Förslag på märken

    Förslag på kategorier

      Förslag på sökning

        Produkter

        Se dina medlemserbjudanden – logga in »
        • BANDANA 1
        1 / 1
        #getText: ads.product.badge.reading.sample.headline#
        a greener choice

        Patagonia
        BANDANA Unisex - Halsduk

        Art.nr: 2049167

        Snusnäsduk som blir vad du gör den till: bär den runt huvudet, runt halsen, som en bordsduk på picknicken eller kanske behöver hunden en liten halsduk? Tillverkad av ekologisk bomull.

        Välj färg:
        stand together: sisu brown
        Online 9 st i lager
        Köp online, hämta i butik Beställ till butik

        Beskrivning

        Tekniska detaljer

        Storleksguide

        Snusnäsduk från Patagonia

        Snusnäsduk som blir vad du gör den till: bär den runt huvudet, runt halsen, som en bordsduk på picknicken eller kanske behöver hunden en liten halsduk? Tillverkad av ekologisk bomull.

        I korthet

        • Bandana/snusnäsduk
        • Ekologisk bomull
        • 56 x 56 cm

         

        Video

        Ett Grönare val

        För att få märkas med "Ett grönare val" behöver en produkt uppfylla vissa kriterier. Ett grönare val innebär inte att en produkt är till 100 procent miljöanpassad, men den garanterar att tillverkaren har gjort aktiva val för att göra produkten mer miljövänlig. Denna produkt uppfyller följande kriterier för "Ett grönare val":
        • Transparens och spårbarhet

          Outdoorprodukter har ofta en komplex leverantörskedja som inkluderar materialtillverkning, fabriker där kläder sys, transport, med mera. För att kunna utvärdera dessa produkters miljömässiga och sociala påverkan krävs en hög nivå av transparens och spårbarhet. Det betyder i praktiken att varumärken och tillverkare måste synliggöra en produkts hela leverantörs- och produktionskedja när det är möjligt för att få poäng. Vi ger även poäng där delar av leverantörskedjan är synlig.

          Exempel på varumärken som implementerat denna praxis är Arc'teryx, Hanwag och Vaude som synliggör tillverkningsplatser på produktnivå. Även Exped gör detta för flertalet produkter.

        • Cirkularitet

          Inom detta kriterium ger vi poäng till produkter som är designade för reparation, återvinning eller återanvändning. På det sättet hålls produkten och materialet i cirkulation längre och livslängden på produkten ökar. Detta i sin tur minskar tillverkningen av nya material.

          Reparation
          Här handlar det om att under design- och utvecklingsfasen av produkten se till att den är lätt att reparera antingen av kunden själv eller av annan part, exempelvis varumärket själv.

          Återvinning
          Här ligger fokuset på att minska användandet av nya material. Produkter som består av endast ett material, eller kan brytas ned till sina individuella komponenter, är lättare att återvinna. Ett exempel på detta är Cradle-to-Cradle principen som ämnar att skapa hållbara avfallsfria produktionskedjor.

          Återanvändning
          Här premierar vi affärsmodeller från varumärken som innefattar egen insamling av utslitna produkter för återvinning eller återanvändning.

        • Välgörande ändamål eller kompensation

          Många friluftsföretag vill ge tillbaka till naturen och samhället omkring dem. Vi ger poäng till produkter som vi bedömer stödjer välgörande ändamål och/eller kompenserar för negativ miljöpåverkan (till exempel koldioxidutsläpp). Dessutom förväntas att det finns en aktiv strategi om utsläppsminskning kopplat till produkterna.

          Lowe Alpine, Ortovox, Rab och Vaude är alla exempel på varumärken som tillverkar mer klimatsmarta produkter. De samarbetar med externa partners för att beräkna sina utsläpp, skapa klimatstrategier för sänkta utsläpp och kompensera för återstående utsläpp genom attt stödja certifierade projekt.

          Ett exempel på varumärken som stödjer välgörande ändamål är Fjällräven som genom Arctic Fox Initiative ger 1% av försäljningen från utvalda produkter till olika icke-vinstdrivande organisationer som arbetar med klimatskydd.

        • Användning av föredragna naturmaterial

          Inom detta kriterium ger vi poäng till produkter med certifierade växt- eller djurmaterial som har en lägre negativ påverkan på natur, människor, och djur jämfört med andra material. Minst 30% av ett huvudmaterial måste komma från en hållbar och ansvarsfull källa.

          Material som accepteras inkluderar exempelvis certifierad hållbar bomull (t.ex. GOTS), linne, läder, dun (t.ex. RDS) eller ull (t.ex. RWS). Även material som viskos tillverkat av hållbart producerade råmaterial, som Lyocell/Tencel med FSC certifierade cellulosafibrer, tas i beaktande.

          I vår bedömning vägleds vi av Preferred Fiber and Material Matrixa av Textile Exchange.

        • Socialt ansvar

          Här ger vi poäng till produkter som tillverkats under förbättrade sociala förhållanden. Vi baserar bedömningen på sociala granskningar och belönar produkter med särskilt goda resultat. Ett sådant resultat kännetecknas av bra arbetsförhållanden som till exempel förbättrad sjukvård, säker arbetsmiljö, barnomsorg, måltider och boende för anställda.

          Granskningarna görs vanligtvis av ett oberoende granskningsföretag som följer internationella standarder som FLA (Fair Labour Association), FairTrade, eller FWF (Fair Wear Foundation).

          Precis som vi använder Corruption Perception Index (CPI) av Transparency International för att identifiera högriskländer, använder vi även verktyget för att identifiera länder som presterar särskilt bra och har en hög ranking. Med en god bedömning av politiska- och ekonomiska risker, men framförallt jämförbart lägre människorättsrisker och korruption, kan vi anta att arbetares rättigheter och säkerhet respekteras.

        • "No-Go" criterias

          • Per- och polyflourerade alkylsubstanser (PFAS)
          • Biocider
          • Produktion i så kallade ”riskländer”
          • Bisfenol A (BPA)
          • Flamskyddsmedel
          • Polyvinylklorid (PVC)
          • Aluminium med direkt livsmedelskontakt
          • Solskydd eller annan kosmetik innehållande oxybenzone
          • Engångsartiklar
          • Tritium i självlysande färger
        Storlek
        OneSize
        Vikt
        31 g
        Material
        100 % ekologisk bomull
        Ett grönare val
        ja
        Ett Grönare Val - uppfyllda kriterier
        Transparens och spårbarhet, Cirkularitet, Välgörande ändamål eller kompensation, Användning av föredragna naturmaterial, Socialt ansvar
        BANDANA

        Beskrivning

        Snusnäsduk från Patagonia

        Snusnäsduk som blir vad du gör den till: bär den runt huvudet, runt halsen, som en bordsduk på picknicken eller kanske behöver hunden en liten halsduk? Tillverkad av ekologisk bomull.

        I korthet

        • Bandana/snusnäsduk
        • Ekologisk bomull
        • 56 x 56 cm

         

        Ett Grönare val

        För att få märkas med "Ett grönare val" behöver en produkt uppfylla vissa kriterier. Ett grönare val innebär inte att en produkt är till 100 procent miljöanpassad, men den garanterar att tillverkaren har gjort aktiva val för att göra produkten mer miljövänlig. Denna produkt uppfyller följande kriterier för "Ett grönare val":
        • Transparens och spårbarhet

          Outdoorprodukter har ofta en komplex leverantörskedja som inkluderar materialtillverkning, fabriker där kläder sys, transport, med mera. För att kunna utvärdera dessa produkters miljömässiga och sociala påverkan krävs en hög nivå av transparens och spårbarhet. Det betyder i praktiken att varumärken och tillverkare måste synliggöra en produkts hela leverantörs- och produktionskedja när det är möjligt för att få poäng. Vi ger även poäng där delar av leverantörskedjan är synlig.

          Exempel på varumärken som implementerat denna praxis är Arc'teryx, Hanwag och Vaude som synliggör tillverkningsplatser på produktnivå. Även Exped gör detta för flertalet produkter.

        • Cirkularitet

          Inom detta kriterium ger vi poäng till produkter som är designade för reparation, återvinning eller återanvändning. På det sättet hålls produkten och materialet i cirkulation längre och livslängden på produkten ökar. Detta i sin tur minskar tillverkningen av nya material.

          Reparation
          Här handlar det om att under design- och utvecklingsfasen av produkten se till att den är lätt att reparera antingen av kunden själv eller av annan part, exempelvis varumärket själv.

          Återvinning
          Här ligger fokuset på att minska användandet av nya material. Produkter som består av endast ett material, eller kan brytas ned till sina individuella komponenter, är lättare att återvinna. Ett exempel på detta är Cradle-to-Cradle principen som ämnar att skapa hållbara avfallsfria produktionskedjor.

          Återanvändning
          Här premierar vi affärsmodeller från varumärken som innefattar egen insamling av utslitna produkter för återvinning eller återanvändning.

        • Välgörande ändamål eller kompensation

          Många friluftsföretag vill ge tillbaka till naturen och samhället omkring dem. Vi ger poäng till produkter som vi bedömer stödjer välgörande ändamål och/eller kompenserar för negativ miljöpåverkan (till exempel koldioxidutsläpp). Dessutom förväntas att det finns en aktiv strategi om utsläppsminskning kopplat till produkterna.

          Lowe Alpine, Ortovox, Rab och Vaude är alla exempel på varumärken som tillverkar mer klimatsmarta produkter. De samarbetar med externa partners för att beräkna sina utsläpp, skapa klimatstrategier för sänkta utsläpp och kompensera för återstående utsläpp genom attt stödja certifierade projekt.

          Ett exempel på varumärken som stödjer välgörande ändamål är Fjällräven som genom Arctic Fox Initiative ger 1% av försäljningen från utvalda produkter till olika icke-vinstdrivande organisationer som arbetar med klimatskydd.

        • Användning av föredragna naturmaterial

          Inom detta kriterium ger vi poäng till produkter med certifierade växt- eller djurmaterial som har en lägre negativ påverkan på natur, människor, och djur jämfört med andra material. Minst 30% av ett huvudmaterial måste komma från en hållbar och ansvarsfull källa.

          Material som accepteras inkluderar exempelvis certifierad hållbar bomull (t.ex. GOTS), linne, läder, dun (t.ex. RDS) eller ull (t.ex. RWS). Även material som viskos tillverkat av hållbart producerade råmaterial, som Lyocell/Tencel med FSC certifierade cellulosafibrer, tas i beaktande.

          I vår bedömning vägleds vi av Preferred Fiber and Material Matrixa av Textile Exchange.

        • Socialt ansvar

          Här ger vi poäng till produkter som tillverkats under förbättrade sociala förhållanden. Vi baserar bedömningen på sociala granskningar och belönar produkter med särskilt goda resultat. Ett sådant resultat kännetecknas av bra arbetsförhållanden som till exempel förbättrad sjukvård, säker arbetsmiljö, barnomsorg, måltider och boende för anställda.

          Granskningarna görs vanligtvis av ett oberoende granskningsföretag som följer internationella standarder som FLA (Fair Labour Association), FairTrade, eller FWF (Fair Wear Foundation).

          Precis som vi använder Corruption Perception Index (CPI) av Transparency International för att identifiera högriskländer, använder vi även verktyget för att identifiera länder som presterar särskilt bra och har en hög ranking. Med en god bedömning av politiska- och ekonomiska risker, men framförallt jämförbart lägre människorättsrisker och korruption, kan vi anta att arbetares rättigheter och säkerhet respekteras.

        • "No-Go" criterias

          • Per- och polyflourerade alkylsubstanser (PFAS)
          • Biocider
          • Produktion i så kallade ”riskländer”
          • Bisfenol A (BPA)
          • Flamskyddsmedel
          • Polyvinylklorid (PVC)
          • Aluminium med direkt livsmedelskontakt
          • Solskydd eller annan kosmetik innehållande oxybenzone
          • Engångsartiklar
          • Tritium i självlysande färger

         

        YouTube
        Video

        Tekniska detaljer

        Storlek
        OneSize
        Vikt
        31 g
        Material
        100 % ekologisk bomull
        Ett grönare val
        ja
        Ett Grönare Val - uppfyllda kriterier
        Transparens och spårbarhet, Cirkularitet, Välgörande ändamål eller kompensation, Användning av föredragna naturmaterial, Socialt ansvar
        Art.nr
        2049167

        Storleksguide

        BANDANA
        Ställ en fråga
        Undrar du någonting om denna specifika produkt som du inte funnit svar på ännu? Då är du välkommen att fråga oss. Våra experter har lång erfarenhet och hjälper dig gärna.

        Vi kommer att besvara din fråga så snart vi har möjlighet.

        Med vänlig hälsning, Naturkompaniets kundtjänst

        Passande tillbehör

        Du kanske också gillar 
        0
        0 Recensioner
        Skriv din recension

          I recensionen skriver du vad du tyckte om produkten när du använt den.
          Frågor om produkten inför ett köp skickar du via knappen "Ställ en fråga" ovan.

          Endast förnamn & första bokstaven i efternamn visas i recensionen när den publiceras.

               
        double-arrows-up
        Tack för din registrering!

        Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken vi har skickat till den angivna e-postadressen.
        Tack för din registrering!

        Ange en giltig e-postadress