Milstolpar längs vägen
I dag är Naturkompaniet ett företag och varumärke som präglas av entreprenörskap, kvalitet, hållbarhet och ett brinnande intresse för friluftsliv. Grunden till företaget lades redan på 1930-talet. Vi har genom åren varit en viktig del i att bygga upp det svenska friluftslivet.
1931
Ursprunget till Naturkompaniet, företaget AB Scoutvaror, grundas av den svenska scoutrörelsen.
1951
Namnet ändras till Friluftsmagasinet Scoutvaror AB. Att sälja kläder och utrustning till scouterna är fortsatt viktigt, men även annat friluftsfolk söker sig hit.
1991
Naturkompaniet, vårt befintliga namn, fastställs. Skandinaviens största friluftsbutik öppnas på Hantverkargatan i Stockholm.
1994
Miljöfrågorna är tidigt viktiga inom Naturkompaniet, som på nittiotalet säljer allt från ekokaffe till fleecetröjor av återvunnen PET. 1994 kommer den första kollektionen med plagg i ekobomull.
1999
Under nittiotalet öppnas flera Naturkompanietbutiker runt om i landet. År 1999 börjar Naturkompaniet även med e-handel.
2000
Vår uppmaning till våra kunder introduceras: ”Gör vardagen till ett äventyr”. Friluftsbolaget AB köper Naturkompaniet
2001
Fenix Outdoor förvärvar hela butikskedjan av Friluftsbolaget AB. (Fenix Outdoor grundades 1960 av Fjällrävens grundare Åke Nordin, vars familj fortfarande är huvudägare och driver bolaget.) Varumärket Naturkompaniet uppgraderas.
2005
Vi har vår första ”jamboree”, där vi samlar all personal för att campa och konferera ute i naturen. Sedan dess har vi genomfört sammankomsten vartannat år, nu under namnet Fenix Friluftsdagar.
2006
Naturkompaniet gör ett positivt resultat efter flera år av förluster. Det blir början på en lång period av hållbar tillväxt
2008
Vår egen miljömärkning Ett grönare val lanseras, baserat på ett internt framtaget system med olika hållbarhetskriterier på produktnivå.
2011
Naturkompaniets produktkatalog ändrar inriktning och blir ett redaktionellt och inspirerande magasin: 365. Kundklubben 365 introduceras samtidigt.
Fenix Outdoor förvärvar köper den finska friluftskedjan Partioaitta (som på finska betyder "Scoutboden"). Partioaitta börjar omorganiseras utifrån Naturkompaniets koncept och blir ett slags systerföretag.
2012
Naturkompaniet introducerar ett personalutbildningsprogram med kurser för nyanställda samt säljträning och coachning i butikerna.
2013
Naturkompaniet börjar med Naturbonusen.Genom den går en del av intäkterna från Naturkompaniets kundklubb till utvalda organisationer och projekt som skyddar natur och miljö och som stärker friluftslivet i Sverige.
2014-2015
Fenix Outdoor förvärvar tyska Globetrotter och butikskoncernen Frilufts Retail Europe bildas. Henrik Hoffman är sedan 2006 vd för Naturkompaniet och blir nu koncernchef för Frilufts Retail Europe.
2017
Naturkompaniet gör sin första anti-kampanj kring Black Friday och introducerar framgångsrikt Green Friday. Frilufts Retail Europe växer ytterligare genom förvärvet av den danska butikskedjan Friluftsland.
2018
Naturkompaniet börjar hyra ut tält som en del i vårt hållbarhetsarbete, ett koncept som kommer att utökas med fler produkter. 365 vinner det svenska Publishingpriset i kategorin bästa kundtidning och har vid slutet av året över 160 000 läsare.
2019
Naturkompaniet får pris för vårt hållbarhetsarbete och utses till Sveriges mest hållbara kläd- & skovarumärke (Sustainable Brand Index) och Sveriges mest hållbara butikskedja (Retail Awards).
2020
Naturkompaniet 365 är nu Sveriges största friluftsmagasin med över 267 000 läsare. Uthyrningssortimentet breddas till att även innehålla ryggsäckar, bärstolar och pulkor.
2021
Vi lanserar ett nytt affärsområde: Naturkompaniet Resor, med ett urval av unika naturresor runt om i Sverige och grannländerna. Naturkompaniet expanderar verksamheten till Norge och Europa.
2023
Som ett led i hållbarhetsarbetet öppnar vi second hand-avdelningar i utvalda butiker i Stockholm, Malmö, Uppsala och Gävle. Naturkompaniet blir nu en plats där man både kan sälja sina gamla friluftsfavoriter och köpa nya följeslagare till sitt nästa äventyr.