Huvudinnehåll

KLUBB NATURKOMPANIET – MEDLEMSVILLKOR

Senast uppdaterad 2025-06-03

Klubb Naturkompaniet är ett lojalitetsprogram inom Naturkompaniet där du som medlem har möjlighet att samla poäng genom köp och cirkulära tjänster såsom uthyrning, inlämning av friluftskläder för återvinning och återanvändning, inlämning till vår second hand eller reparation hos alla Naturkompanietbutiker i Sverige och på naturkompaniet.se. Du som medlem får även bonus på dina köp och bidrar till Naturbonusen – initiativet där Naturkompaniet årligen bistår med pengar till utvalda organisationer och projekt som främjar natur, miljö och stärker friluftslivet i Sverige. Klubb Naturkompaniet ger dig som medlem möjlighet att ta del av nyheter, inbjudningar till event, nyttja medlemsrabatter och förmåner via våra e-postutskick, sms och annan elektronisk kommunikation. Medlemskapet är personligt och gäller mellan dig som konsument och Naturkompaniet AB, org.nr. 556433-7037, Brogatan 141, 894 35 Själevad (”Naturkompaniet”, ”vi” eller ”oss”). Genom att registrera dig som medlem i Klubb Naturkompaniet godkänner du dessa medlemsvillkor. Information om hur Naturkompaniet hanterar dina personuppgifter hittar du i vår dataskyddspolicy.

Medlemskap

Medlemskapet i Klubb Naturkompaniet är gratis och det finns ingen skyldighet att köpa något för att bli medlem. Medlemskapet gäller i alla svenska Naturkompanietbutiker och på naturkompaniet.se. För att bli medlem måste du ha fyllt 18 år.

Du kan endast ha ett (1) Klubb Naturkompaniet-medlemskap per person och registrerad e-postadress och medlemsförmånerna gäller endast för dig som privatperson. Medlemskapet är personligt och kan inte överlåtas till någon annan. Företag, föreningar eller andra sammanslutningar kan inte vara medlemmar. Detsamma gäller för andra aktörer som gör inköp i kommersiellt syfte eller använder medlemskapet för återförsäljning eller i vinstsyfte.

Registrera dig som medlem

För att kunna bli medlem måste du skapa ett medlemskonto via registrering i någon av våra butiker eller på naturkompaniet.se. Att uppge ditt namn, din e-postadress och ditt mobilnummer är obligatoriskt för att vara medlem i Klubb Naturkompaniet. För att ha möjlighet att få magasin 365 hemskickat är det obligatoriskt att uppge ett svenskt personnummer vid registrering eller i efterhand via “Mina sidor”.

Genom att registrera dig försäkrar du att alla uppgifter du lämnat är korrekta. Om du vill ändra dina uppgifter kontakta vår kundtjänst eller gör det själv via ”Mina sidor” på naturkompaniet.se. Om vi fastställer att din registrering är otillåten (t.ex. på grund av bristande behörighet, uppenbart felaktig information eller flera registreringar), förbehåller vi oss rätten att avslå din ansökan om att vara medlem i Klubb Naturkompaniet och radera uppgifterna.

Medlemsförmåner

Samla poäng

  • Poäng kan tjänas på köp i Naturkompaniets svenska butiker eller på naturkompaniet.se.
  • Poäng kan också tjänas genom våra cirkulära tjänster såsom uthyrning, inlämning till second hand, inlämning till klädåtervinning och reparation gjorda i en av Naturkompaniets svenska butiker.
  • För att tjäna poäng måste du identifiera dig som medlem vid varje tillfälle genom att uppge korrekt telefonnummer eller personnummer i butik, eller genom att vara inloggad på naturkompaniet.se.
  • Poängen du samlar är kopplade till ditt medlemskap. Poängen är personliga och kan inte överlåtas till någon annan.
  • Du får en poäng för varje krona du handlar för, dvs. 1 krona (SEK) = 1 poäng.
  • Du kan samla poäng på alla dina köp och cirkulära tjänster såsom uthyrning, inlämning till second hand, inlämning till klädåtervinning och reparation med undantag för köp av presentkort, eventbiljetter samt fraktkostnader eller liknande kostnader utöver varornas värde.
  • Du får poäng när du betalar med presentkort.
  • Dina poäng är giltiga i 18 månader. Poäng som inte omvandlats till en bonuscheck inom denna tid förfaller.
  • Dina poäng registreras på ditt medlemskap automatiskt direkt vid intjänandet, men det dröjer 30 dagar innan dessa registreras och syns under ”Mina sidor”. Detta görs för att möjliggöra retur eller online-avbokningar.
  • Under ”Mina sidor” på naturkompaniet.se kan du se ditt aktuella poängsaldo och vilken medlemsnivå du tillhör. Dina poäng bidrar till att kvalificera dig för någon av våra två olika medlemnivåer och deras förmåner.
  • Poäng kan inte registreras i efterhand, var därför noga med att identifiera dig som medlem vid köptillfället genom att uppge korrekt e-postadress eller telefonnummer i butik, eller genom att vara inloggad vid köptillfället på naturkompaniet.se så att du inte går miste om poäng och bonuscheckar. 

Medlemsnivåer

Det finns två medlemsnivåer i Klubb Naturkompaniet: Medlem och Medlem+. Beroende på din medlemsnivå får du olika förmåner, för mer information se Klubb Naturkompaniet. Som ny medlem börjar du på första nivån. Om du når minst 15 000 poäng inom 12 månader kommer du automatiskt att uppgraderas till Medlem+, annars behåller du statusen Medlem. Vid en uppgradering är nivån giltig i 12 månader, nås inte 15 000 poäng igen under dessa 12 månader kommer du att flyttas tillbaka till nivån Medlem.

Vi kommer att informera dig via e-post, sms eller annan elektronisk kommunikation när du skiftar medlemsnivå.

Få bonuscheck 

Dina samlade poäng kan omvandlas till bonuscheckar två gånger per år. En omvandling av dina poäng till bonuscheck sker först när du samlat minst 1 000 poäng vid omvandlingstillfället. Om du inte har uppnått 1 000 poäng sparas poängen på ditt poängsaldo upp till 18 månader från intjänandedatumet och överförs vid nästa tidpunkt för omvandling av bonuscheck om du då kvalificerat dig för detta. När en bonuscheck genererats nollställs dina poäng. Beroende på vilken medlemsnivå du tillhör vid utfärdandet av bonuscheckar omvandlas dina poäng till bonuscheck enligt följande:

  • Medlem: Bonuscheckens värde motsvarar 2% av antalet samlade poäng.
  • Medlem+: Bonuscheckens värde motsvarar 5% av antalet samlade poäng.

Exempel: om du vid utskickstillfället har 1000 poäng får du 20 kr om du tillhör medlemsnivå Medlem och 50 kr om du tillhör medlemsnivå Medlem+.

Du hittar dina bonuscheckar under ”Mina sidor” på naturkompaniet.se, men de finns också tillgängliga på ditt medlemskap via kassan i butik. Information om nya bonuscheckar meddelas via e-post eller sms.

Nyttja bonuscheck 

Bonuscheckar kan användas som betalningsmedel vid köp i butik hos Naturkompaniet i Sverige och på naturkompaniet.se. Din bonuscheck finns tillgänglig i kassan, men ansvaret ligger på dig som medlem att meddela att du vill använda din bonuscheck. Bonuscheckar som tilldelats dig kan inte användas för redan gjorda köp, lösas in mot kontanter eller presentkort. Bonuscheckar är personliga och får endast användas av dig. Naturkompaniet förbehåller sig rätten att begära giltig legitimation från dig i syfte att identifiera dig som medlem.

Bonuscheckar måste användas i sin helhet. Om betalning sker med bonuscheck för produkter vars totala summa understiger bonuscheckens värde förfaller resterande belopp. Bonuschecken är giltig i cirka 6 månader från mottagandet. Kontrollera sista giltighetsdatum på respektive bonuscheck. Om bonuschecken inte löses in under denna tid kommer den att upphöra att gälla. Du kan se dina bonuscheckar och aktuell giltighetstid på "Mina sidor". Om det sker en retur där en bonuscheck använts återförs bonuschecken till medlemmen. Bonuschecken kan endast återfås vid ett tillfälle och är förbrukad om fler returer sker med samma bonuscheck.

Naturkompaniet förbehåller sig rätten att korrigera och/eller ta bort poäng och bonuscheckar:

  • vid felaktig registrering.
  • vid brott mot medlemsvillkoren.
  • vid ändringar av medlemsvillkoren.

Om detta skulle ske kommer du att få ett meddelande från Naturkompaniet med information om skälet till korrigeringen.

Naturbonusen

Medlemskapet innebär också att du bidrar till Naturbonusen – initiativet där Naturkompaniet årligen bistår med pengar till utvalda organisationer och projekt som främjar natur, miljö och stärker friluftslivet i Sverige. Vi delar ut 1% av nettoomsättningen från klubbmedlemmar till Naturbonusen som sedan fördelas till den/de vinnande organisationen/organisationerna eller projekt efter avdrag för administrationskostnader.

Direktmarknadsföring

När du blir medlem i Klubb Naturkompaniet accepterar du också att motta information om kampanjer, inbjudningar till events och inspiration från Naturkompaniet via post, e-post, sms och annan elektronisk kommunikation. För att inte motta sådan kommunikation kan du avsluta prenumerationen i respektive utskick eller ändra din inställningar på "Mina sidor". Du samtycker även till att Naturkompaniet använder din e-postadress för att dela den i pseudonymiserad form med tredje part såsom Google och Meta för visning av annonser. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår dataskyddspolicy.

Om du avstår eller avregistrerar dig från våra e-postutskick kommer vi endast att kontakta dig i ärenden som är relaterat till ditt medlemskap. Det kan vara för att skicka information om ditt poängsaldo och din bonuscheck, information rörande Naturbonusen samt bjuda in dig till våra medlemsevents. Om du inte längre vill vara medlem kan du välja att avsluta ditt medlemskap, se mer information under rubriken Avsluta medlemskap.

Personliga erbjudanden

Inom Klubb Naturkompaniet kan du få tillgång till förmåner och erbjudanden anpassade för dig, förutsatt att du har godkänt att ta emot direktmarknadsföring eller att Naturkompaniet använder din e-postadress för att dela den i pseudonymiserad form med tredje part såsom Google och Meta för visning av annonser.

Personliga och generella erbjudanden gäller på ordinarie priser och kan inte kombineras med andra erbjudanden.

  • Personliga och generella erbjudanden kan komma i form av procentrabatt, rabatt i kronor eller olika paketerbjudanden.
  • Giltighetstiden för personliga och generella erbjudanden kan variera och anges i respektive erbjudande.
  • Om inget annat meddelas kan erbjudanden användas en (1) gång.
  • Personliga och generella erbjudanden blir tillgängliga under “Mina sidor” på naturkompaniet.se samt på ditt medlemskap via kassan i butik.
  • Vi kan informera dig om dina personliga erbjudanden via digitala utskick såsom e-postutskick, sms och annan elektronisk kommunikation.

Personliga erbjudanden och liknande förmåner är personliga och får endast användas av dig. Naturkompaniet förbehåller sig rätten att begära giltig legitimation från dig i syfte att identifiera dig som medlem vid nyttjandet av personliga erbjudanden. Personliga och generella erbjudanden gäller på ordinarie priser och kan inte kombineras med andra erbjudanden.

Magasin 365

Du som är medlem i Klubb Naturkompaniet har möjlighet att få vårt prisbelönta friluftsmagasin 365. För att ta emot magasinet krävs att du anger svenskt personnummer vid registrering av medlemskapet eller i efterhand via “Mina sidor”. Magasinet skickas direkt hem i brevlådan till din folkbokföringsadress. Vilka medlemmar som får 365 kan variera beroende på tidigare köp, aktivitetsgrad och interna urvalskriterier. Om du inte längre vill få hem magasinet kan du enkelt avstå från den möjligheten. Detta uppdaterar du själv via “Mina sidor”.

Avsluta medlemskap

Medlemskapet gäller tillsvidare. Du kan när som helst avsluta ditt medlemskap genom att kontakta vår kundservice. Om du avslutar ditt medlemskap förlorar du dina samlade poäng och eventuella bonuscheckar, samt förmånerna som följer med medlemskapet.

Naturkompaniet förbehåller sig rätten att avsluta kundens medlemskap och/eller tillfälligt spärra kundens tillgång till Kundklubb 365 i händelse av att:

  • kunden har brutit mot medlemsvillkor och bestämmelser,
  • kunden har begått brottsliga handlingar, såsom bedrägeri eller liknande,
  • kunden har uppvisat ett beteende som skadar Naturkompaniets intressen,
  • det misstänks att kundens medlemskap missbrukas, eller
  • kunden har varit inaktiv i över 36 månader. Med inaktivitet avses exempelvis medlemmar som varken har samlat poäng eller löst in bonuscheck under de senaste 36 månaderna.

Vid avslutat medlemskap och/eller spärrad tillgång förfaller eventuella poäng och bonuscheckar. Kunden får därefter ett meddelande från Naturkompaniet med information om orsaken till avslutandet av medlemskapet och/eller den spärrade tillgången. Kontakta vår kundservice om ditt medlemskap har blivit uppsagt och du anser att vi har gjort ett misstag.

Övrigt

Avveckling av lojalitetsprogrammet

Naturkompaniet förbehåller sig rätten att under beaktande av en skälig tidsfrist avsluta Klubb Naturkompaniet. Om det föreligger särskilda skäl kan Naturkompaniet även avsluta Klubb Naturkompaniet med omedelbar verkan. Om Klubb Naturkompaniet avslutas kommer du vid datumet för kundklubbens upphörande förlora alla dina intjänade bonuspoäng.

Ändring av medlemsvillkor och bestämmelser

Utöver det ovan nämnda förbehåller sig Naturkompaniet rätten att ändra eller komplettera medlemsvillkoren. En sådan ändring kan ske särskilt om det är nödvändigt på grund av lagändringar, en ändring av de tjänster som Naturkompaniet erbjuder och de förmåner som beskrivs i dessa medlemsvillkor, i intresset av enkel och säker hantering av medlemskapet eller för att förhindra missbruk av medlemskapet.

Den senaste versionen av medlemsvillkoren hittar du alltid på denna sida. Vid större och materiella ändringar i våra medlemsvillkor kommer vi att informera dig via e-post 30 dagar innan förändringarna börjar gälla. Om du inte accepterar våra ändringar har du alltid rätt att avsluta ditt medlemskap.

Kontaktinformation

Om du har frågor eller synpunkter som rör Klubb Naturkompaniet är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice via [email protected].