlek
        51 x 15 cm
        R-värde
        1,2
        Ett grönare val
        ja
        Ett Grönare Val - uppfyllda kriterier
        Tillverkad inom EU, associerade stater, eller EFTA, Cirkularitet, Analys av miljömässig och/eller social påverkan, Välgörande ändamål eller kompensation
        Art.nr
        2038378
        Ställ en fråga
        Undrar du någonting om denna specifika produkt som du inte funnit svar på ännu? Då är du välkommen att fråga oss. Våra experter har lång erfarenhet och hjälper dig gärna.

        Vi kommer att besvara din fråga så snart vi har möjlighet.
        Med vänlig hälsning,Naturkompaniets kundtjänst

        Passande tillbehör

        Du kanske också gillar 
        0
        0 Recensioner
        Skriv din recension

          I recensionen skriver du vad du tyckte om produkten när du använt den.
          Frågor om produkten inför ett köp skickar du via knappen "Ställ en fråga" ovan.

          Endast förnamn & första bokstaven i efternamn visas i recensionen när den publiceras.

               
        double-arrows-up
        Tack för din registrering!

        Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken vi har skickat till den angivna e-postadressen.
        Tack för din registrering!

        Ange en giltig e-postadress