Förslag på märken

    Förslag på kategorier

      Förslag på sökning

        Produkter

        • ULTRA R5 M 1
        • ULTRA R5 M 2
        • ULTRA R5 M 3
        • ULTRA R5 M 4
        • ULTRA R5 M 5
        • ULTRA R5 M 6
        • ULTRA R5 M 7
        • ULTRA R5 M 8
        1 / 8
        #getText: ads.product.badge.reading.sample.headline#
        a greener choice

        Exped
        ULTRA R5 M Unisex - Uppblåsbart liggunderlag

        Art.nr: 2095296

        Låg vikt, liten packvolym och hög isolering. Ultra R5 är ett lätt, fyrasäsongers liggunderlag med R-värde 4,8. Liggunderlaget passar till aktiviteter såsom vandringar, bikepacking och skidäventyr. 

        Lagernivå: 37 st i lager online
          Lagerstatus är baserad på senaste lageruppdateringen, varan kan ha sålts sedan dess.
        Välj Färg
        LICHEN
        +
        Lägg till i favoritlistan
        Endast tillgänglig att beställa online

        Beskrivning

        Tekniska detaljer

        Lätt och isolerande liggunderlag

        Låg vikt, liten packvolym och hög isolering. Ultra R5 är ett lätt, fyrasäsongers liggunderlag med R-värde 4,8. Liggunderlaget passar till aktiviteter såsom vandringar, bikepacking och skidäventyr. 

        Du ligger bekvämt på liggunderlaget längs kanalerna och de yttersta kanalerna på varje sidan är lite tjockare vilket gör att det lättare att stanna kvar på liggunderlag, samt ger en skön natts sömn. R-värde 4,8 passar vår, sommar och höst och milda vinterdagar. De allra kallaste vinteräventyren kan det vara bra att välja ett liggunderlag med högre isolation.

        I korthet

        • Lätt och kompakt liggunderlag
        • Yttertyg i återvunnen polyester
        • Smidiga ventiler, en "in-ventil" och en "ut-ventil"
        • Värmande syntetisolering
        • Höjd 7 cm
        • Fluorkarbonfri
        • Pumppåsen gör att du slipper blåsa in luft med munnen
        • Medföljer: Liggunderlag, packpåse, pumppåse (Schnozzel Pumpbag UL, reparations-kit

         

        Ett Grönare val

        För att få märkas med "Ett grönare val" behöver en produkt uppfylla vissa kriterier. Ett grönare val innebär inte att en produkt är till 100 procent miljöanpassad, men den garanterar att tillverkaren har gjort aktiva val för att göra produkten mer miljövänlig. Denna produkt uppfyller följande kriterier för "Ett grönare val":
        • Transparens och spårbarhet

          Bakom en friluftsprodukt finns ofta en lång kedja av leverantörer, med tillverkare av material, fabriker där plaggen sys, transportörer etc. När vi bedömer produkters miljö- och sociala påverkan underlättar det mycket om ett varumärke berättar öppet om så stora delar av leverantörs- och produktionskedjan som möjligt, det som brukar kallas transparens. Exempel på transparanta system som kan ge Ett grönare val-poäng är Down Codex från Mountain Equipment och Footprint Chronicles från Patagonia. Poäng kan även ges om delar av kedjan är synlig.

          En öppen och transparent leverantörs- och produktionskedja är också viktig för företaget själva. Det ger insyn i var och hur deras produkt är producerad och ger därmed viktig information och mätbara data för förändring. Denna information ger möjlighet för företag att lättare bevaka och agera när det kommer till sociala eller miljömässiga överträdelser inom leverantörskedjan. När vi bedömer en produkt utifrån detta kriterium måste delar av, eller hela leverantörskedjan vara kartlagd på produktnivå. Dessutom måste informationen vara offentligt tillgänglig/synlig.

        • Förbättrat ekologiskt fotavtryck

          Grundtanken bakom begreppet ekologiskt fotavtryck är att mänskliga aktiviteter påverkar mark, vatten och luft. Material och tillverkning kräver naturresurser, men även utsläpp och avfall till följd av produktionsprocessen påverkar. Genom Ett grönare val vill vi främja varumärken som minskar naturresurserna som behövs för deras produkter. Detta kan exempelvis handla om en förbättrad, mer effektiv vattenanvändning och vattenrening.

          Poäng kan ges på grund av en förbättrad produktionsprocess, till exempel lägre vatten, koldioxid, eller energikonsumtion. Men också om minst ett av produktens huvudmaterial har producerats hållbart enligt kriterium 1 (Användning av föredragna naturmaterial) och 2 (Återvunna material). En förbättrad process kan exempelvis vara SpinDye-processen där återvunnen polyester från PET-flaskor och uttjänta textiler smälts ner tillsammans med pigment. Eftersom materialet och pigmentet smälts samman innan materialet blir till polyestertråd används inget vatten. Metoden minskar därmed vattenanvändningen och kemikalieanvändningen med 75 respektive 90 procent jämfört med konventionell tillverkning.

        • Cirkularitet

          Smart design kan ge produkter längre liv, genom att de kan återanvändas, repareras och/eller återvinnas. Vi vill främja sådana cirkulära system och ger poäng om det tydligt framgår att en produkt designats och tillverkats med dessa cirkulära aspekter i åtanke.

          Reparation – När det kommer till reparationsmöjlighet ska väsentliga delar av produkten kunna repareras, till exempel vandringsskor med skosulor som kan bytas ut eller repareras. I produktens utvecklingsstadium designas produkten för att på ett enklaste sätt kunna repareras i ett senare skede, antingen av kunden eller genom professionell service.

          Återanvändning – Vi har breddat kriteriet att även omfatta affärsmodeller från märken som vill erbjuda uthyrning av eller leasing av andrahandsprodukter.

          Återvinning – Fokuset här ligger på att använda så lite nya material som möjligt. Produkter som består av endast ett material är lättare att återvinna. Likaså produkter som lätt kan brytas ner till sina individuella komponenter.

          Vi ger en poäng inom detta kriterium om produkten är designad för att återanvändas, återvinnas och där produkt eller material kan återgå till ett cirkulärt system för att öka livslängden och reducera det ekologiska fotavtrycket. Externa märkningar som till exempel principen Cradle to Cradle är en bra indikator på att produkten förtjänar en poäng inom detta kriterium.

        • Analys av miljömässig och/eller social påverkan

          Hur ser produktens miljöpåverkan ut under resan ”från vaggan till graven”? Det är viktigt att veta för att företag ska kunna prioritera rätt, sätta mål och förbättra. Företag som arbetar systematiskt med detta vill vi därför premiera. Vi ger poäng till produkter där en komplett, eller delar av en livscykelanalys (LCA), en beräkning av det ekologiska fotavtrycket, eller en beräkning av miljömässig påverkan är tillgänglig.

          Det finns många organisationer som tillhandahåller klimatberäkningar och för att få poäng inom detta kriterium godkänns endast specifikt utvalda leverantörer. Vidare måste det även kunna tillhandahållas kvantitativa data från till exempel Higg Product Module eller liknande.

        • Välgörande ändamål eller kompensation

          Många friluftsföretag vill ge tillbaka till naturen och samhället omkring dem. Vi ger poäng till produkter som vi bedömer stödjer välgörande ändamål och/eller kompenserar för negativ miljöpåverkan, till exempel koldioxidutsläpp. Till exempel Fjällräven har produkter där en del av intäkterna går till Arctic Fox Initiative Fund. Exped och Ortovox är exempel på företag som tillverkar olika klimatneutrala produkter.

          I utvärderingen av produkten krävs att den är direkt kopplad till ett välgörande ändamål eller en kompensation. Ett exempel är Fjällrävens Arctic Fox-initiativ där 1 procent av intäkterna från utvalda produkter går till olika ideella organisationer som har som målsättning att skydda miljön eller inspirera människor att spendera tid i naturen. Poäng kan även ges för CO2-kompenserade produkter om ett certifikat kan uppvisas.

        • Socialt ansvar

          Goda arbetsförhållanden är viktigt, såsom bra hälsovård, säkerhet på arbetsplatsen och aspekter som barnomsorg, måltider och boende för anställda. Vi använder resultat av sociala granskningar och poängsätter produkter utifrån dem. Granskningarna görs vanligtvis av ett oberoende granskningsföretag som följer internationella standarder som FLA (Fair Labor Association), FairTrade, FWF (Fair Wear Foundation), BSCI (Business Social Compliance Initiative), eller liknande.

          För att få poäng inom detta kriterium måste minst 50 procent av produkten ha producerats i en fabrik med goda eller mycket goda resultat inom hälsa, säkerhet och arbetsförhållanden. Ett giltigt certifikat med hög ranking måste kunna tillhandahållas. Sådana certifikat kan exempelvis vara BSCI A+B, WRAP Gold och Platinum, eller SA8000.

        • "No-Go" criterias

          • PFC-användning
          • Biocider
          • Produktion i så kallade ”riskländer”
          • Produkten innehåller Bisfenol A (BPA)
          • Flamskyddsmedel
          • Polyvinylklorid (PVC)
          • Aluminium med direkt livsmedelskontakt
          • Solskydd eller annan kosmetik innehållande oxybenzone
          • Engångsartiklar
          • Komponenten tritium i självlysande färger
        Storlek
        OneSize
        Vikt
        585 g
        Typ av liggunderlag
        Uppblåsbar
        Material
        20 D recycled ripstop polyester med TPU-laminat
        Fyllning
        160 g/m2 Texpedloft MIcrofiber
        Längd
        183 cm
        Bredd
        52 cm
        Tjocklek
        7 cm
        Packstorlek
        23 x 12,5 cm
        R-värde
        4,8
        Ett grönare val
        ja
        Ett Grönare Val - uppfyllda kriterier
        TransparencyTraceability, RepairableRecyclable, EcologicalFootprint, SocialResponsibility, AnalysisOfEnvironmentalAndSocialEffects, SocialResponsibilityAndCompensation
        Hållbarhet
        Återvunnen

        Beskrivning

        Lätt och isolerande liggunderlag

        Låg vikt, liten packvolym och hög isolering. Ultra R5 är ett lätt, fyrasäsongers liggunderlag med R-värde 4,8. Liggunderlaget passar till aktiviteter såsom vandringar, bikepacking och skidäventyr. 

        Du ligger bekvämt på liggunderlaget längs kanalerna och de yttersta kanalerna på varje sidan är lite tjockare vilket gör att det lättare att stanna kvar på liggunderlag, samt ger en skön natts sömn. R-värde 4,8 passar vår, sommar och höst och milda vinterdagar. De allra kallaste vinteräventyren kan det vara bra att välja ett liggunderlag med högre isolation.

        I korthet

        • Lätt och kompakt liggunderlag
        • Yttertyg i återvunnen polyester
        • Smidiga ventiler, en "in-ventil" och en "ut-ventil"
        • Värmande syntetisolering
        • Höjd 7 cm
        • Fluorkarbonfri
        • Pumppåsen gör att du slipper blåsa in luft med munnen
        • Medföljer: Liggunderlag, packpåse, pumppåse (Schnozzel Pumpbag UL, reparations-kit

         

        Ett Grönare val

        För att få märkas med "Ett grönare val" behöver en produkt uppfylla vissa kriterier. Ett grönare val innebär inte att en produkt är till 100 procent miljöanpassad, men den garanterar att tillverkaren har gjort aktiva val för att göra produkten mer miljövänlig. Denna produkt uppfyller följande kriterier för "Ett grönare val":
        • Transparens och spårbarhet

          Bakom en friluftsprodukt finns ofta en lång kedja av leverantörer, med tillverkare av material, fabriker där plaggen sys, transportörer etc. När vi bedömer produkters miljö- och sociala påverkan underlättar det mycket om ett varumärke berättar öppet om så stora delar av leverantörs- och produktionskedjan som möjligt, det som brukar kallas transparens. Exempel på transparanta system som kan ge Ett grönare val-poäng är Down Codex från Mountain Equipment och Footprint Chronicles från Patagonia. Poäng kan även ges om delar av kedjan är synlig.

          En öppen och transparent leverantörs- och produktionskedja är också viktig för företaget själva. Det ger insyn i var och hur deras produkt är producerad och ger därmed viktig information och mätbara data för förändring. Denna information ger möjlighet för företag att lättare bevaka och agera när det kommer till sociala eller miljömässiga överträdelser inom leverantörskedjan. När vi bedömer en produkt utifrån detta kriterium måste delar av, eller hela leverantörskedjan vara kartlagd på produktnivå. Dessutom måste informationen vara offentligt tillgänglig/synlig.

        • Förbättrat ekologiskt fotavtryck

          Grundtanken bakom begreppet ekologiskt fotavtryck är att mänskliga aktiviteter påverkar mark, vatten och luft. Material och tillverkning kräver naturresurser, men även utsläpp och avfall till följd av produktionsprocessen påverkar. Genom Ett grönare val vill vi främja varumärken som minskar naturresurserna som behövs för deras produkter. Detta kan exempelvis handla om en förbättrad, mer effektiv vattenanvändning och vattenrening.

          Poäng kan ges på grund av en förbättrad produktionsprocess, till exempel lägre vatten, koldioxid, eller energikonsumtion. Men också om minst ett av produktens huvudmaterial har producerats hållbart enligt kriterium 1 (Användning av föredragna naturmaterial) och 2 (Återvunna material). En förbättrad process kan exempelvis vara SpinDye-processen där återvunnen polyester från PET-flaskor och uttjänta textiler smälts ner tillsammans med pigment. Eftersom materialet och pigmentet smälts samman innan materialet blir till polyestertråd används inget vatten. Metoden minskar därmed vattenanvändningen och kemikalieanvändningen med 75 respektive 90 procent jämfört med konventionell tillverkning.

        • Cirkularitet

          Smart design kan ge produkter längre liv, genom att de kan återanvändas, repareras och/eller återvinnas. Vi vill främja sådana cirkulära system och ger poäng om det tydligt framgår att en produkt designats och tillverkats med dessa cirkulära aspekter i åtanke.

          Reparation – När det kommer till reparationsmöjlighet ska väsentliga delar av produkten kunna repareras, till exempel vandringsskor med skosulor som kan bytas ut eller repareras. I produktens utvecklingsstadium designas produkten för att på ett enklaste sätt kunna repareras i ett senare skede, antingen av kunden eller genom professionell service.

          Återanvändning – Vi har breddat kriteriet att även omfatta affärsmodeller från märken som vill erbjuda uthyrning av eller leasing av andrahandsprodukter.

          Återvinning – Fokuset här ligger på att använda så lite nya material som möjligt. Produkter som består av endast ett material är lättare att återvinna. Likaså produkter som lätt kan brytas ner till sina individuella komponenter.

          Vi ger en poäng inom detta kriterium om produkten är designad för att återanvändas, återvinnas och där produkt eller material kan återgå till ett cirkulärt system för att öka livslängden och reducera det ekologiska fotavtrycket. Externa märkningar som till exempel principen Cradle to Cradle är en bra indikator på att produkten förtjänar en poäng inom detta kriterium.

        • Analys av miljömässig och/eller social påverkan

          Hur ser produktens miljöpåverkan ut under resan ”från vaggan till graven”? Det är viktigt att veta för att företag ska kunna prioritera rätt, sätta mål och förbättra. Företag som arbetar systematiskt med detta vill vi därför premiera. Vi ger poäng till produkter där en komplett, eller delar av en livscykelanalys (LCA), en beräkning av det ekologiska fotavtrycket, eller en beräkning av miljömässig påverkan är tillgänglig.

          Det finns många organisationer som tillhandahåller klimatberäkningar och för att få poäng inom detta kriterium godkänns endast specifikt utvalda leverantörer. Vidare måste det även kunna tillhandahållas kvantitativa data från till exempel Higg Product Module eller liknande.

        • Välgörande ändamål eller kompensation

          Många friluftsföretag vill ge tillbaka till naturen och samhället omkring dem. Vi ger poäng till produkter som vi bedömer stödjer välgörande ändamål och/eller kompenserar för negativ miljöpåverkan, till exempel koldioxidutsläpp. Till exempel Fjällräven har produkter där en del av intäkterna går till Arctic Fox Initiative Fund. Exped och Ortovox är exempel på företag som tillverkar olika klimatneutrala produkter.

          I utvärderingen av produkten krävs att den är direkt kopplad till ett välgörande ändamål eller en kompensation. Ett exempel är Fjällrävens Arctic Fox-initiativ där 1 procent av intäkterna från utvalda produkter går till olika ideella organisationer som har som målsättning att skydda miljön eller inspirera människor att spendera tid i naturen. Poäng kan även ges för CO2-kompenserade produkter om ett certifikat kan uppvisas.

        • Socialt ansvar

          Goda arbetsförhållanden är viktigt, såsom bra hälsovård, säkerhet på arbetsplatsen och aspekter som barnomsorg, måltider och boende för anställda. Vi använder resultat av sociala granskningar och poängsätter produkter utifrån dem. Granskningarna görs vanligtvis av ett oberoende granskningsföretag som följer internationella standarder som FLA (Fair Labor Association), FairTrade, FWF (Fair Wear Foundation), BSCI (Business Social Compliance Initiative), eller liknande.

          För att få poäng inom detta kriterium måste minst 50 procent av produkten ha producerats i en fabrik med goda eller mycket goda resultat inom hälsa, säkerhet och arbetsförhållanden. Ett giltigt certifikat med hög ranking måste kunna tillhandahållas. Sådana certifikat kan exempelvis vara BSCI A+B, WRAP Gold och Platinum, eller SA8000.

        • "No-Go" criterias

          • PFC-användning
          • Biocider
          • Produktion i så kallade ”riskländer”
          • Produkten innehåller Bisfenol A (BPA)
          • Flamskyddsmedel
          • Polyvinylklorid (PVC)
          • Aluminium med direkt livsmedelskontakt
          • Solskydd eller annan kosmetik innehållande oxybenzone
          • Engångsartiklar
          • Komponenten tritium i självlysande färger

         

        Tekniska detaljer

        Storlek
        OneSize
        Vikt
        585 g
        Typ av liggunderlag
        Uppblåsbar
        Material
        20 D recycled ripstop polyester med TPU-laminat
        Fyllning
        160 g/m2 Texpedloft MIcrofiber
        Längd
        183 cm
        Bredd
        52 cm
        Tjocklek
        7 cm
        Packstorlek
        23 x 12,5 cm
        R-värde
        4,8
        Ett grönare val
        ja
        Ett Grönare Val - uppfyllda kriterier
        TransparencyTraceability, RepairableRecyclable, EcologicalFootprint, SocialResponsibility, AnalysisOfEnvironmentalAndSocialEffects, SocialResponsibilityAndCompensation
        Hållbarhet
        Återvunnen
        Art.nr
        2095296
        Ställ en fråga
        Undrar du någonting om denna specifika produkt som du inte funnit svar på ännu? Då är du välkommen att fråga oss. Våra experter har lång erfarenhet och hjälper dig gärna.

        Vi kommer att besvara din fråga så snart vi har möjlighet.
        Med vänlig hälsning,Naturkompaniets kundtjänst
        0
        0 Recensioner
        Skriv din recension

          I recensionen skriver du vad du tyckte om produkten när du använt den.
          Frågor om produkten inför ett köp skickar du via knappen "Ställ en fråga" ovan.

          Endast förnamn & första bokstaven i efternamn visas i recensionen när den publiceras.

               
        double-arrows-up
        Tack för din registrering!

        Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken vi har skickat till den angivna e-postadressen.
        Tack för din registrering!

        Ange en giltig e-postadress