Huvudinnehåll

Milstolpar längs vägen

I dag är Naturkompaniet ett företag och varumärke som präglas av entreprenörskap, kvalitet, hållbarhet och ett brinnande intresse för friluftsliv. Grunden till företaget lades redan på 1930-talet. Vi har genom åren varit en viktig del i att bygga upp det svenska friluftslivet.

1931

Ursprunget till Natur­kompaniet, företaget AB Scoutvaror, grundas av den svenska scoutrörel­sen.

1951

Namnet ändras till Friluftsmagasinet Scoutvaror AB. Att sälja kläder och utrustning till scouterna är fortsatt viktigt, men även annat friluftsfolk söker sig hit.

1991

Naturkompaniet, vårt be­fintliga namn, fastställs. Skandinaviens största friluftsbutik öppnas på Hantverkargatan i Stockholm.

1994

Miljöfrågorna är tidigt viktiga inom Natur­kompaniet, som på nittiotalet säljer allt från ekokaffe till fleecetrö­jor av återvunnen PET. 1994 kommer den första kollektionen med plagg i ekobomull.

1999

Under nittiotalet öppnas flera Naturkompanietbu­tiker runt om i landet. År 1999 börjar Natur­kompaniet även med e-handel.

2000

Vår uppmaning till våra kunder introduceras: ”Gör vardagen till ett äventyr”. Friluftsbolaget AB köper Naturkompa­niet

2001

Fenix Outdoor förvär­var hela butikskedjan av Friluftsbolaget AB. (Fenix Outdoor grunda­des 1960 av Fjällrävens grundare Åke Nordin, vars familj fortfarande är huvudägare och driver bolaget.) Varumärket Naturkompaniet uppgra­deras.

2005

Vi har vår första ”jam­boree”, där vi samlar all personal för att campa och konferera ute i naturen. Sedan dess har vi genomfört samman­komsten vartannat år, nu under namnet Fenix Friluftsdagar.

2006

Naturkompaniet gör ett positivt resultat efter fle­ra år av förluster. Det blir början på en lång period av hållbar tillväxt

2008

Vår egen miljömärkning Ett grönare val lanseras, baserat på ett internt framtaget system med olika hållbarhetskriterier på produktnivå.

2011

Naturkompaniets produktkatalog änd­rar inriktning och blir ett redaktionellt och inspirerande magasin: 365. Kundklubben 365 introduceras samtidigt.

Fenix Outdoor förvär­var köper den finska friluftskedjan Partioaitta (som på finska betyder "Scoutboden"). Partioaitta börjar omorganiseras utifrån Naturkompani­ets koncept och blir ett slags systerföretag.

2012

Naturkompaniet intro­ducerar ett personalut­bildningsprogram med kurser för nyanställda samt säljträning och coachning i butikerna.

2013

Naturkompaniet börjar med Naturbonusen.Genom den går en del av intäkterna från Naturkompaniets kundklubb till utvalda organisationer och projekt som skyddar natur och miljö och som stärker friluftslivet i Sverige. 

2014-2015

Fenix Outdoor förvärvar tyska Globetrotter och butikskoncernen Frilufts Retail Europe bildas. Henrik Hoffman är sedan 2006 vd för Na­turkompaniet och blir nu koncernchef för Frilufts Retail Europe.

2017

Naturkompaniet gör sin första anti-kampanj kring Black Friday och introducerar framgångs­rikt Green Friday. Frilufts Retail Europe växer yt­terligare genom förvärvet av den danska butiks­kedjan Friluftsland.

2018

Naturkompaniet börjar hyra ut tält som en del i vårt hållbarhetsarbete, ett koncept som kommer att utökas med fler produkter. 365 vinner det svenska Publishingpriset i kate­gorin bästa kundtidning och har vid slutet av året över 160 000 läsare.

2019

Naturkompaniet får pris för vårt hållbarhetsarbe­te och utses till Sveriges mest hållbara kläd- & skovarumärke (Sustai­nable Brand Index) och Sveriges mest hållbara butikskedja (Retail Awards).

2020

Naturkompaniet 365 är nu Sveriges största friluftsmagasin med över 267 000 läsare. Uthyrningssortimentet breddas till att även innehålla ryggsäckar, bärstolar och pulkor.

2021

Vi lanserar ett nytt affärsområde: Naturkom­paniet Resor, med ett urval av unika naturresor runt om i Sverige och grannländerna. Natur­kompaniet expanderar verksamheten till Norge och Europa.

2023

Som ett led i hållbarhetsarbetet öppnar vi second hand-avdelningar i utvalda butiker i Stockholm, Malmö, Uppsala och Gävle. Naturkompaniet blir nu en plats där man både kan sälja sina gamla friluftsfavoriter och köpa nya följeslagare till sitt nästa äventyr.